اخبار

مديرعامل محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی: هنوز با مصرف استاندارد کودهای شیمیایی فاصله داریم

هرگونه واردات بذر در کشور باید با اجازه مؤسسه ثبت و گواهی باشد و بذور سبزی و صیفی نیز از این مسئله مستثنی نیست و از هفته آینده توزیع ۵۰ تن بذر ذرت که با تکنولوژی آمریکا و در کشورهای اروپایی تولید شده است، بین کشاورزان توزیع می‌شود.

مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جناب آقاي مهندس سيف در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره واردات بذر سبزی و صیفی که از این پس قرار است بدون اجازه بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وارد شود، گفت: کل بذر سبزی و صیفی کشور توسط بخش خصوصی وارد می‌شود و حجم آن حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار در سال تخمین زده شده است.

جناب آقای مهندس یزدان سیف افزود: بیشتر واردکنندگان از کشورهای ژاپن، آمریکا، سوئیس و هلند بذور مورد نیاز خود را به کشور وارد می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که هر نوع بذری بتواند اجازه ورود بگیرد، زیرا مطابق قانون بذر، باید مؤسسه ثبت و گواهی نهال و بذر آنها را تأیید کند تا ورود آنها به عرصه شدنی باشد.

وی خاطرنشان کرد: این مؤسسه همچنین میزان قوه نامیه، رطوبت و شرایط خاص دیگر بذور واردشده به کشور را تحت بررسی قرار می‌دهد و سپس اجازه استفاده از آنها را خواهد داد.

 

تدارک بیش از ۴۰۰ هزار تن بذر گندم در کشور

مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: بذور مصرفی همچون گندم و جو و سایر بذور محصولات زراعی نیز تابع چنین قانونی هستند، به‌گونه‌ای که امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن بذر گندم برای کشت در کشور تدارک دیده شد.

مهندس سیف تصریح کرد: حدود ۳۶۰ تن بذر کلزا و ۵۰ تن بذر ذرت که تکنولوژی تولید آن مربوط به کشور آمریکا و تولید کشورهای اروپایی است، نیز تا هفته آینده بین زارعان توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: بذور وارداتی فوق در ذرت علوفه‌ای خاصیت سبزی را پس از خشک شدن دارا هستند و همچنین بهره‌وری تولید آنها نیز نسبت به سایر ارقام بیشتر است و علاوه بر آن، به لحاظ حجم ماده خشک و کیفیت پروتئین، نسبت به سایر گیاهان ارجح هستند که امید می‌رود تولید خوبی را در عرصه داشته باشد.

مهندس سیف امسال را سال خوبی برای گندم و جو از لحاظ مصرف کودهای شیمیایی برشمرد و تأکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده، میزان مصرف کودهای شیمیایی در کشور دوبرابر شده است.

ايشان اظهار داشت: در فروردین‌ماه سال گذشته ۱۱۰ هزار تن کود شیمیایی به مصرف رسید، در حالی که در مدت مشابه آن در سال جاری، مقدار مصرف به ۲۲۰ هزار تن ارتقاء یافت.

مهندس سیف همچنین گفت: در اسفندماه سال ۱۳۹۳، میزان مصرف کودهای شیمیایی ۱۹۰ هزار تن برآورد شد، در حالی که در اسفندماه ۹۴ این میزان به ۳۰۰ هزار تن رسید.

هنوز با مصرف استاندارد کودهای شیمیایی فاصله داریم

مدیرعامل محترم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی میزان کودهای تدارک دیده‌شده برای سال زراعی جاری را چهار میلیون تن برآورد کرد و افزود: با وجود اینکه میزان مصرف کودهای شیمیایی نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است، اما هنوز با مصرف استاندارد فاصله داریم.

وی در پایان از کشاورزان خواست که در هنگام خریداری کودهای شیمیایی، از کارگزاران طلب فاکتور با مهر شرکت خدمات حمایتی را داشته باشند تا بتوانیم در صورت بی‌کیفیت بودن کودها، ردیابی‌های لازم را انجام داده و علاوه بر آن از قاچاق و تقلبات کودی جلوگیری شود.

گفتنی است، بر اساس برآورد مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، نیاز کودی خاک‌های کشور ۴,۵ میلیون تن برآورد شده است، در حالی که تنها دو میلیون تن در عرصه به مصرف می‌رسد و همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف بهینه کودهای شیمیایی ۳۰ تا ۵۰ درصد عملکرد محصولات کشاورزی را ارتقاء می‌بخشد./

لينكهای مرتبط:

- خبرگزاری كشاورزی ايران (ايانا)

- روزنامه اقتصاد پويا

- دهقان نيوز

 

اخبار برگزیده