اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان:

ششمین اجلاس کشورهای عضو مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی با محوریت و هدایت جمهوری اسلامی ایران/ گیلان  در جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد.

این اجلاس دو روزه از امروز با حضور نمایندگان 10 کشور آسیای مرکزی و غربی از جمله هیات 10 نفره جمهوری اسلامی ایران در باکو با هدف همکاری و تعامل در زمینه افزایش کمی و کیفی و رسیدن به پایداری و خودکفایی این کشورها در تولید برنج برگزار می شود.

رئیس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی گفت: این مرکز در سال 2011 میلادی برای پایداری برنج و مقابله با شکنندگی بازار این محصول با عضویت 10 کشور با نام اختصاری (سووارایس) در استان گیلان جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است و سالانه در نشست های کمیته فنی که هر دوره در کشوری برگزار می شود به بررسی اولویت های خود می پردازد و امسال روسیه هم به عنوان ناظر در این اجلاس حضور یافته است و علاقمند به عضویت در این مرکز است که با درخواست کتبی تقاضای عضویت این کشور هم بررسی می شود.

در کشورهای آسیای مرکزی و غربی سالانه 5 میلیون تن برنج از یک میلیون هکتار زمین برداشت می شود در حالی که نیاز این کشورها به این محصول 10 میلیون تن در سال است. جمهوری اسلامی ایران بین این کشورها با بیش از 600 هزار هکتار سطح زیرکشت و با تولید سالانه بیش از 2 میلیون و چهارصد هزار تن برنج سفید رتبه نخست را در تولید این محصول در بین کشورهای آسیای مرکزی و غربی به خود اختصاص داده است. ضمنا یادآور می شود مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان بعنوان عضو یکی از کمیته های تخصصی مرکزمیباشد.


اخبار برگزیده