اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

صالح محمدی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از لزوم دقت  بهره برداران بخش کشاورزی از اثرات عنصر بور در خاک و گیاهان و همچنین مصرف بور در تولید محصولات کشاورزی و توجه به سمیت آن، موضوع با آگاهی و خدمات مشاوره ای از طریق کارگزاری های کود استان به بهره برداران بخش های مختلف خبر داد.

دکترمحمدی با بیان اینکه بورعنصري است كه فاصله بين حد سميت وكمبودآن زياد نيست .مسموميت بور می تواند ناشى از زياد بودن مقدارآن درآب آبياري،مصرف زيادكودهاى حاوى بور و يا رشدگياه درخاكهاى غنى از بور مانند خاك هاى حاصل از رسوبات دريايى باشد،اما معمولاً مهمترين علت،آب آبيارى است. سميت بور عارضه اى است كه درخاك هاى مناطق خشك ونيمه خشك گسترش بيشترى دارد.

بنابراين خسارات ناشى از سميت اين عنصر،اغلب درخاكهايى با بافت سبك مشاهده می شود.بررسى ها نشان می دهد كه معمولاً براى مركبات،غلظت بورتاميزان3/0ميلى گرم درليترآب آبيارى،مشکل ايجاد نمی كند.

علائم سمّيت  بور در بيشترگياهان،مشابه است. معمولاً اين علائم در درختان مركبات شامل زردبرگى حاشيه ونوك برگهاست كه به سرعت تبديل به بافت مردگى می شود.

مركبات از لحاظ نياز به عنصر بور،درگروه"گياهان با نيازكم" قراردارند) منظور از نياز كم،مصرف كود درمقاديركمتر از 1 كيلوگرم بور در هكتار است (ولذا با اندك افزايشى درغلظت بور،اين درختان ممكن است علائم سميت آن را نشان دهند.

نتایج پژوهش ها نشان داد که سمیت بور اثرات کاهشی معنی داری بر خصوصیات رویشی، فیزیولوژیکی و غلظت عناصر غذایی بادام داشت. با افزایش سطوح بور، وزن تر و خشک برگ و ریشه، تعداد برگ، سطح برگ، شدت فتوسنتز و شاخص کلروفیل کاهش یافت. افزایش سطوح بور با کاهش غلظت نیتروژن، نیترات، فسفر، پتاسیم و افزایش غلظت بور در برگ همراه بود. در گیاه برنج بالا بودن سطح بور در غیاب نیتروژن در بافت ها  باعث کاهش شدید عملکرد شد. البته این موضوع با مصرف نیتروژن سبب تعدیل سمیت بور در برنج و افزایش عملکرد ماده خشک شد


اخبار برگزیده