اخبار

گزارش همایش ترویجی آموزش سبدکودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و جلسه هماهنگی ماشین آلات کشاورزی استان قم

.

.

.

همایش ترویجی آموزشی معرفی کودهای غیرتکلیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و بررسی طرح فروش وکالتی ماشین ها و ادوات کشاورزی  

مقدمه :

بهبود تغذیه گیاهی و افزایش تولیدات زراعی و باغی یکی از عوامل موثر درارتقاء تولیدات به شمار می روند و با توجه به آنکه کشاورزان در استان قم با تنش های محیطی وهمچنین شوری آب و خاک مواجهند لذا تبیین و توضیح استفاده صحیح از کودهای کشاورزی در این شرایط بر کسی پوشیده نیست و لازم است کارگزاران به عنوان ارتباط دهنده شرکت خدمات حمایتی با کشاورزان نقش بسیار مهمی در انتقال این اطلاعات به کشاورزان هر منطقه دارند .با توجه به اهمیت این موضوع همایش یک روزه معرفی و نحوه کاربرد دو نوع کود کلات آهن و اسید هیومیک با حضور مدیریت شرکت خدمات حمایتی استان، معاونت شرکت خدمات حمایتی استان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی، معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان،کارگزاران، کارشناسان پهنه و نمایندگان شرکت های بارافشان و کشتکار سروین آسیا، تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم و در سالن کنفرانس این شرکت در تاریخ 96/12/02 برگزار شد.

همچنین با توجه به اهمیت مکانیزاسیون و ماشین آلات در صنعت کشاورزی کشور در ادامه جناب آقای مهندس بحیرایی کارشناس امور ماشین آلات و مجری طرح فروش وکالتی ماشین ها و ادوات کشاورزی توضیحات مبسوطی در رابطه با ماشین آلات و دنباله بندها ارائه نمودند.

هدف:

هدف از برگزاری این دوره آموزشی ترویجی افزایش دانش و اطلاعات فنی فعالین کشاورزی در مورد کودهای ذکر شده و همچنین نحوه مراحل فروش و ارائه خدمات پس از فروش ماشین آلات کشاورزی توسط شرکت خدمات حمایتی به کارگزاران و کشاورزان تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم بوده است.

مخاطبان « شرکت کنندگان در دوره آموزشی » :

افراد حاضر در دوره آموزش شامل مسئولین سازمان جهاد کشاورزی، کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان، کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان قم وکشاورزان پیشرو استان بوده اند.

تعداد افراد شرکت کننده در همایش تخصصی و کارگاه آموزشی :

 در این همایش ترویجی آموزشی در مجموع 40 نفر شرکت کردند.

سخنرانان همایش:

 آقایان مهندس قادری مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ، مهندس حمیدی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی، مهندس بحیرایی کارشناس امور ماشین آلات و مجری طرح فروش وکالتی ماشین ها و ادوات کشاورزی، مهندس ملک لو(شرکت بارافشان)، دکتر نوآبادی (شرکت کشتکار سروین آسیا)

شرحی مختصری از اجرای همایش:

در ابتداآیاتی چند از کلام اله مجید وسرود مقدس جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در ادامه این همایش آقای مهندس قادری ضمن عرض خیرمقدم و خوشآمد به تمامی حاضرین اعم از کارگزاران، کارشناسان، مدعوین و مسئولین حاضر در جلسه افزودند شرکت خدمات حمایتی در حال حاضر در زمینه نهاده های کشاورزی بعنوان یک شرکت دولتی خدمات بسیار ارزنده ایی به کشاورزان ارائه می نماید. این شرکت در زمینه تولید، تامین، تدارک و توزیع کود، سم، بذر و فروش وکالتی ماشین آلات و دنباله بندها فعالیت می نماید. شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر کودهای تکلیفی ازته، فسفاته و پتاسه بیش از 37 نوع از انواع کودهای غیرتکلیفی را بصورت وکالتی بفروش میرساند.

وی اضافه کرد در زمینه بذر نیز این استان تاکنون نسبت به تولید، تامین، تدارک و توزیع سالیانه حدود 1000 تن از انواع ارقام بذور گندم و جو در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده با کیفیت بالا اقدام نموده است و برنامه این شرکت در سال 97 تولید، تامین، تدارک، حمل و توزیع سایر بذور شامل کلزا، ذرت، نخود و ... است که با توجه به درخواست استان  انجام خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه در زمینه ماشین آلات و دنباله بندها باید توجه داشت که بعد از انحلال بنگاه توسعه,  در سالجاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بسیار قوی در جهت فروش وکالتی ماشین آلات و دنباله بندها و جدیدا نیروی محرکه نیز وارد شده و با بسیاری از شرکت های معتبر قرارداد انعقاد نموده که آقای مهندس بحیرایی کارشناس محترم امور ماشین آلات دفتر مرکزی شرکت خدمات حمایتی توضیحات لازم در این زمینه ارائه خواهند نمود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم در ادامه مباحث خود به سامانه کنترل کیفیت نهاده های توزیعی توسط این شرکت پرداخت و اعلام کرد که امروز کیفیت خط قرمز شرکت خدمات حمایتی میباشد. پارت های که از تولیدکنندگان داخلی و همچنین مبادی به انبار این شرکت و یا انبار کارگزار ارسال میگردد نمونه برداری شده و جهت آزمایش کنترل کیفیت به مرکز تحقیقات کاربردی شرکت ارسال میگردد و در این رابطه ضمن آموزش کلیه کارگزاران وسایل لازم جهت نمونه برداری برای آنها تهیه و تحویل ایشان داده شده است . لازم بذکر است از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 100 نمونه برداری از محموله های کودهای تکلیفی و غیر تکلیفی جهت آزمون کنترل کیفی انجام شده است.

  مهندس قادری هم چنین اضافه کرد بحث مهم دیگر سامانه 1559 میباشد.  این سامانه آماده ارائه خدمات رایگان به کشاورزان استان قم میباشد.ایشان در ادامه افزودند این سامانه اطلاعات و پیش بینی های هواشناسی کشاورزی را در اختیار متقاضیان قرار میدهد، ضمن اینکه کشاورزان با تماس با این سامانه میتوانند پاسخ سوالات فنی خود را دریافت و همچنین انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح نمایند.

در انتها آقای مهندس قادری به راه اندازی کانال تلگرامی شرکت خدمات حمایتی استان قم اشاره نمود و از کارشناسان و کشاورزان خواستار عضویت در این کانال و بهره برداری از مطالب علمی این کانال شدند.

در ادامه این همایش؛ جناب آقای مهندس حمیدی مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن عرض سلام وخیرمقدم به حاضرین در همایش افزود در شرایط اقلیمی استان قم اهمیت به تغذیه گیاه بسیار حائز اهمیت است. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد درحال حاضر در استان قم کشاورزی بسیار پیشرفت کرده و کشاورزی دقیق جایگزین کشاورزی سنتی شده و استان قم یکی از استان های پیشرو در خدمات جدیدی مانند تسطیح لیزری و آبیاری های تحت فشار بوده است. همچنین ایشان با اشاره به خدمات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی متذکر شدند این شرکت ارائه دهنده برترین و باکیفیت ترین نهاده های کشاورزی با سیستم نظارتی بسیار قوی است که در نهایت منجر به تولید محصولات با کیفیت و کمیت بالا میباشد.

سپس جناب اقای مهندس بحیرایی کارشناس امور ماشین آلات و مجری طرح فروش وکالتی ماشین ها و ادوات کشاورزی با ارائه لیست کامل محصولات شرکت های طرف قرارداد با شرکت خدمات حمایتی ضمن بیان برنامه ها امور ماشین ها و ادوات کشاورزی در راستای توسعه مکانیزاسیون در کشور ، ابعاد طرح فروش وکالتی را تشریح و نحوه خدمات دهی این شرکت ها را بطور کامل توضیح دادند؛ در ادامه پرسش هایی در این رابطه از سوی حضار و بخصوص کارگزاران و کشاورزان مطرح شد که آقای مهندس بحیرایی به آنها پاسخ دادند. در ادامه  از حضار ضمن پخش کلیپ معرفی باشگاه کشاورزان پذیرایی شد. سپس نمایندگان شرکت های بارافشان و سروین آسیا به توضیح در مورد محصولات خود پرداختند و به سوالات حاضرین  در همایش پاسخ دادند.

 برگزار کننده و مکان کارگاه آموزشی :

برگزار کننده اصلی همایش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم بوده که در سالن اجتماعات شرکت خدمات حمایتی استان برگزار شد.

مدت و زمان برگزاری کارگاه آموزشی :

مدت همایش یک روزه بوده که در تاریخ 02/12/1396 در سالن اجتماعات شرکت خدمات حمایتی برگزار گردید.

نتایج کارگاه آموزشی :

نتایج حاصل از همایش به شرح  ذیل بوده است:

  1. آشنایی با مراحل فروش وکالتی ماشین آلات و ادوات کشاورزی توسط کارگزاران تحت پوشش.
  2. معرفی دو نوع کود رایج و پرمصرف اسید هیومیک و کلات آهن در بخش کشاورزی و چگونگی کاربرد آنها.

 

  1. گردهم آمدن کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم و ایجاد روحیه انس و الفت و بهره گیری از تجارت همدیگر در بین کارگزاران در راستای تحقق اهداف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی .
  2. معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بین کارگزاران تحت پوشش و کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان.
  3. معرفی سامانه ارتباطی1559 در بین کارگزاران و کارشناسان مراکز خدمات ترویج استان
  4. انتقال آخرین اطلاعات و دانش های لازم مربوط به کودهای کشاورزی مبحث جلسه و چگونگی کاربرد آنها به کارگزاران و کارشناسان مراکز خدمات ترویج با هدف انتقال آنها به کشاورزان بهره بردار.
کلمات کلیدی : همایش سبدکودی
اخبار برگزیده