اخبار

معاون محترم وزیر جهاد كشاورزی و مديرعامل شركت خدمات حمايتی كشاورزی در یك مصاحبه و مناظره زنده تلفنی با رادیو اقتصاد كه حدود 25 دقیقه طول كشید، وضعیت تولید داخلی كودهای كشاورزی و اجرای اصل 44 قانون اساسی در این خصوص را تحلیل نمودند.

در قسمتی از این مصاحبه تلفنی مديرعامل محترم شركت خدمات حمايتی كشاورزی گفت: به لطف پروردگار و همت همه صنعتگران و تلاش دولتمردان عزیز از سال 1372 به بعد در حوزه پتروشیمی كارهای بزرگی انجام شده و امروز خدا را شكر ما در حوزه تولید كودهای ازته هیچ وابستگی به خارج از كشور نداریم و حتی صادرات هم داریم و 35% از كودهای تولیدی كشور در داخل مصرف و مابقی آن صادر می شود كه این موضوع برای ملت شریف و عزیز ایران جای خرسندی دارد. در حوزه كودهای فسفاته كارهای خوبی انجام شده است، ما امروز ظرفیت تولید قریب به 30 هزار تن كودهای TSP را داریم، قریب به 100 هزار تن ظرفیت قابل اتكاء در  كودهای SSP داریم و در حوزه كودهای DAP هم 85 هزار تن ظرفیت تولید در پتروشیمی رازی داریم كه الحمدالله امروز همه این ظرفیت ها را بكار گرفتیم و متناسب با تقاضای بازار تلاش می شود نياز كشاورزان محترم تأمین شود.

 سیاست وزارت جهاد كشاورزی و دولت محترم یازدهم این بوده كه ابتدا ظرفیتهای داخل را به كار بگیریم، در نتيجه ما با برگزاری مناقصات داخلی خریدهای داخل را انجام می دهيم و سپس كسری مورد نیاز كشاورزان از خارج كشور تأمین می شود.

جناب مهندس سيف اضافه نمودند: در حوزه كودهای پتاسه، الان قریب به 40 هزار تن ظرفیت اسمی داریم كه از این مقدار حدود 35 هزار تن آن به بهره برداری رسیده و قراردادهای لازم در داخل كشور برای تأمین بخش كشاورزی بسته شده، اگر چه در حوزه كودهای فسفاته و پتاسه عملاًًًًًًًًً قیمت خرید از داخل، ضریبی بیشتر از قیمت كودهای وارداتی است ولی به واسطه تأكیدات دولت محترم مبنی بر اتكاء بر ظرفیت داخلی و اشتغال در كشور، تلاش شده كه ظرفیت های داخلی بكار گرفته شود.

معاون محترم وزیر جهاد كشاورزی در ادامه گفت: یك كار خوبی كه در حوزه پتاسه انجام شد و این قابل تقدیر است، در پروژه ای كه سالها تعطیل شده بود و مشكلات اجراء و بهره برداری داشت، امروز 60 هزار تن ظرفیت تولید كلرور پتاسيم از شور آب های كوير را داريم.

البته علیرغم همه زحمت هایی كه دوستان در داخل كشور متقبل شده اند، متأسفانه برخی از موانع كسب و كار آنها را دچار مشكلاتی می كند و بعضاً قراردادهایی كه داشتیم را نتواستند به موقع انجام دهند و شنودگان محترم مستحضرند كه فصل كشاورزی و صنعت كشاورزی یك تابع تولید كم كشش در حوزه عرضه دارد، یعنی اگر من كود شیمیایی یا تغذیه گیاه را در مقطع زمانی رشد گیاه به آن نرسانم عملاً دیگر آن كود به درد گیاه نمی خورد و اثر قبل را ندارد.

امروز در سمنان یك مجتمع با 100% ظرفیت كود سولفات پتاسیم تولید می كند و همینطور در ایلام، یزد و كرمان این اتفاق افتاده است.

در حوزه TSP بعد از تنها واحد تولید كننده به ظرفیت 20 هزار تن، به بركت حمایت دولت و تلاش صنعت گران عزيز در خرمشهر یك واحد 100 هزار تنی نيز به بهره برداری رسیده است، ما سعی خواهيم نمود كود سوپر فسفات ساده مورد نیاز و تقاضای كشاورزی را تأمین كنیم.

 

توضيح: فايل صوتی كامل مصاحبه در كانال تلگرام شركت خدمات حمايتی كشاورزی به آدرس، @assc_channel قابل دسترسی است.

 

اخبار برگزیده