جزئیات مقاله

مترجم: علی اکبری

 

هنگامی که یادگیری اصول بازاریابی داخلی را شروع می کنید، احساس می کنید که از سوی افراد حرفه ای با اصول و تاکتیک های متفاوتی بمباران می شوید. احتمالا اولین چیزی که یادگیری آن را آغاز نموده اید، جست وجوی کلمات کلیدی است، اما ممکن است ندانید که چگونه باید این کار را انجام داد. کلمات کلیدی، واژه هایی هستند که مردم در موتورهای جست وجو تایپ می کنند. این کلمات می توانند یک واژه یا متشکل از چند واژه باشد. کلمات کلیدی فارغ از طول شان یکی از المان های بنیادین سئو بوده و راه مناسبی برای دنبال کردن روند سئوتان هستند. ایده آل ترین حالت، جست وجوی آنلاین در مورد چیزی است که فراهم می کنید، اما چطور مطمئن هستید که آنها شما را پیدا می کنند؟ با شناسایی دقیق کلمات کلیدی ای که مورد استفاده بوده و محتوای سودمندی که این کلمات کلیدی آنها را مورد هدف قرار می دهند.

اگر هرگز جست وجویی در زمینه کلمات کلیدی انجام ندهید و تنها تولید محتوا داشته باشید، مردم وب سایت شما را پیدا می کنند؟ خب، ممکن است پیدا کنند، اما جست وجو و تحقیق کلمات کلیدی سرعت این رویه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

شناسایی کلمات کلیدی درست

پیش از آغاز تحقیق و جست وجو درخصوص کلمات کلیدی، باید هویت خریداران برندتان را تعریف کنید.

هنگامی که هویت خریداران برندتان را تعریف می کنید، شناسایی کلمات کلیدی آسان تر شده و می توانید به سادگی به عادات جست وجوی آنان رخنه کنید.

توفان فکری

روند را با توفان فکری آغاز کنید. برای مثال، بیایید فرض کنیم که مشتری بالقوه تان یک وبلاگ نویس است. کار را با جمع آوری ده کلمه کلیدی که با وبلاگ نویسی ارتباط دارد شروع کرده و آنها را بنویسید. هر یک از این عبارات به عنوان موضوعی برای کلمات کلیدی اضافی عمل خواهد کرد.

هنگامی که موضوعات کافی را جمع آوری نمودید، بایستی عبارات تأثیرگذار مرتبط با این کلمات کلیدی را شناسایی نمایید.

یک راه آسان برای این کار این است که کلمات کلیدی را در گوگل تایپ کرده و جست وجوهای مرتبط را بررسی کنید. جست وجوهای مرتبط را یادداشت کرده و نمونه هایی که مرتبط نیستند را حذف کنید.

زمانی که دکمه اینتر را می فشارید و جست وجو را تکمیل می کنید، می توانید به انتهای صفحه رفته و فهرست جست وجوهای مشابه را مورد بررسی قرار دهید، که این فهرست کلمات کلیدی اضافه ای را برای تان فراهم می کند.

برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل

در این مرحله بایستی در مورد هر موضوع سه تا ده کلمه کلیدی مرتبط داشته باشید. حال می توانید تمامی این کلمات کلیدی را در برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل رونویسی کرده تا برای هر کدام تحلیلی جزئی دریافت کنید، که این تحلیل جزئی شامل حجم جست وجو، سطح رقابت، قیمت پیشنهادی و. . . می شود.

این کار به شما کمک می کند تا بدانید دقیقا در مورد چه کلمات کلیدی ای محتوا تولید کنید.

دیگر از چه جاهایی می توان کلمات کلیدی را پیدا کرد؟

راه های گوناگونی برای شناسایی کلمات کلیدی وجود دارد.

اگر در حال حاضر شاهد ترافیک ارگانیک خوبی هستید، می توانید داده های تحلیلی خود را مطالعه کرده و ببینید مردم برای یافتن وب سایت تان از چه کلمات کلیدی ای استفاده می کنند. از این طریق می توان فهمید که آیا به بازدیدکنندگان وب سایت تان سرویس دهی خوبی ارائه می شود یا خیر.

مردم چگونه شما را پیدا می کنند؟

برای مثال بیایید تصور کنیم که پستی با عنوان «7 روش برای ارتقای طراحی وب بدون نیاز به برنامه نویسی» آماده کرده اید و متوجه می شوید که مردم پس از جست وجو در مورد عبارت «الگوهای وردپرسی که به برنامه نویسی نیاز ندارند» یا چیزی مشابه آن، صفحه شما را پیدا می کنند.

گاهی اوقات مردم به خاطر استفاده شما از کلمات کلیدی ای که لزوما با موضوع در ارتباط نیست، صفحه تان را در اینترنت پیدا می کنند. این مشکل قابل حل و مثبت است چرا که به شما در مورد طراحی محتواهای جدید ایده می دهد.

از زبان آنها استفاده کنید

یک استراتژی سودمند دیگر این است که محل اجتماع آنلاین مشتریان بالقوه تان حضور داشته باشید و زبان مورد استفاده شان را مورد تحلیل قرار دهید. این محل ها می توانند انجمن ها و پلتفرم های اجتماعی مرتبط با حوزه صنعتی تان باشند. در داخل این انجمن ها کلمات کلیدی خود را جست وجو کرده و ببینید کدام یک از پست ها بیشترین بازدید و نظرات را داشته است. با این روش نه تنها در مورد اینکه چه چیزی به واقع برای مشتریان بالقوه تان مهم است پی می برید، بلکه واژگانی را که برای حل مشکلات خود استفاده می کنند، فراخواهید گرفت. آنها هرگاه که بخواهند در مورد راه حل خاصی جست وجو کنند، این کلمات را در موتورهای جست وجو وارد می کنند.

این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند چرا که رقبای شما برای انجام این مرحله شناسایی سرمایه گذاری زمانی ندارند.

درک کلمات کلیدی

اکنون شما می دانید که چگونه کلمات کلیدی را شناسایی کرده و آنها را بیابید. مرحله بعد شناسایی و درک انواع مختلف کلمات کلیدی است، بنابراین متوجه خواهید شد که چگونه از آنها استفاده کنید.

معمولاً کلمات کلیدی به سه دسته تقسیم می شوند: کلمات کلیدی تیتری، کلمات کلیدی پیکری و کلمات کلیدی دراز.

1. کلمات کلیدی تیتری - این کلمات در واقع کلمات کلیدی ای هستند که بالاترین میزان حجم جست وجو و بالاترین رقابت را دارا هستند. نمونه هایی از این دست عبارتند از: وبلاگ نویسی و تبلیغات. این کلمات کلیدی بسیار عمومی بوده و برگردان آنها بسیار دشوار است، چرا که کشف نیت مخاطبانی که کلمات کلیدی تیتری را جست وجو می کنند، عملاً غیرممکن است. کسی که برای معرفی برند خود به دنبال یک شرکت تبلیغاتی است بسیار متفاوت از شخص دیگری است که به دنبال کار تبلیغاتی است. کلمات کلیدی تیتری غالبا کلیت و ماهیت یک صنعت را تعریف می کنند.

2. کلمات کلیدی پیکری - این کلمات کلیدی غالبا متشکل از عبارات دو یا سه کلمه ای هستند که در مقایسه با کلمات کلیدی تیتری اطلاعات جزئی تری را فراهم می کنند. نمونه هایی از این دست عبارتند از: تبلیغات PPC برای شرکت های فناوری اطلاعات، تبلیغات ایمیلی مستقیم و . . .. هرچند که حجم جست وجوی این کلمات کلیدی به اندازه کلمات کلیدی تیتری نیست، معمولاً کلمات کلیدی پیکری ابزار رقابتی بسیار خوبی هستند. این کلمات کلیدی جنبه های جزئی تری از صنعت تان را بیان می کند.

3. کلمات کلیدی دراز - کلمات کلیدی دراز عباراتی متشکل از چهار کلمه و یا بیشتر هستند که اطلاعات خیلی جزئی ای را بیان می دارند. نمونه هایی از این دست عبارتند از: تبلیغات PPC برای شرکت های فناوری اطلاعات، تبلیغات مستقیم ایمیلی برای خدمات لوله کشی و . . .. هر یک کلمات کلیدی دراز حجم جست وجوی پایینی دارد، اما منبع بسیار مناسبی برای جذب ترافیک وب هستند. کلمات کلیدی دراز موضوعات به شدت اختصاصی ای هستند.

تمرکز شما باید بر روی کلمات کلیدی پیکری و دراز باشد. کلمات کلیدی تیتری بسیار رقابتی بوده و نتیجه قابل توجهی ندارند. اگر وب سایت شما آنقدر بزرگ نباشد که توانایی رقابت با ویکی پدیا را داشته باشد، با هدف قرار دادن کلمات کلیدی تیتری وقت خود را هدر داده اید.

بسیاری از متخصصان حوزه سئو استفاده از کلمات کلیدی دراز را پیشنهاد می کنند، چرا که این دسته از کلمات کلیدی بالاترین بازخورد ممکن را خواهند داشت. هرچند که این کلمات کلیدی به کارِ شرکت هایی می آید که محصول یا خدمات فوق العاده ای برای ارائه داشته باشند.

بسیاری از شرکت ها بالاترین نتایج ممکن را با تمرکز بر روی کلمات کلیدی پیکری به دست آورده و در محتوای خود کلمات کلیدی دراز را هم جای می دهند.

ابزارهای جست وجو و تحقیق کلمات کلیدی

تا مدت ها، برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل یگانه ابزار جست وجوی کلمات کلیدی برای بازاریابان اینترنتی بوده است. از آنجایی که قسم عمده ای از جست وجوهای اینترنتی از طریق گوگل انجام می پذیرند، بهتر است که جست وجوی کلمات کلیدی تان را مستقیماً از منبع انجام دهید. هرچند که ابزارهای مفید دیگری نیز برای این کار موجود است.

داده های آماری ویکی پدیا

ویکی پدیا در ردیف سه ابزار برتر کلمات کلیدی پیکری و تیتری قرار دارد، پس بررسی تحلیلی این کلمات کلیدی اطلاعات و داده های بسیار خوبی را فراهم می کند که می توانید از این داده ها برای تولید محتوای خودتان استفاده کنید.

وب سایت Stats. Grok. se ابزار کمتر شناخته شده ای است که به شما امکان بررسی میزان بازدیدهای روزانه مقالات ویکی پدیا را می دهد. تنها کافی است که کلمات کلیدی موجود در مقاله مد نظرتان را وارد کرده، اینتر زده و به نموداری که نشان دهنده نتایج است راه خواهید یافت.

عبارات رتبه بندی وب مستر گوگل

اگر از ابزارهای وب مستر گوگل استفاده می کنید، خواهید دید که در این ابزارها بخش خاصی وجود دارد که نشان می دهد افراد با استفاده از کدام کلمات کلیدی به وب سایت شما راه یافته اند.

این مسئله لزوما بدین معنا نیست که مردم برروی لینک وب سایت تان کلیک می کنند، بلکه بدین معناست که تا رسیدن به سرحدّ نتایج موتورهای جست وجو فاصله ای ندارید.

این اطلاعات بسیار ارزشمند است، چرا که می توانید تمامی فعالیت های تان را از تولید محتوا گرفته تا انتخاب کلمات کلیدی اصلاح کرده و رتبه بندی کلمات کلیدی ای که هم اکنون استفاده می کنید را به صورت سئو تحت صفحه افزایش دهید.

Google Trends

google trends ابزار بسیار مناسبی برای پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب است. اگرکسب و کار شما میل دارد مشتریان خود را با آخرین اخبار و وقایع به روز رسانی کند، این بهترین ابزار ممکن است.

Yahoo! Answers

بسیاری از مطالبی که در موتورهای جست وجو تایپ می شوند، به شکل سؤال هستند. yahoo! Answers منبع بسیار مناسبی برای یافتن سؤالات متداول و نحوه نگارش صحیح این سؤالات است.

Market Samurai

این ابزار که محبوب بازاریابان داخلی است، کارکردی مشابه با برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل دارد، اما مشخصه های حرفه ای تر دیگری هم دارد.

Long Tail Pro

یکی از گزینه های مشابه با Market Samurai ابزار پرداختی دیگری است که از لحاظ محبوبیت از ابزار مذکور پیشی گرفته است. این شما و این هم Long Tail Pro. این ابزار دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد، یک برنامه ریز کلمات کلیدی که به شما امکان می دهد کلمات کلیدی دراز و ارزشمند را شناسایی کنید.