جزئیات مقاله

کرونا و محیط اداری

گردآورنده

-پوران مبینی کارشناس بذر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری

 

 

باسمه تعالی

کرونا و محیط اداری

باشیوع ویروس کرونا الگوهای رفتاری مشاهده شد که بر خلاف الگوهای بهداشتی توصیه شده توسط مراکز ستاد مبارزه با کرونا بودند، این رفتارها تخلف‌های رفتاری نام برده می‌شوند که الگوهای مراقبت بهداشتی هم در سطح فردی و هم در سطح جمعی می‌باشند، به همین علت بسیاری از آدمها طبق موازین بهداشتی نه مراقب خودشان هستند نه مراقب پیامدهای رفتاریشان.

طبق دستورالعمل آشنایی با مفاهیم اولیه سلامتی و مراقبتهای ویژه در شرایط بحرانی این مسئله که چرا آدمها به توصیه‌های بهداشتی عمل نمی‌کنند به سواد سلامت در بین ایرانیان مربوط می‌شود زیرا سواد سلامت در بین ایرانیان بسیار پایین است.

طبق آمار در ادارات از ابتدای شیوع بیماری کرونا بسیاری از کارکنان ادارات به این ویروس مبتلا شده‌اند.

با توجه به فعالیت بسیاری از انسانها در ادارات و شیوع ویروس کرونا، دانستن نکاتی درباره چگونگی جلوگیری از ابتلا به این ویروس لازم است.

تصمیم‌گیری در ارتباط با نحوه‌ی چگونگی حضور کارمندان در ادارات، تنها با ستاد ملی مقابله با کروناست. هر تصمیمی که در این ستاد اتخاذ شود برای همه لازم الاجراست. از طرف سازمان اداری و استخدامی نیز برابر تصمیمات کارگروه مقابله با کرونا بخشنامه‌‌ها به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود. در اجرای تصمیمات طبق افزایش پرشتاب مبتلایان و جانباختگان، بسیاری دورکاری را حداقل اقدام برای کاهش خطرات می‌دانند. از طرفی زیرساخت‌های لازم برای دور‌کاری کارکنان باید فراهم  باشد که متاسفانه ساختارهای فیزیکی برخی ادارات برای مقابله با کرونا مناسب نیست، اما ادارات می‌بایست در حد توان و استفاده حداکثری از امکانات شرایط را فراهم نمایند زیرا آمار شیوع و ابتلا کرونا در مجموعه و اداره‌ای نباید به حد قرمز برسد.

طرح هوشمند و پویای وزارت بهداشت، شهرستانها را به سطح هشدارهای مختلفی در سه سطح هشدار تعریف می‌کند. سطح هشدار سه شامل شهرها و شهرستانهای قرمز، سطح هشدار دو شامل شهرها و شهرستانهای نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهرها و شهرستانهای زرد هستند.بر اساس این رنگ بندی‌ها و متناسب با هر وضعیت، محدودیتهایی اعمال می‌شود که می‌بایست به طور قطع اعمال شود و پس از حدود دو هفته ارزیابی می‌شود که اعمال محدودیت‌ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید و تشدید و یا بالعکس نیاز به تسهیل دارد.

بر همین اساس محدودیت‌ها درباره نحوه فعالیت کارکنان می‌بایست؛ اگر سطح هشدار ۳ و منطقه قرمز وجود داشته باشد، حدود یک سوم کارکنان و در سطح هشدار ۲ یا نارنجی یک دوم کارکنان و در سطح یک یا زرد حدود دو سوم کارکنان در اداره حضور پیدا خواهند کرد. البته مسئولین ادارات بر اساس ضرورتی که ایجاد می‌شود تعیین خواهند کرد که چه گروهی سرکار حاضر شوند.

محدودیتها با برنامه و هدف آغاز شده است و حرکت با نظم در جهت تحقق اهداف مدنظر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور قطع اگر مواردی مغایر با پروتکل ها دیده شود با آنها برخورد خواهد شد.

اطلاعیه شماره1قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا: مقررات وضع‌شده در حکم قانون است و ضمن آنکه عموم مسئولان و مردم موظف به تبعیت از آن هستند، همه دستگاههای اجرایی نیز باید نهایت تلاش خود را در اجرا و تحقق عملی آن بکار بندند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا: باید در زمینه مقابله با کرونا هوشمند، پویا و موثر عمل کنیم.

شرایط کشور و بحران همه‌گیری کرونا ایجاب می‌کند همه در جهت تقویت مشارکت بکوشند، به منظور ارتقای ایمنی با همتی مضاعف گام بردارند و رعایت اصول و قوانین را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

از آنجا که قشر کارکنان ادارات باید در مبارزه با کرونا پیشرو باشند، لذا اجرای برنامه های بهداشتی در نظر گرفته شده برای مقابله با ویروس کرونا الزامی است و باید به اجرا در آید.

افراد با فهم، با سطح سواد سلامت باید بتوانند کیفیت سلامت خود و جامعه را ایجاد کنند و آن را حفظ کنند(سازمان بهداشت جهانی 1998)

یادگرفتن زندگی با کرونا یعنی فهم رفتارهای خلاف قواعد بهداشتی و مراقبتی، در گروه هایی از مردم و رعایت توصیه‌های فردی و جمعی که این امر اتفاقی نیست ریشه در سطح سواد سلامت پایین در میان برخی دارد که هنوز سواد سلامت کافی در بین جمعی از افراد وجود ندارد.

چگونه در محیط کار از کرونا در امان بمانیم؟

یکی از مراحل مبارزه، اطلاع رسانی وآموزش است، سواد سلامت کارکنان با ارائه آموزشهای ضروری در رابطه با بیماری کرونا باید بالا رود. همانقدر که آموزش اصول اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...  برای ما اهمیت دارد سلامت افراد نیز برای ما اهمیت داشته باشد.

مدیران

طبق اعلامیه‌های وزارت بهداشت: کم‌توجهی مدیران به رعایت اصول بهداشتی که حتی برخی مدیران در این زمینه سلیقه‌ای عمل می‌کنند، از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مدیران می‌بایست با مراکز و ارگانهای مسئول همکاری و رعایت دستورالعمل‌های صادره از طرف ایشان را لازم الاجرا بدانند.

خطر بیماری کرونا همچنان در کمین است، در ادارات علاوه بر سلامتی کارمندان، سلامت بستگان آنان نیز برعهده آنهاست وکماکان رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس ضروری است.

در صورت امکان کارها به شکل دورکاری مدیریت شوند. همزمان با پروتکل ها باید الزامات اجرای آنها نیز آماده شود. در جلوگیری از پیشروی این ویروس مخرب، امور فعالیتها تا آنجا که ممکن است باید الکترونیک انجام شود.

توسعه خدمات دولت الکترونیک، تلفنی و بدون ملاقات حضوری و جلوگیری از تجمعات و ترددها است چرا که این موضوع یکی از راهکارهای مهم در کنترل شیوع بیماری در سطح کشور است.

سخنگوی دولت : روسای دستگاه‌ها می‌باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند که با اعمال این مصوبه، در تمشیت امور مراجعان و وظایف محوله، اخلالی ایجاد نشود.

در خصوصی بازرسی و نظارت، مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان : اگرچه بسیاری از ادارات و دستگاه‌ها پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، اما برخی ادارات به صورت اندک نه تنها تمام پروتکل‌ها، بلکه برخی موارد را رعایت نمی‌کنند که اخطارهایی در این خصوص به آنها داده می‌شود و در صورت ارائه دو اخطار، آن مجموعه برای برخورد به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

از آنجا که شیوع افزایشی یا کاهشی بیماری ارتباط زیادی با رفتار اجتماعی انسانها دارد،  اگر محدودیت‌ها اعمال شود می‌تواند سیکل بیماری را بشکند. با اشاره به موضوع اهمیت سلامت و قطعیت اجرای محدودیت‌ها باید فرهنگ سازی شود تا این مسایل رعایت، و کلیه برنامه ها بطور جدی و دقیق اجرایی شود.

سطح سواد سلامت تخصصی در حوزه پیشگیری و میزان ابتلا و مرگ و میر با کرونا ارتباط مستقیم وجود دارد. پایداری مزمن شدن بیماری و شیوع گسترده پاندمی کرونا نیازمند رعایت جدی‌تر محدودیت‌هاست.

از وظایف دیگر مدیران در این زمینه، ایجاد شرایط آزمایشات دوره ای برای کارمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی، ایجاد ظرفیت جهت انتقال پیامهای بهداشتی، خرید اقلام مورد نیاز بهداشتی، نصب تونل های ضدعفونی مکانیزه جهت استرلیزه و ضد عفونی نمودن همکاران و مراجعان در درب ورودی، توزیع بسته‌های بهداشتی بطور مساوی بین کارمندان.

ادارات امور مالیاتی: ((-در حوزه ضد عفونی در جهت تامین سلامت و افزایش انگیزه و تقویت حضور همکاران در ادارات امور مالیاتی، توزیع بسته‌های بهداشتی برای کارکنان به طور مستمر به انجام می‌رسد.

-خرید بیش از 10000 لیتر محلول ضد‌عفونی و نصب بمنظور استفاده مداوم همکاران و ارباب‌رجوع و ضد‌عفونی نمودن سالن‌ها، اتاق‌ها و سایر فضاهای مشترک ساختمان های اداره کل با استفاده از ظرفیت اداره.-خرید دستگاه‌های تب‌سنج دیجیتالی و استقرار یک نفر همکار درب ورودی هر ساختمان به منظور کنترل و پایش مستمر کارکنان.-هماهنگی با شهرداری جهت ضدعفونی نمودن ساختمان‌های ادارات))

مدیران ادارات، سخت‌گیری بر رعایت بهداشت و تأمین امکانات بهداشتی، مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده و... جهت استفاده کلیه همکاران را مورد توجه قرار دهند.

ضدعفونی نمودن کلیه تجهیزات اداری در ساعات اداری و هر دوساعت یکبار با خرید محلول وایتکس بدون بو و معطر، هماهنگی با آزمایشگاه‌های مرجع جهت انجام تست کرونا از همکاران مشکوک به بیماری، شیفت‌بندی پرسنل جهت رعایت فاصله‌گذاری با عنایت به بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی کشور، حذف ثبت اثر انگشت در زمان ورود و خروج همکاران در سامانه حضور و غیاب

وزارت بهداشت: مسئولان ادارات موظف به جلوگیری از حضور افراد علامت‌دار در اداره می‌باشند و ممانعت از فعالیت آبدارخانه‌ها و عدم پذیرایی در ضمن کار و جلسات را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری الزامی دانست.

کارکنان مشکوک شناسایی و جداسازی شوند. در صورت داشتن حتی یک علامت شبه سرماخوردگی مطلقا سرکار نروند و توصیه جدی به قرنطینه خانگی شوند. به آن‌ها آموزش داده شود که جهت پیگیری علایم با سامانه ۴٠٣٠ تماس برقرار کنند.لازم است کارکنان بهبودیافته مشکوک به ابتلا به بیماری و یا مبتلای قطعی، پیش از بازگشت به کار توسط پزشک مورد بررسی قرار‌گیرند. همچنین بهبودیافته‌گان جهت تایید شروع کار، "فرم تایید شده‌ بازگشت به کار شاغلین توسط پزشک را به کارفرما ارایه کنند. افرادی که دچار علایم مشکوک به کرونا هستند قبل از حضور در اداره باید با پزشک معتمد سازمان و یا پزشک معالج خود تماس گرفته و درصورت دریافت گواهی سلامت قطعی مبنی بر عدم ابتلا یا عدم مشکوک بودن به بیماری کرونا در ادارات حضور یابند.

یکی از مشکلات انکار بیماری از سوی بیماران است در صورت بروز علایم مشابه،  اولین احتمال شک به کروناست. مبنای ابتلا به کرونا بروز علایم بالینی است و در صورت بروز علایم باید سریعا احتیاطات و فاصله‌گذاری انجام‌شود.

کارمندان

برخی کارمندان نیز چندان به توصیه‌های بهداشتی برای مبارزه با کرونا توجهی ندارند لذا آموزش پرسنل با نصب پوستر، اطلاعیه یا اعلامیه هایی در نقاط مختلف اداره و تاکید بر پروتکل‌هایی که در دستورالعمل‌های صادره در مورد ادارات باید انجام شود در زمینه شستشوی مرتب دست، رعایت فاصله، عدم تماس دستها با چشم، بینی و دهان،  استفاده از دستکش، درصورت ردوبدل کردن مدارک ،پوشه ، خودکار یا هر وسیله دیگری حتما ازدستکش استفاده شود و به موقع دست های خود را بشویند همچنین رعایت موارد توصیه شده با تذکر شفاهی،

طبق توصیه وزارت بهداشت: استفاده از ماسک توسط فرد بیمار و سالم ریسک خطر ابتلا به ویروس را به کمتر از ۵ درصد می‌رساند.

مکررا وسایل و سطوح پرتماس محیط کار از جمله: پیشخوان، رومیزی، میزکار ، تلفن، کیبورد، دستگیره دربها و...) روزانه با الکل ۷۰ درصد و بالاتر ضدعفونی شوند، تا حد امکان از لمس اشیا و وسایل مشترک (تلفن مشترک) خودداری نمایید. لوازمی که در محیط کار لمس می شود منشا آلودگی می باشند مثل دستگیره آسانسور، لوازم التحریر، موس، قند، ظروف مشترک غذاخوری و...

هنگام‌ عطسه یا سرفه با  دستمال یا گودی آرنج خود مانع انتشار ویروس شوید و در صورت استفاده از دستمال، آن را در سطل آشغال درب‌دار بریزید. از وسایل شخصی مانند لیوان و فلاسک و... استفاده کنند و از رفتن به آبدارخانه برای نوشیدن چای بپرهیزند. از خوردن صبحانه مشترک خوداری شو، جمع نمودن روال قبلی آوردن چای و بجای آن از ظروف یک‌بار مصرف استفاده شود.

کارکنان ادارات باید برای مدت نامحدودی فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حداقل باید فاصله یک و نیم متری را با سایر همکاران رعایت کنند تا حد امکان به جای رفتن به اتاق همکاران کارهای خود را از طریق تماس تلفنی انجام دهید. استفاده از ماسک هنگام ورود به اتاق همکاران و تعویض آن در صورت مرطوب‌شدن ماسک انجام شود.

اداره

میز، تلفن ها، موبایل ها، صفحه کلید، موس،پد موس وسایراجزای کامپیوترها، آسانسورها، دستگیره های دربها، کشوها و قفسه ها، دسته های صندلی هاو... باید مرتبا ضدعفونی شوند. تمامی ساختمان‌های مربوطه چندین نوبت در روز بصورت کلی ضد‌عفونی شوند. روزانه تمام اتاقها ضدعفونی شود. مناطقی که تماس بیشتر دارند، ترجیحا بعد از هر بار تماس به طریق مناسب ضدعفونی شوند.

از تهویه مناسب محل کار خود اطمینان داشته باشید زیرا عدم تهویه در شیوع بیماری موثر است. فضای کار به تهویه مناسب نیاز دارد.در و پنجره اتاق ها باز باشد و سیستم تهویه باید سالم و در ساعات کار روشن باشد.

وزارت بهداشت: با اشاره به ضرورت و اهمیت تهویه هوا در مکان‌های مسقف و بسته اداری تاکید کرد: در اتاق‌های مسقف و دربسته حتما پنجره‌ها باز باشد تا امکان تهویه هوا فراهم باشد. در صورت استفاده از کولر نیز حتما بخشی از پنجره‌ها باز باشد زیرا شانس انتقال ویروس بطور فزاینده در فضای بسته افزایش می‌یابد.

 جعبه دستمال کاغذی در دسترس همه کارکنان و مراجعان قرار داشته باشد. جعبه دستمال کاغذی و در صورت امکان محلول ضدعفونی را در دسترس بگذارید.

سرویس‌های بهداشتی بیشتر از قبل نیاز به نظافت و ضدعفونی به شکل مناسب دارند. تهویه مناسب نیز ضروری است.همچنین موجود بودن صابون ومواد ضدعفونی کننده کافی درسرویس‌های بهداشتی ودر فضای اداره ضروری است.

 

ارباب رجوع

توصیه برای به تعویق انداختن کارهای غیرضروری، عدم استفاده از وسایل مشترک، نصب تابلوهایی در ورودی اداره که به مراجعین تذکراتی مبنی بر رعایت پروتکل‌ها داده شود، معاینه مراجعین، تعیین دمای بدن و ممانعت از ورود مراجعین تب دار به اداره، جلوگیری از گذاشتن وسایل خود روی میزکارمندان و یادآوری‌کنید که برای حفظ بهداشت یکی‌یکی وارد اتاق شده و فاصله را رعایت کنند حتی در خارج از اتاق.

قبل از سوار شدن کارکنان به سرویس محل کار راننده موظفند تا ضدعفونی بخصوص دستگیره‌ها دربهای میله های افقی عمودی پشتی صندلی را با مواد ضدعفونی کننده الکل 70 درصد یا محلول 0.1% آب ژاول (وایتکس به نسبت 1به 49) ضدعفونی کنند.

موقع نشستن در سرویس محل کار تا حد امکان در فاصله دورتری نسبت به دیگران بنشینند و شیشه وسایل نقلیه را پایین بیاورید که هوای بیرون در جریان داشته باشد و قبل از ورود به محیط کار دمای بدن کارکنان با دستگاه دماسنج گرفته شود وقبل از ورود به محل کار چک لیست احتمال به بیماری کرونا می‌بایست تکمیل شود و موجود بودن ضدعفونی محلول الکلی 70% جهت ضدعفونی مراجعان به اداره.

در جامعه اکثریت مردم (6/56%) سواد سلامت کافی ندارند. پایین بودن سطح سواد سلامت، مدیریت بحران را سخت‌تر کرده و موجب وخیم‌ترشدن بحران نیز می‌شود.

از آنجا که سایر مشاغل برای اجرای قوانین وضع شده، بازرسی مستمر دارند، در ادارات نیز می‌بایست این امر مدنظر قرار‌گیرد و رعایت پروتکل‌ها بررسی‌شود. مسئولان فقط به تکثیر و توزیع دستورالعمل‌ها بسنده نکرده و نظارت بیشتر و مستمر بر نحوه عملکرد ادارات زیربط خود داشته باشند و مرتباً  مواردی که باید رعایت شود را سرکشی وبازرسی نمایند و در اجرای مقررات وضع‌شده مماشات نکنند و تاکید بر لزوم و نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضد کرونا داشته باشند.

از آنجا که کرونا درمان قطعی ندارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه و ادارات بسیار موثر است اما نظارت بر هزینه‌های تامین شده و مخارج مصرف‌شده در رابطه با کرونا نیز مهم است.

با توجه به وضعیت حاد و بحرانی وهشدار شیوع ویروس کرونا و توجه به فعالیت بسیاری از ادارات تاکید بر پیشگیری، استفاده از ماسک، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی است  که رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار توصیه می‌شود لذا باید حضور فیزیکی در ادارات کم شود و در این زمینه باید دولت الکترونیکی را توسعه دهیم.

هر گونه تغییر در الگوی اداری باید همراه با رعایت استانداردهای قبلی و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفاظتی صورت گیرد و کماکان ملاحظات بهداشتی جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

این بیماری درمان قطعی ندارد و راه حل اصلی تغییر در باور و رفتار تک تک مردم و مسئولین و رعایت پروتکل‌ها الزامی است. در این شرایط خاص، همدلی و وحدت قلوب کمک‌کننده است و همکاران می‌توانند در امور مربوطه به رعایت موارد بهداشتی مشارکت کنند.

هدف از اجرای طرح جدید محدودیتهای کرونایی کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری است. تحقیقات علمی نشان داده است که 10%مبتلایان می توانند باعث ابتلای 80% جامعه شوند.

وزیر بهداشت: باید قاطعانه با طرح جدید محدودیت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی بایستیم و اگر کسی تخلف کرد رحم نکنید.

اطلاعیه شماره2کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا : همه دستگاههای دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی، بخش غیردولتی و تولیدی مکلف به اجرای دستورالعمل ابلاغی در چارچوب مدیریت بیماری هستند.

این روزها که ویروس کرونا با شدت و حدت هر چه تمام در جای جای کشور جولان می‌دهد  و خیلی از استان‌ها در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند و برخی از ما ناچار هستیم که در محیط کار خود حضور داشته باشیم، با رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم انتقال ویروس را به حداقل رسانده و خود و سایرین را از بیماری محافظت کنیم.

برخی از ما که ناچاریم در محیط کار، به کار خود ادامه دهیم، با رعایت برخی نکات بهداشتی می‌توانیم انتقال ویروس را به حداقل رسانده و خود، همکاران و مراجعین را از ابتلا به بیماری محافظت کنیم. مطمئنا هر کدام از ما با دانستن اصول اولیه مراقبت با توجه به شرایط خاص کاری، می‌توانیم راه حل‌های بهتر و خلاقانه‌تری برای محافظت خود و مشتریان یا مراجعین طراحی و اجرا کنیم.

محدودیتها را جدی بگیریم

منابع:

-اداره آموزش وبهسازی نیروی انسانی.دوره آموزشی آشنایی با مفاهیم اولیه سلامتی و مراقبتهای ویژه در شرایط بحرانی.پاییز 99.

-مخبرالصفا.ل.سازمان تحقیقات آموزش ترویج کشاورزی. موسسه آموزش ترویج کشاورزی. دفتر آموزش کارکنان بیماریهای نوپدید و راههای پیشگیری(پیشگیری و مراقبت کنترل کووید 19 (کروناویروس)) اردیبشهت 99.

-اخبار دانشگاه علوم پزشکی

گردآورنده

-پوران مبینی کارشناس بذر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری