جزئیات مقاله

مترجم: امیر آل علی

 

نایک نام یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تولید لوازم ورزشی فعالیت دارد. امروزه این شرکت به عنوان بهترین برند در این زمینه معرفی می شود. نکته جالب در رابطه با موفقیت نایک این است که موسس آن آقای فیل نایت زمانی کار خود را شروع کرد، که آدیداس به عنوان غول این عرصه معرفی می شد. با این حال وی در نهایت موفق شد تا شرکت خود را در جایگاه نخست قرار دهد.

وی در سال 2016 کتابی را در رابطه با تاریخچه موفقیت خود تحت عنوان کفش باز منتشر کرد، که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. همچنین کفش باز توانست تا عنوان بهترین کتاب اقتصادی سال را نیز به دست آورد. در همین راستا و در ادامه به بررسی 10 توصیه و نکته آموزشی از داستان موفقیت وی، خواهیم پرداخت.

1- 20 سالگی را زمانی برای جست وجو قرار دهید

آقای نایت تا قبل از حضور در عرصه خرید و فروش کفش های ورزشی (شروع فعالیت وی ابتدا با توزیع کفش بوده است) چندین فعالیت مختلف را نظیر تدریس در دانشگاه انجام داده است. با این حال وی کاملاً نسبت به این امر که این حوزه ها هیچ کدام مطابق میل او نیست، به خوبی آگاه بوده و در 24سالگی به چندین کشور سفر کرد. همین امر در نهایت باعث شد تا وی به ایده مدنظر خود دست پیدا کند. به همین خاطر لازم است تا قبل از حضور جدی در یک حرفه و تصمیم گیری نهایی، زمانی را برای گشت و تفکر عمیق اختصاص دهید.

وی همواره عنوان کرده است که سفرهای وی به کشورهایی نظیر ژاپن، یونان، مصر و. . . در شکل گیری شخصیت و انتخاب مسیر او نقشی کاملاً جدی داشته است. فراموش نکنید که نام نایک به معنای الهه پیروزی و آشنایی با برند تایگر (تولید کننده کفش های ورزشی در ژاپن که وی در ابتدا به عنوان توزیع کننده آن در آمریکا فعالیت می کرد) تماما به لطف سفرهای وی همراه با دوست خود، بوده است.

2-به آنچه انجام می دهید باور داشته باشید

در زمینه فروشندگی وی در ابتدا لغت نامه و سپس اوراق بهادار را به فروش رساند، که هیچ کدام موفقیتی را برای او به وجود نیاورد. معمولاً در این شرایط افراد خود را فاقد استعداد فروشندگی تلقی کرده و به سراغ فعالیتی کاملاً متفاوت می روند. با این حال وی با رویکردی درست و باور به این امر که باید تنها محصولی را به فروش برساند که نسبت به آن تمایل و باور دارد، در نهایت موفق شد تا مسیر موفقیت خود را هموار سازد.

در این رابطه توجه داشته باشید که وی همواره علت موفقیت خود را در فروش کفش های ورزشی و تفاوت آن با سایر تجربه های فروشندگی خود، در باور و ایمان وی به کار جدید عنوان کرده است. درواقع این امر که در وهله اول به چیزی که در دست دارید ایمان داشته باشید، خود نخستین گام در راستای جلب اعتماد مشتری محسوب می شود. در این رابطه لازم است بدانید که وی در زمینه دومیدانی فعالیت داشته و علاقه مندی او در این حوزه نیز از دیگر دلایل موفقیت محسوب می شود.

3-فقط انجامش بده

این جمله امروزه به عنوان شعار اصلی برند نایک معرفی می شود. با مطالعه کتاب کفش باز شما به این نکته پی خواهید برد که مسیر موفقیت او کاملاً دشوار بوده و در این رابطه با مشکلات بسیاری مواجه شده است. با این حال وی در هیچ مقطعی عقب نشینی نکرده و همواره اقدامات بعدی را انجام داده است. به همین خاطر نیز وی عقیده دارد که تنها باید در مسیری که مشخص کرده اید بمانید، در نهایت تمامی مسائل حل خواهد شد. با این حال این امر تنها عاملی برای انتخاب این شعار و نه هدف اصلی بوده است. درواقع منظور از این جمله این است که شما با در اختیار داشتن وسایل ورزشی ساخته شده توسط این برند قادر خواهید بود تا به یک ورزشکار تبدیل شوید که تمامی موانع و محدودیت ها را زیر پا گذاشته و اعتماد به نفسی فوق العاده را منتقل می کند.

جالب است بدانید که وی در راستای جلب اعتماد مالکان برند ژاپنی تایگر، ابتدا خود را مالک شرکتی به نام ربان آبی معرفی کرد که تا آن لحظه وجود نداشت و همین امر باعث شد تا وی بتواند نخستین گام موفقیت خود را با موفقیت طی کند. درواقع وی به خوبی می دانست که نخستین گام او پس از خارج شدن از کشور ژاپن تأسیس این شرکت است، با این حال نه گفتن او در آن لحظه تنها باعث از دست رفتن موقعیت شکل گرفته می شد.

4-از اهمیت تیم غافل نشوید

وی حتی در رابطه با ازدواج خود نیز فردی را انتخاب کرده است که همسو با هدف تعیین شده بوده است. درواقع وی همواره افرادی را دور خود جمع کرده است که جهان را از زاویه دید او نگاه کرده و به هدف اصلی او باور داشتند. همین امر باعث شده است تا وی بتواند هرساله چندین قدم مؤثر را برای رسیدن به هدف خود بردارد. وی بارها در کتاب خود عنوان کرده است که نباید به افراد بگویید که چگونه کارها را انجام دهند، بلکه تنها کافی است تا وظیفه و هدف را مشخص کنید و اجازه دهید تا آنها با خلاقیت خود شما را شگفت زده کنند. از جمله دلایل محبوبیت وی برای کارمندان که حتی در سخت ترین شرایط نیز وی را رها نکرده اند، ناشی از همین استراتژی و شیوه مدیریتی فوق العاده بوده است. در نهایت توجه داشته باشید که همواره در هر موقعیتی باید افراد مستعد را مورد توجه قرار داده و در تلاش برای جذب آنها و تقویت تیم خود باشید.

5-کار کردن برای دیگران را کنار بگذارید

اگرچه وی در چند سال نخست توانست تا با عرضه محصولات برند ژاپنی تایگر به موفقیت هایی دست پیدا کند که ناشی از قیمت مناسب این کفش ها در مقایسه با برندهایی نظیر آدیداس و پوما بوده است، با این حال به علت سیاست این شرکت که ابتدا به بازار داخلی توجه داشته و همین امر باعث ارسال همراه با تأخیر محصولات بوده است، فیل نایت را از رشد حداکثری محروم و وی را در سطحی محدود نگه می داشته است. همچنین به علت این امر که برند ژاپنی تنها به دنبال سود خود بوده است، وی همواره با بدقولی ها و عدم انحصاری بودن در آمریکا مواجه شده است. همین امر در نهایت باعث شد تا وی شرکت ربان آبی را که به عنوان نمایندگی فروش و عرضه محصولات تایگر فعالیت می کرد، کنار گذاشته و برند نایک را تأسیس کند. به همین خاطر وی عقیده دارد که تا زمانی که برای خودتان کار نکنید، قادر نخواهید بود تا به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کنید.

6-فراموش نکنید که به خاطر قوانینی که می شکنید در اذهان ماندگار خواهید شد

در تمامی مراحل زندگی وی اقداماتی صورت گرفته است که تا آن زمان رایج نبوده و نوعی نوآوری محسوب می شود. بدون شک وی بدون انجام این اقدامات موفق نمی شد تا به جایگاه فعلی دست پیدا کند. برای مثال وی نخستین بار از کفش هایی با کفه های حاوی هوا، استفاده کرد که راحتی و سبکی بیشتری را به همراه داشت. این ایده زمانی توسط وی پذیرفته شد که برند رقیب، آدیداس آن را امری نامطلوب تلقی و رد کرده بود. با این حال پس از عرضه آن ها، در مدت زمانی بسیار کوتاه طرفداران بسیاری را به دست آورد. از نمونه دیگر اقدامات وی می توان به ایده وارد کردن کفش های ورزشی از ژاپن بوده که تا آن زمان کسی در این رابطه اقدامی را صورت نداده است.

7-تنها بر پایه یک برنامه اقدام نکنید

فیل نایت همواره برای اقدامات خود بهترین و بدترین حالت ممکن را در نظر گرفته و همواره به یک برنامه جایگزین اعتقاد داشته است. درواقع در بازارکسب و کار این امر که اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ دهد، امری محتمل بوده و به همین خاطر ضروری است تا برنامه های دیگری را نیز داشته باشید. برای مثال وی در کنار ادامه فعالیت تحت عنوان شرکت ربان آبی، با توجه به اوضاع بد به وجود آمده فعالیت هایی را نیز برای تأسیس شرکت خود (نایک) کرد.

8-کنترل اوضاع را به دست گیرید

در مواقع دشوار لازم است تا به عنوان یک مدیر مقتدر عمل کرده و اوضاع را تحت کنترل خود داشته باشید. فیل نایت همواره در برابر شرایط دشوار اقداماتی را صورت داده است تا شرکت از بحران خارج شود. به همین خاطر شما نیز باید اوضاع را در دست گرفته و تصمیمات درستی را اتخاذ نمایید.

9-به افراد تیم امید داده و به توصیه های آنها توجه کنید

با توجه به مسیر موفقیت فیل نایت و در نهایت برند نایک، به این نکته پی خواهید برد که مواقع دشوار او بسیار بیشتر از شرایط آسان بوده است. به همین خاطر لازم است تا افراد تیم انگیزه و روحیه خود را حفظ کنند. وی همواره با افرادی که کاملاً ناامید شده اند، رفتار درستی داشته و اوضاع را تا حد توان برای آنها مطلوب ساخته است.

همچنین شفاف کردن چشم انداز نیز از دیگر اقدامات او در راستای افزایش روحیه بوده است. در نهایت لازم است تا به توصیه های افراد تیم توجه داشته و از خودرای بودن جلوگیری کنید. برای مثال نام نایک توسط یکی از اعضای تیم پیشنهاد شد و وی درحالی که نامی دیگر را مدنظر قرار داده بود، در نهایت به این توصیه و مزیت های آن توجه کرده و آن را برگزید.

10-از مبارزه واهمه ای نداشته باشید 
هنگامی که شرکت تایگر شکایتی را علیه نایک تنظیم کرد، بسیاری بر این باور بودند که نایک خیلی زود مجبور به عقب نشینی و توقف کردن اقدامات خود خواهد شد. با این حال با روحیه جنگ آوری فیل نایت آنها موفق شدند تا پیروزی تاریخی ای را به ثبت رسانده و مبلغی قابل توجه را به عنوان خسارت به دست آورند. در این رابطه توجه داشته باشید که روحیه مبارزه طلبی در نهایت ریسک پذیری شما را که از الزامات کسب وکار محسوب می شود، افزایش خواهد داد.

 

کلمات کلیدی : برند نایک تیم جست و جو