اخبار

.

مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه تشویقی این وزارتخانه برای اعزام کشاورزان نخبه و خبره کشت کلزا به خارج از کشور برای ارتقای سطح دانایی و توانایی خود خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان،  علیرضا مهاجر در بازدید از طرح کشت دانه روغنی کلزا در بخش ایلخچی شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی اظهار داشت: براساس این طرح، کشاورزان خبره زراعت کلزای کشورمان برای گذراندن دوره های تخصصی به کشورهای صاحب نام در حوزه کاشت دانه های روغنی همچوون فرانسه، هلند، ایتالیا و ترکیه اعزام می شوند. وی با اشاره به جدیت دولت در اجرای برنامه های حمایتی از افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی در کشور، هدف از این رویکرد را کمک به تحقق برنامه خودکفایی در تولید دانه های روغنی در کشور اعلام کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از واردات تامین می شود، کشت نباتات تولیدکننده روغن مانند کلزا و آفتابگردان در اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است. مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از خرید تضمینی و پرداخت به موقع محصول تولیدی کشاورزان کلزاکار به عنوان یکی از برنامه های حمایتی این وزارتخانه در راستای کمک به توسعه کشت دانه های روغنی مانند کلزا یاد کرد.

وی ادامه داد: در این راستا بذر کلزا نیز با قیمت مناسب و به شکل یارانه ای در اختیار کشاورزان کلزا کار قرار می گیرد. مهندس مهاجر گفت: دولت با رویکرد تحقق برنامه افزایش اراضی زیر کشت دانه های روغنی برای کاشت هر هکتار کلزا ۱۲ میلیون ریال تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین به کشاوررزان اعطا می کند. وی از پرداخت حق سهم کشاوررزان از بابت کاشت کلزا و بیمه رایگان این محصول به عنوان گام دیگر وزارت جهادکشاورزی در مسیر توسعه سطح زیر کشت دانه هایی رروغنی در کشور یاد کرد.

وی با اشاره به خرید نقدی و تضمینی هر کیلو کلزا به قیمت ۳۲ هزار و ۸۰۰ ریال اظهار داشت: مدیران و کارشناسانی که بیش از سهمیه اختصاص یافته نسبت به کاشت کلزا در استان های خود اقدام کنند، جهت تشویق به کشورهای خارجی پیشرفته در حوزه زراعت دانه های روغنی مانند فرانسه و هلند اعزام می شوند.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با اقدام این وزارتخانه برای بهره گیری از علم روز دنیا در زمینه کاشت دانه های رروغنی گفت: با شرکت های فرانسوی و هلندی فعال در این حوزه، قراردادهایی منعقد شده است تا در خصوص معرفی ارقام پرمحصول و زودبازده و مقاوم به آفات و امراض در کشورمان آموزش های لازم با حضور متخصصان خارجی ارائه شود.

وی با اشاره به زیر کشت رفتن ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور برای کلزا در سال جاری از برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش این رقم به ۲۰۰ هزار هکتار خبر داد و اضافه کرد: در آذربایجان شرقی نیز در سال زراعی ۹۲-۱۳۹۱ شمسی ۲۸۰ هکتار کشت کلزا وجود داشت که این رقم در سال جاری به ۳ هزار ۲۲۱ هکتار افزایش یافته است.

اخبار برگزیده