اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قزوین

سومین همایش روز جهانی خاک  در مورخ 12 آذر 1397 با حضور دکتر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، پیروان عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و ابخیزداری کشور، مهرزاد محصص مستشاری معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور و جمعی از بهره برداران و کارشناسان در سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

احمد مستخدمی دبیر همایش و مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت:  در استان قزوین ۴۸۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد و بخش کشاورزی با کمتر از یک درصد خاک کشور بیش از ۴.۲ درصد تولیدات این بخش را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش کشاورزی استان با ۸۰ هزار و ۴۱۵ بهره بردار و با داشتن ارتفاعات متعدد و بارندگی های متوسط از نقاط معتدل کشور به شمار می رود.

وی تصریح کرد: با درک عمیق قدر و منزلت منابع خاک کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی برای بهره برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل های آینده باید پذیرفت توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه به منابع خاک محقق نمی شود. فرسایش و تخریب حوضه های آبخیز استان بر اثر چرای بی رویه دام بیش از ظرفیت مراتع و شکل گیری سیلاب های مخرب ناشی از تخریب پوشش پیاهی و استفاده نامطلوب و غیر اصولی از اراضی از مواردی است که با تاثیرپذیر از نحوه بهره برداری ونبود جامع نگری بر حوضه های آبخیز صورت می گیرد. همچنین آشنایی با روش های جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک می تواند ضمن صیانت از این منابع خدادادی در تضمین تامین مواد غذایی کشور نیز موثر باشد.

اخبار برگزیده