اخبار

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح و خوداتکایی در تولید گندم و جو مورد نیاز کشور و رفع مشکلات تولید حبوبات و عدم واردات آن را در برنامه ششم توسعه هدفگذاری کرده ایم.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،  عباس کشاورز  افزود: سال زراعی گذشته با وجود کاهش بارندگی،با برنامه ریزی و انجام اقدامات فنی مناسب به 85 درصد تولید گندم دست یافتیم.

وی اظهار داشت: تا پایان برنامه ششم توسعه، بر اساس برنامه ریزی ها و با اجرای طرح های مختلف،پیش بینی می شود، بیش از 95 درصد گندم مورد نیاز در داخل کشور تولید شود.

کشاورز در مورد جو و حبوبات نیز پیش بینی کرد طی برنامه ششم توسعه، 90 درصد تولید این محصول در کشور انجام شود ضمن آن که مشکلات حبوبات برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد چغندرقند نیز در سال زراعی گذشته و جاری، واردات را به نصف سال های قبل رسانده ایم و برای تولید دانه های روغنی تلاش مان جدی است.

کشت نشایی محصولات زراعی در 8 سال آینده

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره شیوه های کشت محصولات زراعی گفت: ظرف هشت سال آینده، همه محصولات زراعی به غیر از گندم و جو، کشت نشایی می شوند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های معاونت زراعت در طرح اقتصاد مقاومتی، کشت نشایی محصولات زراعی به منظور صرفه جویی در مصرف آب است.

کشاورز اظهار داشت: با کشت نشایی و کم کردن مدت استقرار گیاهان در مزرعه، حداقل سه نوبت در آبیاری صرفه جویی می شود که معادل 3 هزار متر مکعب آب در هرهکتار است.

وی خاطرنشان کرد: سال زراعی گذشته، کشت نشایی را با ذرت آغاز کردیم و در سال زراعی جاری با ذرت، چغندرقند و پنبه ادامه داده ایم و در مورد اغلب سبزی و صیفی جات مانند هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی و خیار کشت نشایی را گسترش می دهیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی 94-93، کشت نشایی در شش نقطه کشور در سطح 140 هزار هکتار اجرا شد تا کشاورزان با این نوع کشت آشنا شوند که موفقیت آمیز بود.

وی تصریح کرد: بررسی های ما در سال جاری نشان می دهد در برخی مناطق با 4 هزار متر مکعب آب در هر هکتار می توان ذرت علوفه ای تولید کرد در حالی که در شرایط عادی برای تولید این محصول در هر هکتار، بیش از 10 هزار متر مکعب آب نیاز است.

کشاورز اذعان داشت: با کشت نشایی، دوره مدت استقرار گیاه در مزارع بسته به نوع گیاه 25 تا 45 روز کاهش می یابد که در صرفه جویی آب موثر است.

 

اخبار برگزیده