اخبار

.

کاهش سه درصدی نرخ سود تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی

گرگان - ایرنا - رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی برای نوسازی تجهیزات و مکانیزاسیون بخش کشاورزی از 21 به 18 درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش ایرنا کامبیز عباسی روز سه شنبه در آئین آغاز به کار نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، ادوات، تجهیزات، صنایع وابسته و نهاده های کشاورزی در گرگان، افزود: کاهش سه درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی با پیگیری وزیر جهادکشاورزی و حمایت شورای پول و اعتبار انجام و اجرای آن از چند روز آینده عملیاتی خواهد شد.
وی اظهارکرد: خط اعتباری پرداخت تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی از نیمه دوم سال 92، 19 و 17 درصد بوده و با ایجاد وقفه 5 تا 6 ماه دوباره فرایند صعودی به خود گرفته و به 21 درصد افزایش یافته بود.
عباسی ادامه داد: اما اکنون کاهش نرخ سود ارایه تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی، فضای خوبی را برای سرمایه گذاری تولیدکنندگان در این حوزه فراهم خواهد کرد

* ظرفیت 25هزار و 500میلیارد ریالی ارایه تسهیلات مکانیزاسیون به بخش کشاورزی
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در 2 سال اخیر 25 هزار و 500 میلیارد ریال (دو هزار و 550 میلیارد تومان) ظرفیت برای ارایه تسهیلات در بخش نوسازی و مکانیزاسیون بخش کشاورزی کارسازی شده است.
وی افزود: تاکنون 17 هزار میلیارد ریال این تسهیلات برای خرید ماشین آلات، ادوات، تجهیزات، صنایع وابسته و نهاده های کشاورزی هزینه شده است.
عباسی اضافه کرد: در سال 94 نیز 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای جذب در بخش نوسازی و مکانیزاسیون کشاورزی ظرفیت سازی شد و تاکنون هفت هزار و 500 میلیارد ریال آن برای جذب به استان ها ابلاغ شده است.
به گفته وی از ابتدای سال مالی تاکنون هزار و 100 میلیارد ریال برای نوسازی و مکانیزاسیون بخش کشاورزی جذب شده است.
عباسی پیش بینی کرد تا پایان سال مالی جاری 10 هزار میلیارد ریال اعتبار ظرفیت سازی شده برای نوسازی و مکانیزاسیون توسط استان ها جذب و تبدیل به ماشین آلات و ادوات کشاورزی شود.

* ضرورت توجه و افزایش سطح زیرکشت مکانیزه
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت توجه و سرمایه گذاری بیشتر در راستای افزایش سطح زیرکشت مکانیزه کشاورزی در کشور گفت: اکنون یک میلیون هکتار کشت مکانیزه در کشور مربوط به محصولات پاییزه است که عمده آن گندم و جو دیم و آبی است.
وی افزود: با توجه به اینکه 8.2 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور به زیرکشت پاییزه می رود، کشت مکانیزه در این اراضی نسبت به سال های زراعی 91 و 92، رشد داشته ولی کافی نیست.
عباسی گفت: با برنامه ریزی انجام شده در حوزه افزایش سطح زیرکشت مکانیزه، این نوع کشت در 5 تا 6 سال آینده از افزایش چشمگیری برخوردار خواهد شد.

*پیگیری استاندارد سازی ماشین های کشاورزی
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیگیری برای استاندارد سازی ماشین های کشاورزی در داخل تاکید بر حمایت بیشتر از تولید و تولید کنندگان است.
وی همچنین اضافه کرد: امسال نسبت به سال های 91 و 92 ، استاندارد سازی ماشین ها، ادوات، تجهیزات و سیستم های آبیاری، 700 درصد رشد دارد.
عباسی با اشاره به اینکه استاندارد سازی ماشین های کشاورزی جزء الزام های مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود، گفت: تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی باید خدمات پس از فروش را در استان ها افزایش دهند.
وی همچنین بر افزایش کیفیت و قیمت تولیدات کشاورزی تاکید کرد و افزود: امروز تولید سنتی حتی با تجهیزات مرسوم گذشته با شرایط کشور سازگاز نیست و باید فناوری نوین را در بخش تولید کشاورزی بکار گیریم.
عباسی اضافه کرد: این مرکز برای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور برنامه 12 ساله تهیه کرده است که این برنامه در بخش های مختلف زراعی، باغی، طیور و دام، شیلات، منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

* ترسیم نقشه راه جهادکشاورزی برای استفاده بهینه از امکانات کشاورزی
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه نقشه راه را برای استفاده بهینه از امکانات کشاورزی ترسیم کرده است.
وی کاهش تقاضای آب در حوزه کشاورزی را از جمله موارد این نقشه راه برای بهره برداری بهینه از انرژی در تولیدات برشمرد و افزود: جهادکشاورزی به دنبال اجرای روش های نوین است تا تقاضای آب را در تولید محصولات کشاورزی کاهش دهد.
عباسی توسعه کشت نشایی، گسترش روش های آبیاری زیرسطحی، توسعه کشت گلخانه ای و توجه به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه حفاظت کشاورزی را از دیگر رویکردهای جهادکشاورزی در استفاده بهینه از منابع موجود برشمرد.
وی بااشاره به محدودیت های کشور در بحث تامین آب ، گفت: امسال تنها در استان های گیلان ومازندران کشت شالی مجاز بوده و در سایر استان ها باتوجه به مشکلات و محدودیت ها در تامین آب، ممنوع است.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، ادوات، تجهیزات، صنایع وابسته و نهاده های کشاورزی از امروز سه شنبه در قالب 32 غرقه ماشین آلات، 23 غرفه آبیاری تحت فشار و 15 غرفه نهاده های کشاورزی در گرگان آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه با حضور تولیدکنندگان 17 استان و نمایندگان هشت کشور تا 17 مهر در محل نمایشگاه بین المللی گلستان در گرگان دایر است.
استان گلستان واقع در شمال کشور از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی بویژه در بحث غلات و دانه های روغنی به شمار می رود.
در گلستان افزون بر 650هزار هکتار به کشت محصولات اختصاص دارد و بیش از 70 نوع محصول کشاورزی در استان تولید می شود.

 

اخبار برگزیده