اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر

آقای مهندس شاپور رضائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از آقای علیرضا پدیسار رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاوزری استان بوشهر گفت: امروز بیشتر کشت در استان بوشهر به صورت سنتی و به وسیله کودپاش‌های سانترفیوژ انجام می‌شود.

آقای رضائی افزود: با دستگاه‌های کودپاش سانترفیوژ برای اراضی دیم ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلو بذر و در زمین‌های آبی ۴۰۰ کیلوگرم باید بذر ریخته شود که در این شیوه به دلیل اینکه بذر روی خاک قرار می‌گیرد ۳۰ تا ۴۰ درصد از بذر از بین می‌رود و بخشی نیزبه وسیله پرندگان خورده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در زمان برداشت نیز محصول با ارتفاع نامناسب و وضعیت ناهمگون رشد و عملکرد کاهش می‌یابد این درحالی است که اگر کشت به وسیله دستگاه‌های کارنده انجام شود بذرها در یک ردیف و فاصله معین و مشخصی و عمق ثابتی کاشته می‌شوند در نتیجه محصول با کمترین ضایعات برداشت می‌شود.

وی یادآور شد: با استفاده از کارنده‌ها مصرف بذر در زمین‌های آبی ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلو  و در زمین‌های دیم ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو در هکتار مصرف می‌شود که به این وسیله ضمن صرفه جویی در مصرف بذر سبب کاهش مصرف کود، سم و آب و در نتیجه عملکرد و برداشت بیشتر را به دنبال دارد. 

آقای رضائی گفت: با وجود مزایای کشت مکانیزه اما با توجه به طولانی بودن عملیات کاشت به وسیله کارنده‌ها و قیمت بالای آنها، در زمان حاضر ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی در استان بوشهر به صورت سنتی و تنها ۳۰ درصد به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

آقای رضائی با بیان این مطلب افزود: كشاورزان عزيز کود مورد نياز خودرا از كارگزاری ها تامين كنند. وى همچنين گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۵۰۰ تن انواع کود شيميايي توسط كارگزاران بین کشاورزان استان توزیع شده است که از این میزان بیش از ۲۵۰۰ تن مربوط به شهرستان دشتستان بوده است.

اخبار برگزیده