جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

چگونه محصولی مطابق با سلیقه مشتریان تولید کنیم؟

دنیای کسب و کار و برندسازی در طول چند سال اخیر تغییر و تحول بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه کمتر از هر زمان دیگری نسبت به نحوه داوری مشتریان درباره موفقیت یک محصول تازه تامل می شود. به این ترتیب دغدغه اصلی اغلب برندها معرفی محصول تازه به صورت مداوم است. فقدان ارزیابی کیفیت و محصولات از نقطه نظر مشتریان یکی از ایرادهای اصلی برندها در دوران کنونی محسوب می شود. چنین امری موجب تولید محصولات مختلف براساس سلیقه و خواست مدیران برندها، به جای مشتریان، می شود. با این حساب مواجهه با نارضایتی مشتریان از محصولات تازه برندهای مختلف امر تعجب آوری نخواهد بود. پیش فرض اصلی اغلب برندها استقبال مشتریان از محصولات تازه است. به این ترتیب جایی برای تامل بیشتر در این زمینه باقی نخواهد ماند.

ماهیت دنیای کسب و کار همراه با اندکی پیش بینی ناپذیری است. به این ترتیب هیچ برندی توانایی پیش بینی دقیق میزان استقبال مشتریان از محصولات تازه اش را نخواهد داشت. این امر پیش فرض استقبال مشتریان از هر محصول تازه ای را به چالش خواهد کشید. بدون تردید پیش بینی ناپذیری میزان استقبال مشتریان از محصولات تازه امر بدیهی به نظر می رسد، با این حساب چرا هنوز هم برندهای زیادی در پی استفاده از معیارهایی برای ارزیابی موفقیت محصولات شان هستند؟ نکته بدتر در این زمینه استفاده از معیارهایی کاملا خودخواهانه از سوی برندهاست. به این ترتیب تولید محصول که امری در رابطه با مشتریان است، به امری براساس پسند و سلیقه برندها بدل می شود. دلیل اصلی این امر نیاز برندها به اطمینان، هرچند متزلزل، به سرنوشت محصولات شان است. استفاده از معیارهای درون شرکتی با سطح اعتماد اندک این اعتماد موردنیاز را شکل خواهد داد. به این ترتیب برندها فرصت فعالیت همراه با اعتماد به نفس بیشتر را خواهند داشت. بدون تردید این نوع فعالیت در حوزه کسب و کار با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

جلب رضایت مشتریان

بدون تردید امروزه برندهای زیادی از معیارهای درونی برای ارزیابی موفقیت محصولات تازه شان استفاده می کنند. همین امر موجب شکست شمار بالایی از آنها می شود. محور اصلی بحث در این مقاله تلاش برای یافتن راهکارهای بهتر در زمینه تضمین موفقیت محصولات تازه برندها در جلب رضایت مشتریان است. در این راستا باید به نحوه فعالیت برندهای موفق رجوع کنیم. برندهای موفق در زمینه جلب رضایت مشتریان همیشه یک نکته مهم را مدنظر دارند: سلیقه مشتریان. این امر آنها را وادار به شناخت دقیق سلیقه مشتریان می کند. به این ترتیب چنین برندهایی همیشه از آنچه مورد پسند مشتریان خواهد بود، اطلاع دارند. همین نکته مزیت اصلی شان در مقایسه با سایر برندها خواهد بود.

مطلب مرتبط: راهکارهایی برای جلب رضایت مشتری

بیان نکات نظری در مورد نحوه تضمین موفقیت محصولات در جلب نظر مشتریان راهکاری کافی برای یادگیری عملی محسوب نمی شود. به همین خاطر در ادامه عملکرد یکی از برندهای مشهور و موفق در زمینه جلب رضایت مشتریان با معرفی محصولات تازه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. Big Heart Pet Brands یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه غذای حیوانات خانگی است. نکته جالب در مورد آنها تاسیس در سال 2014 و کسب موفقیت فراگیر در همین مدت زمان کوتاه است. همیشه به هنگام بحث درباره شناخت درست سلیقه مشتریان Big Heart Pet Brands یکی از برندهای مورد اشاره کارشناس هاست. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد این برند خواهیم پرداخت.

مطالعه موردی: Big Heart Pet Brands

تیم بازاریابی و بخش توسعه و تحقیقات Big Heart Pet Brands زمان زیادی به گفت وگو و دریافت دیدگاه های مشتریان اختصاص می دهد. این برند به طور تخصصی در زمینه تولید غذای گربه فعالیت دارد. بر همین اساس راه اندازی فروم های آنلاین و گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی برای تبادل اطلاعات میان مشتریان یکی از اقدامات اصلی بازاریاب های این شرکت محسوب می شود. این امر فرصت استفاده از اطلاعات کاربردی مشتریان مختلف را به آنها می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به همکاری با آژانس های بازاریابی و تبلیغاتی برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز نخواهد بود.

اگر تجربه نگهداری از گربه را داشته باشید، در مورد تهیه غذا برای آنها دو گزینه پیش روی شما خواهد بود: غذای خشک و تر. نکته جالب در این میان تولید همزمان هر دو نوع غذا از سوی اغلب شرکت های فعال در زمینه تولید غذای گربه است. تیم بازاریابی Big Heart Pet Brands در این راستا تصمیم به بررسی سلیقه مشتریان گرفت. به این ترتیب امکان سرمایه گذاری بیشتر بر روی تولید نوع محبوب تر غذاها فراهم می شد. پژوهش بازاریاب های Big Heart Pet Brands در این زمینه به نکات جالبی رهنمون شد. بر این اساس اغلب دارندگان گربه خانگی غذای خشک را ترجیح می دهند به دلیل سهولت استفاده، قیمت پایین تر، امکان افزودن مواد ویتامینی بیشتر و در نهایت امکان بیرون ماندن غذا برای ساعت های متمادی است. این امر در مورد غذاهای تر وجود ندارد. مشکل اصلی دارندگان گربه با غذاهای تر کثیف شدن محیط خانه و فساد سریع آنها در صورت باز کرد درب بسته بندی است.

مطلب مرتبط: چرا رضایت مشتری مهم است؟

وقتی برند Big Heart Pet Brands نتایج پژوهش را به دست آورد، دو اقدام اصلی را ساماندهی کرد. نخست اینکه مقدار تولید غذای خشک را افزایش داد. این امر موجب کسب رضایت بیشتر مشتریان شد. اقدام دوم، پژوهش برای تولید غذای تر گربه با حذف المان های نامطلوب از نگاه مشتریان بود. به این ترتیب یکی از طرح های اصلی Big Heart Pet Brands تولید غذای تر برای گربه های خانگی همراه با پایداری بیشتر پس از باز شدن درب بسته بندی در برابر فساد و سهولت تمیز کردن آن از سطوح مختلف است. در صورت تحقق این امر آنها بخش قابل توجهی از بازار غذای گربه های خانگی را به دست خواهند آورد. این امر به معنای امکان دستیابی به دامنه وسیع تری از مشتریان خواهد بود. اگر نحوه عملکرد Big Heart Pet Brands را با سایر برندهای معمولی در عرصه تولید غذای حیوانات خانگی مقایسه کنیم، به خوبی رمز تفاوت میان برندهای موفق و معمولی را متوجه خواهیم شد. برندهای موفق همیشه به دنبال راهکارهایی برای جلب رضایت مشتریان هستند. در این زمینه بخش توسعه و تحقیقات نقش اساسی ایفا می کند. جالب اینکه بسیاری از برندهای معمولی توجهی به ایجاد بخش توسعه و تحقیقات ندارند. همین نکات کوچک تفاوت در واکنش مشتریان به محصولات جدید برندها را رقم می زند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی