جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

بازاریابی کسب و کار در نمایشگاه های تجاری

کسب و کارهای کوچک همیشه در تعامل با دیگر برندهای فعال در حوزه تخصصی شان هستند. درست به همین خاطر نقش آفرینی در نمایشگاه های تجاری و تخصصی کسب و کار برای آنها اهمیت بالایی دارد. حضور در چنین مراسم هایی نه تنها فرصت دیده شدن ما، بلکه تعامل بیشتر با دیگر برندها را نیز فراهم می کند.

بدون تردید حضور موثر در یک نمایشگاه به معنای تهیه غرفه، نصب بنر و توزیع بیزینس کارت نیست. هدف اصلی برند ما از حضور در چنین مراسم هایی باید تاثیرگذاری پایدار بر روی جمعیت حاضر باشد. در ادامه به بررسی چند راهکار مناسب برای بازاریابی نمایشگاهی خواهیم پرداخت.

بازاریابی نمایشگاهی

نوشیدنی رایگان و جلب توجه بازدیدکنندگان

یکی از راهکارهای جلب توجه در نمایشگاه های شلوغ ارائه قهوه و نوشیدنی رایگان است. بدون تردید این راهکار به تنهایی تاثیر بازاریابی ندارد. در عوض راهکار مناسبی برای جلب نظر بازدیدکنندگان و فراهم سازی فرصتی به منظور انتقال پیام مان به آنهاست. درج نام برندمان بر روی لیوان ها سطح تاثیرگذاری را بسیار بیشتر خواهد کرد.

به منظور کاهش هزینه های ارائه نوشیدنی رایگان همکاری با یک کافه منطقی به نظر می رسد. در اغلب موارد در صورت سفارش بالا امکان بهره مندی از تخفیف گسترده نیز وجود دارد. به طور کلی در صورت علاقه به ارائه نوشیدنی یا هر نوع خوراکی رایگان دیگر هماهنگی با کافه یا رستوران محلی ضروری خواهد بود. به این ترتیب در زمینه فراهم سازی امکانات و خوراکی موردنظر مشکلی پیش نخواهد آمد.

مطلب مرتبط: بازاریابی کسب‌ و کارهای کوچک

فعالیت و تعامل با مخاطب

تا به حال چند بار در راهروهای همایش ها و رویدادهای مربوط به کسب و کاران قدم زده اید؟ یکی از راهکارهای مناسب برای یافتن برندهای مناسب در زمینه همکاری و تعامل با بازدیدکنندگان پیاده روی در راهروهاست. این امر به ما فرصت مناسبی در زمینه آشنایی بیشتر با سایر شرکت ها و مخاطب هدف مان می دهد.

وقتی قصد صحبت با بازدیدکنندگان را داریم، باید براساس برنامه ای دقیق گفت وگو را شروع کنیم. همیشه شروع بحث باید دوستانه باشد. هیچ فردی از صحبت های آشکارا تبلیغاتی یا بازاریابی ما استقبال نخواهد کرد. در عوض ما باید نقش یک دوست و مشاور حرفه ای را بازی کنیم. به این ترتیب اعتماد آنها به ما جلب خواهد شد.

بدون تردید این شیوه بازاریابی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین در سایر فعالیت های بازاریابی تان نیز از این الگو استفاده کنید. شروع بحث به عنوان یک کارشناس و تلاش برای کمک به مخاطب در زمینه رفع مشکلش بخشی از وظیفه هر برندی محسوب می شود.

بازاریابی کسب و کار

اهمیت هدیه های کوچک

عرضه هدیه های مجانی یکی از راهکارهای جلب نظر بازدیدکنندگان در نمایشگاه های مختلف است، با این حال در این زمینه نباید بی دقت عمل کنیم. متاسفانه بسیاری از برندها به عنوان هدیه از خودکار یا مداد استفاده می کنند. دلیل آن ارزانی چنین محصولی است. نکته مهم ارائه هدیه ای مرتبط با ماهیت کسب و کار و پیام بازاریابی برندمان است. به این ترتیب مخاطب بیشتر درگیر برندمان خواهد شد. به عنوان مثال، برندهای فعال در زمینه گوشی های هوشمند با ارائه شارژرهای رایگان امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب را خواهند داشت. بدون تردید این امر هزینه های زیادی در پی دارد. توصیه من ارائه تعداد محدودی شارژر است. به این ترتیب با همان هزینه تاثیرگذاری بیشتری را به ارمغان خواهیم آورد.

ضرورت استفاده از شبکه های اجتماعی

بدون تردید آگاهی مشتریان از یک برند باید بسیار پیش تر از برگزاری نمایشگاه های عمومی صورت گیرد. کمتر فردی به محض آشنایی به یک برند در یک مراسم عمومی اقدام به خرید از آن خواهد کرد. در اینجا اهمیت فعالیت در شبکه های اجتماعی و سایر کانال های ارتباطی معلوم می شود. به طور معمول اکانت های رسمی برندها در شبکه های اجتماعی بهترین وسیله برای اطلاع رسانی است. اخبار مربوط به برگزاری نمایشگاه ها نیز باید از طریق همین پلتفرم در اختیار کاربران قرار گیرد. به این ترتیب مشتریان و مخاطب های برندمان آگاهی کافی در مورد کم و کیف برگزاری رویداد موردنظر و سهم ما در آن خواهند داشت.

مطلب مرتبط: روندهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

علاوه بر اطلاع رسانی پیش از برگزاری نمایشگاه موردنظر، امکان ارائه خلاصه ای از مراسم نیز وجود دارد. منظور من بارگذاری یک پست در پایان هر روز برای بیان اتفاقات و مهم ترین فعالیت های صورت گرفته است. به این ترتیب حتی مخاطب های عادی نیز از فرآیند برگزاری رویداد موردنظر آگاه خواهند شد. اگرچه به طور معمول نیز رویدادهای مختلف دارای صفحه اختصاصی در شبکه های اجتماعی هستند. به این ترتیب آخرین اخبار مربوط به رویداد و فعالیت های برندهای مختلف در آن درج می شود. فعالیت مناسب در رویدادها و درج نام برندمان میان سایر برندها تاثیر مطلوبی بر روی بهبود وضعیت بازاریابی مان خواهد داشت.

بی شک فرآیند حضور و فعالیت در رویدادهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. این کار جایگاه برندها در میان مشتریان را تضمین خواهد کرد. علاوه بر این باعث استحکام هرچه بیشتر موقعیت یک برند در بازار نیز می شود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی