اخبار

.

ضرورت توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور گفت:توسعه کشت دانه‌های روغنی به عنوان یک ضرورت در کشور مطرح است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گلستان، مهندس علیرضا مهاجر در نشست هم‌اندیشی توسعه زراعت کلزا در موسسه تحقیقات پنبه کشور در گلستان، اظهار داشت: تا زمانی که نتوانیم واردات را در حیطه قدرت خود بگیریم، نمی‌توانیم در تولید محصول تحولی ایجاد کنیم به عبارت دیگر بازار برای ما تعیین می‌کند که چه محصولی بکاریم.

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توانیم خودمان تعیین کنیم که چه محصولی بکاریم و به بازار عرضه کنیم.

مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم مناسب استان گلستان، می‌توانیم تلاش کنیم تا تولید محصولات زراعی را در واحد سطح افزایش دهیم.

وی گفت: در بحث خرید تضمینی محصولات دانه‌های روغنی و مباشر خرید (سازمان تعاون روستایی) و پرداخت وجه مشکلی نخواهیم داشت.

مهندس مهاجر تاکید کرد: بحث بازرگانی، تهیه بذور مناسب، تسهیلات ارزان قیمت و ادوات کاشت و برداشت از مهم‌ترین مسایلی است که در دستور کار ما قرار دارد.

در ادامه این نشست، دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: اگر می‌خواهیم در کشت کلزا به اهداف از پیش تعیین شده برسیم، باید بحث بازرگانی آن را که شامل خرید تضمینی، مباشر خرید و پرداخت وجه به کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مثل محصول گندم حل کنیم.

به گفته وی، در این صورت نه تنها به اهداف سازمانی خواهیم ‌رسید، بلکه فراتر از آن نیز خواهیم رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: کشت گیاه کلزا در تناوب بسیار موثر است و باید کشاورزان را تشویق به کشت این محصول کرد.

این نشست با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور، معاون مدیر کل پنبه و دانه‌های روغنی کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور و جمع کثیری از کارشناسان و بهره‌برداران در محل موسسه تحقیقات پنبه کشور برگزار شد.

گفتنی است؛ رتبه نخست کشت و تولید دانه‌های روغنی در سطح کشور متعلق به استان گلستان است.

 

اخبار برگزیده