اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  از  برگزاری جلسه دیسشکاشن  هواشناسی استان گلستان  خبرداد . که توصیه های فنی زراعی و باغی هواشناسی کشاورزی و پیش بینی جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه ۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید: کشاورزان وباغداران با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات ، ناظرین مزارع و کلینیک های گیاه پزشکی با توجه به پیش بینی  وضعیت جوی نسبت به توصیه های ذیل نیز اقدام فرمایند:

زراعت :

1-کشاورزان محترم با توجه به پیش بینی بارش باران در روز چهارشنبه نسبت به مصرف کود سرک محصولات علوفه ای (ذرت ،سورگوم و ارزن) از بعداظهر روز سه شنبه می توانند اقدام نمایند.

2-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند و بذر تولید کنندگان دپو شده در انبارها با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

3- کشاورزان محترم در بین فواصل چینهای برداشت محصولات جالیزی (کدو و خیار )از مصرف بیش از حد کود ازته خودداری نمایند.

4-کشاورزان محترم می توانند پس از بارندگی و ذخیره  رطوبت نسبت به کشت ماش بعنوان کود سبز جهت حاصلخیزی خاک در روزهای دوشنبه و سه شنبه اقدام نمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

5-با توجه به پایان فصل کشت سویا،کشاورزان محترم از کشت خودداری نمایند.

6-مزارع کشت اول با انجام دوره منظم آبیاری شوند.

7-کشاورزانی که مزرعه سویا خود را آبیاری نموده اند بعد از گاورو شدن زمین نسبت به سله شکنی اقدام نمایند.

8-پنبه کاران عزیز استان گلستان،زمان آبیاری مزارع پنبه نزدیک شده است، ضمن پرهیز از آبیاری سنگین، برای پخش کود سرک در اولین آبیاری برنامه ریزی نمایند.

9- کشاورزانی که از بارش اندک و پراکنده هفته جاری بهره مند می شوند می توانند برای کود سرک  اقدام نمایند.

10- حفظ گل های سه هفته اول مرحله گلدهی، نقش تعین کننده ای در عملکرد پنبه دارد، کشاورزان عزیز با رعایت دستورالعمل فنی، مبارزه به موقع، انتخاب سم مناسب و سمپاشی صحیح قادر به افزایش تولید در واحد سطح خواهند بود.

11-با توجه به شرایط دمایی، علاوه بر شیوع شته و طغیانکرم غوزه، پنبه کاران عزیز همچنان مراقب زنجرک و سنک باشند.

12-مراقبت کشت های تابستانه و تاخیری پنبه در مقابل تریپس همچنان ضروری است.

13-  پنبه کاران عزیز، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند

باغبانی:

14-باغداران محترم  به دلیل پیش بینی بارندگی درچهار شنبه ،حداکثر تا روز سه شنبه در باغات هسته دار دیر رس در صورت نیاز می توانند با کودهای ماکرو کامل مثل 20-20-20محلولپاشی انجام دهند.(حداقل 2 تکرار به فاصله 10-15 روز ترجیحا در هنگام عصر)

15- در باغات مرکبات باغداران گرامی  حداکثر تا روز سه شنبه نسبت به محلولپاشی با کود پتاس بالا اقدام نمایند.(محلولپاشی در هنگام عصر بهتر است انجام شود همچنین حداقل 2 بار تکرار گردد.

تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی:

16-کشاورزانی که کشت شالی به روش مستقیم (خشکه کاری) انجام دادند تقاضا می شود نسبت به کنترل علفهای هرز مزارع دستورالعمل فنی تحقیقات و با علف کش های توصیه شده اقدام نمایند.

17-همچنین جهت تغذیه و آبیاری مزارع خشکه کاری شالی با استفاده از توصیه های فنی تحقیقات انجام شود.

حفظ نباتات:

18-با توجه به پایداری جوی در روزهای آینده به کشاورزان توصیه می شود نسبت به مبارزه شیمیایی یا بیولوژیکی  با آفات مزارع پنبه ،سویا وشالی اقدام نمایند.

19- باغداران محترم توصیه می شود نسبت به مبارزه شیمیایی با آفات مرکبات و  هسته داران  با حشره کش های مناسب اقدام نمایند.

20- به باغداران گرامی توصیه می شود تا نسبت به کنترل بیماری اسکب انار با قارچکش های توصیه شده اقدام نمایند.

اخبار برگزیده