اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان،

با عنایت به اهمیت تامین و تدارک به موقع کود های شیمیایی جهت دستیابی به برنامه ابلاغی وزارت متبوع در کشت محصولات پائیزه، و نیز رصد موجودی فعلی کود های شیمیایی در انبار های شرکت و از طرفی شروع فصل کشت محصولات پائیزه استان و به تبع آن زمان اوج مصرف کود های پایه و همچنین جلوگیری از هر گونه آسیب به تولید  این شرکت تدابیر  لازم  جهت حداقل صرف وقت از زمان تقاضا تا توزیع،  بکارگیری از تمام ظرفیت های استان، استفاده از حداکثر زمان  در طول شبانه روز با قدمهای استوار در تحقق اهداف و برنامه های استان تصریح کرد:امسال در عرصه کود شیمیایی  اتفاق خوبی  افتاده است  به رغم محدودیت های موجود در زمینه حمل و نقل، به لطف الهی و مساعدت های مدیران محترم دفتر کشوری و استانی، از نیمه اول شهریورماه سال جاری  تاکنون روند خوبی در هدایت کود های شیمیایی از مبادی جهت  کشت پائیزه صورت گرفته است،  همچنین  سهمیه  کودشیمیایی سال جاری162425 تن بوده که  سهمیه این استان تا پایان مهرماه82160 تن بوده  که 65571 تن آن تامین شده است از این  میزان 550تن  (10 واگن)محموله کیسه  کودی از طریق خطوط ریلی ترانزیت  شده است   محموله ها  در  سه سایت گرگان، گنبدو فاضل آباد در حال کیسه گیری است  و پس از کیسه  گیری به مقاصد انبارهای عاملین حمل می گردد. روزانه بطور متوسط در سه سایت انبار گرگان، گنبد و فاضل آباد بیش از400 تن کود فله کیسه گیری می شود.

سهمبه کود فسفاته تا پایان مهرماه16840 تن بوده که به میزان16463 تن تامین شده است و سهمیه  کود فسفاته حمل نشده از مبادی5015 تن می باشد در حال حاضر نیز میزان  موجودی  کود فسفات  کیسه گیری نشده در انبار900 تن می باشد.

درخصوص کود اوره نیز سهمیه کود تا  پایان  مهر ماه  52925 تن بوده که تاکنون37141 تن تامین شده  و سهمیه  کود اوره حمل نشده  از مبادی4675 تن می باشد.

 درخصوص کود پتاسه نیز سهمیه کود تا  پایان  مهر ماه  12395 تن بوده که تاکنون11967 تن تامین شده  و  و سهمیه  کود اوره حمل نشده  از مبادی1596 تن می باشد.تاکنون  نیز بیش از 3500 تن کود جامبو بک 9 کیلویی سولفات پتاسیم از مبداء بندر امام به استان گلستان تخصیص داده شد که حمل و تخلیه آن با سرعت و بصورت تمام وقت   پس  از ابلاغ سهمیه کارگزاران به انبار آنها حمل گردید.

تامین کود شیمیایی از ابتدای  سال جاری تا تاریخ 29/7/97 ، 65571 تن عنوان کرد  که 40 درصد از برنامه های ابلاغی تامین شده است  این کود های شامل 37141تن ازته،16463تن فسفاته و11967 تن پتاسه می باشد  که در مجموع60371 تن آن توزیع شده است.

 نظر به مشکلات  حادث شده در ناوگان حمل و نقل کشور  که منجر به اختلال اساسی در حمل کود های شیمیایی به اقصی نقاط کشور گردیده  و با توجه به اهمیت مصرف به موقع کود های شیمیایی و شروع فصل کاشت محصولات استراتژیک و ضرورت حمل به موقع نهاده های کشاورزی از وسائط  حمل و نقل عمومی، کامیون و تریلی ها ی دستگاه های دولتی کشوری و  لشکری  استفاده شد که تاکنون بالغ بر200 تن کود سوپر فسفات تریپل به منظور حداقل صرف وقت از زمان تقاضا تا توزیع مستقیما به انبار  کارگزاران حمل گردید و ی تاکید کرد برحسب  دستور ابلاغی از مدیر عامل محترم شرکت کشور، محموله هایی که مستقیما به استانها حمل می گردند پرداخت کرایه حمل براساس نرخی  که در بارنامه ثبت و درج گردید خواهد بود و از هرگونه پرداختی تحت عناوین ثبت بارنامه ممنوع می باشد. در نهایت قیمت کرایه حمل کود باید درسطح کشور یکسان باشد  تا از رقابت نا سا لم ایجاد شده در پرداخت کرایه  های  نجومی بدون ضابطه به رانندگان جلوگیری شود. در این راستا مکاتباتی با معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرکل محترم سازمان حمل و نقل پایانه های استان بعمل آمد.


اخبار برگزیده