اخبار

.

توزيع و جابه‌جايي نهال مثمر از هرگونه و رقم بايد يا شناسه و گواهي جابه‌جايي و سلامت در سراسر کشور صورت گيرد.
 
يه گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت جهادکشاورزي، صغري خوشکام رييس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغباني در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب افزود: گواهي جا به جايي و سلامت نهال مثمر 21 روز اعتبار دارد و در صورتي که در اين بازه زماني، نهال جابه‌جا نشود، نمايندگان سازمان حفظ نباتات براي ارزيابي بايد به نهالستان مراجعه و به طور مجدد، گواهي صادر کنند.
 
وي اظهار داشت: شناسه در واقع مشخصات لازم يک نهال است و گواهي سلامت نهال توسط کميته فني نهال براي نهالستان‌هاي داراي مجوز و شناسه که قرار است نهال يارانه دار يا نهال آزاد توزيع کنند، صادر مي‌شود.
 
خوشکام گفت: قبل از جابه جايي، نمايندگان سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر و نهال، از نهال‌ها بازديد و گواهي جابه‌جايي و سلامت را سازمان حفظ نباتات صادر مي‌کند.
وي در عين حال به موضوع استاندارد بودن نهال نيز اشاره و تصريح کرد: نهال‌ها هنگام جا به جايي و توزيع بايد داراي شرايط فيزيکي خاص از نظر طول، قطر و شاخ و برگ باشند و اين استاندارد فيزيکي هر دو سال يک بار به روز مي‌شود.
رييس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغباني با بيان اين که هم اکنون در حال بازبيني استاندارد گل‌محمدي هستيم، اذعان داشت: توسعه نهال گل‌محمدي به عنوان گونه مقاوم در اراضي شيبدار و شرايط تنش‌هاي محيطي در اولويت قرار دارد.
وي ادامه داد: با توجه به فصل جابه‌جايي از استان‌ها خواسته‌ايم که شرايط مربوط به جابه جايي نهال را رعايت کنند از جمله آن که جابه‌جايي هرگونه نهال از منطقه آلوده قرنطينه‌ داخلي بايد با نظارت کامل و منوط به اخذ مجوز از مديريت حفظ نباتات استان مقصد انجام گيرد.
خوشکام، ممنوعيت جابه‌جايي هرگونه نهال بدون شناسه و گواهي سلامت از نهالستان‌هاي داراي مجوز و صدور گواهي بهداشت به تفکيک نوع گونه نهالستان توليدکننده و تعداد نهال را از ديگر شرايط جابه‌جايي بيان کرد.
وي در مورد همکاري معاونت امور باغباني در هفته درختکاري نيز گفت: درختان مثمر زيرنظر باغباني است و در هفته درختکاري، تمرکز روي درختان غيرمثمر است، با اين حال در اين هفته با توجه به توليد 60 ميليون اصله نهال مي‌توانيم با برنامه‌ريزي و فرآيندهاي خاص که مورد نظر دولت باشد، جايگاه خود را داشته باشيم.
خوشکام خاطر نشان کرد: در گذشته طي هفته درختکاري، معاونت امور باغباني، نهال‌هاي زيتون توزيع مي‌کرد.
اخبار برگزیده