جزئیات مقاله

مترجم: امید گوهری

 

هوش مصنوعی ضمن پردازش داده ها به صورت خودکار و به انجام رساندن کارهای فرسایشی، منجر به افزایش بهره وری تیم تان می شود و کمک می کند کارهایی را که یک کامپیوتر نمی تواند انجام دهد، به پایان برسانند.

به دنبال فروش بیشتر هستید؟ پاسخ این سؤال واضح است. تمامی شرکت های فعال در دنیا کارمندانی دارند که روی شیوه های مختلف افزایش فروش و قراردادها فعالیت می کنند. در عین حال، برخی از شرکت ها به دنبال روشی جدید هستند: هوش مصنوعی.

بسیاری از شرکت ها از نرم افزارهای مختلفی برای برنامه ریزی جلسات، نوشتن و ارسال ایمیل ها، مرتب سازی مخاطبان، یادآوری برنامه توسعه به اعضای تیم فروش و بسیاری امور دیگر استفاده می کنند. هوش مصنوعی می تواند حتی از این حد نیز فراتر رود و به تیم فروش کمک کند عملکرد بهتری داشته باشند.

1. کمک به بستن قرارداد

اقدامات مشخصی می توانند بستن قرارداد را تسریع کنند و هوش مصنوعی به یافتن این اقدامات کمک می کند. نرم افزارها طبیعتاً می توانند مشخص کنند که کدام یک از اعضای تیم فروش، بیشترین تعداد قرارداد را دارند. در نتیجه شما با بررسی عملکرد آن عضو، برای دیگر اعضا مشخص می کنید که چه رفتاری در پیش بگیرند، اما هوش مصنوعی عملکرد به مراتب بهتری دارد. هوش مصنوعی با ضبط مکالمات و جمع آوری ایمیل ها مشخص می کند که دقیقاً چه بیان و رفتاری منجر به بستن قرارداد می شود و این عمل نه برای یک مشتری، بلکه برای مشتریان متفاوت انجام می شود.

2. آموزش تیم

فروشندگی باید به عنوان یک علم و هنر آموزش داده شود. مدیران فروش به اندازه ای مشغله دارند که نمی توانند تیم های شان را آموزش دهند. از طرفی مطالعات نشان می دهد که آموزش مناسب در گذر زمان بهترین و پربازده ترین کارمندان را تربیت می کند. برنامه های هوش مصنوعی به آموزش در مقاطع مختلف کمک می کند (والمارت با استفاده از واقعیت افزوده، در حالی که با هوش مصنوعی همگام نشده، اعضای تیمش را با شبیه سازی تجربیات دنیای حقیقی، آموزش می دهد).

3. نقاط ضعف در عملکرد اعضا

هوش مصنوعی می تواند نقاط ضعف در نگرش اعضای تیم را مشخص کند. عملکرد هوش مصنوعی تنها به بستن قرارداد محدود نمی شود، بلکه چالش های عملکردی هر یک از اعضا را نیز مشخص می کند. برای مثال جوئی ممکن است در فروش محصول X ضعیف عمل کند، اما این عملکرد ضعیف شاید محدود به بخش خاصی از فرآیند فروش و یا تنها در فروش محصول به یک شرکت خاص باشد. هوش مصنوعی می تواند ضمن گزارش این اطلاعات، مقدماتی را فراهم آورد تا جوئی جهت رفع مشکل مطرح شده آموزش های لازم را ببیند.

4. ارزیابی چشم انداز

هوش مصنوعی می تواند با بررسی علائم رفتاری مشتریان، مشخص کند که کدام رفتارها تمایل بیشتری در مشتری ایجاد می کنند و در نتیجه اعضای تیم باید با چه شیوه ای رفتار کنند تا چشم اندازی مطلوب برای مشتری به وجود آورند. هوش مصنوعی می تواند مشخص کند که آیا طرف مقابل به دنبال ابزار و یا راه حلی که شما ارائه می دهید است یا خیر. بسته به نشانه هایی که در خرید مشخص می شوند، مسئولین فروش شرکت می توانند سیاست های متنوع فروش را اولویت بندی و گزینه ای را انتخاب کنند که بهترین اثر را خواهد داشت.

5. ارزیابی مشتریان

نگرش مشتری ها می تواند پیچیده تر از امر فروش باشد. برنامه های هوش مصنوعی نه تنها مشخص می کنند که مشتری گزینه مناسبی است یا خیر، بلکه دلیل آن را نیز معین می کنند. در نتیجه اعضای تیم شما نسبت به مشتری شناخت بهتری می یابند که منجر به ارتباط مؤثرتر و سرویس دهی بهتر می شود.

6. حفظ روابط گرم

زمانی که معامله ای انجام نمی شود، باید مشخص شود که دلیل آن چیست. تیم روابط با مشتریان باید به شما اخطار دهد که یک فرصت در حال از دست رفتن است، اما چه چیزی سبب شده است که آن مشتری احتمالی از دست برود؟ هوش مصنوعی می تواند به شما در رسیدن به پاسخ این سؤالات کمک و از سرد شدن روابط با مشتریان جلوگیری کند.

7. یافتن مشتریان

پردازش داده ها و تحلیل آنها می تواند راهنمایی های مهمی برای تیم شما به همراه بیاورد. بیش از 40درصد فروشنده ها معتقدند که یافتن مشتریان احتمالی چالش برانگیزترین بخش کار آنهاست. لیست خرید نمی تواند پربازده ترین سرمایه گذاری باشد، درنتیجه اگر حتی 50درصد از افراد حاضر در لیست، مشتریان احتمالی خدمات شما باشند (در حالی که احتمالاً این عدد به مراتب کمتر است)، بدیهی است که بیش از نیمی از افراد آن لیست نمی خواهند چیزی از شما بشنوند. هوش مصنوعی می تواند رفتار مردمی که سرویس ها و محصولات شما را خریداری می کنند تحت نظر بگیرد و آنها را برای شما پیدا کند.

8. رسیدن به سایر امور

اعضای تیم فروش غالباً خود را مشغول به واردکردن داده ها می یابند، چون به بینشی که در آنها مخفی شده است نیازمندند، اما نباید این کار را انجام دهند. تایپ و وارد کردن این اطلاعات به سیستم روابط با مشتریان کاری زمانبر و خسته کننده است. هوش مصنوعی می تواند این وظیفه فرسایشی را برعهده بگیرد تا اعضای تیم فرصت رسیدن به سایر امور را داشته باشند.

9. مدیریت مکالمات

بات های چت کننده می توانند وظیفه صحبت کردن را برعهده بگیرند. اعضای خدمات مشتریان و تیم فروش معمولاً مشغول به پاسخ سوالات تکراری هستند. بات های چت کننده می توانند مکالمات اولیه را مدیریت کنند، پاسخ سوالات را بدهند و بسیاری از امور را به انجام برسانند تا به این وسیله زمان بیشتری را برای تمرکز بر روی امور حیاتی به اعضای تیم دهند.
10. پیش بینی آینده

نوعی پیشگویی؛ یکی از کاربردهای اساسی هوش مصنوعی، تحلیل مقادیر بسیار زیاد داده هاست. برنامه های هوش مصنوعی می توانند به مدیران در پیش بینی شرایط کمک کنند و به آنها این امکان را بدهند تا به اهداف شرکت دست یابند و منابع را به درستی تخصیص دهند.

هوش مصنوعی می تواند بخشی از تیم فروش باشد

نمایندگان فروش، تنها یک سوم (در برخی منابع کمتر) از زمان خود را صرف فروش می کنند. در نظر بگیرید که چه مدت زمان طولانی صرف جمع آوری و ورود داده ها به سیستم، پیغام گذاشتن و ارسال ایمیل ها می شود. هشت تماس ناموفق زمان می برد تا به مشتری احتمالی دسترسی پیدا شود. با اعتماد به هوش مصنوعی، بسیاری از این کارهای فرسایشی از دوش اعضای تیم فروش برداشته می شود. قسمت اساسی فروش حین مکالمه مستقیم افراد انجام می پذیرد.

شرکت ها در حال پذیرش هوش مصنوعی هستند. مطالعه ای در گارتنر در سال 2016 نشان داد که تا سال 2020 حداقل 30درصد از شرکت های جهان از هوش مصنوعی در یکی از قسمت های فرآیند فروش استفاده خواهند کرد. در عین حال، 87درصد از مصرف کنندگان کنونی هوش مصنوعی گفته اند که از این تکنولوژی در پیش بینی فروش یا بازاریابی از طریق ایمیل استفاده خواهند کرد.

تنها انسان ها می توانند یک قرارداد فروش ببندند

تمام موارد مطرح شده از هوش مصنوعی این ذهنیت را برای انسان ایجاد می کند که در نهایت نقش بشر در این فرآیند چیست. در حالی که برخی از ما ترجیح می دهیم اکثر مواقع با یک روبات مکالمه کنیم، اما همچنان انسان ها نقش مهمی را در ایجاد ارتباط میان برندها و شرکت ها با مشتریان ایفا می کنند. بهترین نمایندگان فروش می توانند ارزش یک محصول را به مخاطبان متنوع گوشزد کنند. با اینکه هوش مصنوعی می تواند به این نمایندگان فروش کمک کند، اما همچنان ضعف های بسیاری در درک زبان و رفتار دارد. یک برنامه هوش مصنوعی نمی تواند داستان یکی از مشتریان را برای دیگری که به فکر خرید خدمات است، روایت کند و او را متقاعد سازد. به طور خلاصه، انسان ها همچنان بهتر عمل می کنند و به این زودی از مسیر خارج نخواهند شد.