اخبار

.

اولین کارگاه آموزشی و هم اندیشی پیمانکاران تکثیر بذری استان در سال زراعی 95-96 با حضور مسئولین محترم سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در محل این مدیریت برگزار گردید .

در ابتدای جلسه، جناب آقای مهندس راه انجام مدير محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی استان تهران ضمن خوش آمدگویی موارد ذيل را با توجه به تجربیات به دست آمده طی سال زراعی گذشته یادآور شدند :

- پروسه تولید بذور پایه که سالها فعالیت تحقیقاتی روی آنها صورت گرفته از اهمیت بالایی برخوردار است، باید تمام تلاشها در جهت حفظ پایه های بذری انجام شود،‌ در غیر این صورت در سال آتی با پیمانکارانی که به توصیه های فنی و تخصصی محققین و کارشناسان توجهی نداشته باشند قرارداد جدیدمنعقد نخواهد شد .

-  پیمانکاران پس از عقد قرارداد نسبت به دریافت نهاده ها اقدام و کشت را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند .

- آب به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب شده که بایستی در استفاده بهینه از آن تلاش نمائیم ، انتظار داریم پیمانکاران تکثیر بذری سیستم آبیاری نواری ( تیپ ) را در مزارع با مالکیت شخصی خود انجام داده تا باعث افزایش راندمان آبیاری و تولید گردند .

- هسته های بذری تهیه شده از کیفیت بالایی برخوردار بوده و انتظار داریم با مراقبتهای ویژه ، طبقات بذری مناسبی تولید و در اختیار بهره برداران استان قرار گیرد.

- تغذیه گیاهی در افزایش عملکردی محصول تا 35درصد نقش داشته که در سال گذشته کمتر به این مهم توجه شد ، ضمن توصیه همه پیمانکاران به انجام آزمون خاک در آزمایشگاههای طرف قرارداد شرکت ، نسبت به مصرف عناصر غذایی و کودها به منظور مقاومت در برابر عوامل محیطی و افزایش تولید اقدام لازم به عمل آورند .

- همانند سال زراعی گذشته هم اندیشی و کارگاههای آموزشی متعددی تا پایان سال زراعی پیش بینی شده که در آنها مسائل و مشکلات و همچنین یافته های علمی در خصوص امور زراعی گندم و جو (‌ تغذیه ، آفات و بیماریها ،‌ علفهای هرز ، مخلوط کشی و ... ) ارائه خواهد شد و حضور همه عزیزان ضروری میباشد .

- مزارع پس از بازدید اولیه و کشت آنها ، سطح سبز محصول و وضعیت آن به طور دقیق توسط مسئولین فنی شرکت مورد نظارت و مساحی قرار خواهد گرفت .

آقای مهندس مسعودی فر مدیر محترم امور توليد بذر و نهال  شركت خدمات حمايتی كشاورزی  با اشاره به قیمت جهانی گندم و جو در سال جاری افزود دولت محترم علیرغم برخی مشکلات نقدینگی ، نسبت به خرید تضمینی گندم و جو اقدامات موثری را انجام داده و سال به سال روند بهتری به خود میگیرد ، وی با اشاره به اهمیت آب افزود متاسفانه در حال حاضر برای تولید یک کیلوگرم گندم مقدار 1200 لیتر آب مصرف میشود که یک فاجعه به حساب می آید ، یعنی اگر قیمت هر لیتر آب را یک تومان در نظر بگیریم تولید ما هزینه آب را پوشش نداده پس باید در مصرف بهینه اقدام موثری انجام داده و از شیوه های نوین در کاهش مصرف آب و افزایش تولید بهره مند شویم .

و در خصوص تامین بذور پایه نیز باید اشاره کنیم که کیفیت بذور شرکت امروز در حد مطلوب بوده و سال به سال روند مطلوبیت آن رو به افزایش دارد و انتظار داریم پیمانکاران محترم تلاش مضاعفی در این خصوص به عمل آورند .

آقای مهندس عامری معاون محترم بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از حضور در این گردهمایی افزود تمام تلاش خود را برای تامین بذور با کیفیت به عمل آوریم و نظارتهای صورت گرفته برای افزایش راندمان تولید و رضایتمندی تولیدکنندگان و بهره برداران عزیز استان میباشد ، وی با تاکید براهمیت آب خواستار استفاده از روشهای نوین آبیاری در کشت گندم و جو شد .

آقای مهندس به نیا مدیر محترم زراعت سازمان با تشکر از تلاشهای پیمانکاران خواستار تسریع در کشت و آبیاری محصول گندم و جو شد .

آقای مهندس هاشمی مدیر محترم ترویج کشاورزی سازمان با اشاره به نقش تغذیه گیاهی در افزایش تولید محصول و نیز کنترل به موقع آفات ، بیماریها و علفهای هرز ، آمادگی خود را جهت برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ابراز نمودند .

سرکار خانم دکتر یاری و آقای مهندس دالوند از محققین محترم موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر کشور ضمن تاکید بر تولید بذور پاک ، اظهار داشتند مزارعی که u.t.m برای هر طبقه و رقم بذری مشخص شده اند باید همان طبقه و رقم کشت شوند در غیر این صورت تولید مزرعه مورد قبول موسسه واقع نخواهد شد ، همچنین مراحل داشت محصول نیز به طور مرتب با اتفاق کارشناس مسئول فنی شرکت مورد رصد و نظارت قرار خواهد گرفت .

در طول برنامه نیز  پیمانکاران  تکثیر بذری مسائل و مشکلات خود را بیان داشتند.


اخبار برگزیده