جزئیات مقاله

تهیه و تنظیم: حسین زمانی

در حوزه کسب وکار، بازاریابی و تبلیغات از جمله عناصر کلیدی شرکت ها پس از مشتری محسوب می شوند، بنابراین دانستن تفاوت میان آنها برای کارآفرینان، بسیار مهم است. این موضوع به صاحبان کسب وکارها کمک می کند که فعالیت خود را توسعه دهند و میزان فروش خود را بیشتر کنند، همچنین باعث می شود کسب وکارها، استراتژی قوی تری برای جذب مشتری داشته باشند.

برای درک بهتر تفاوت میان تبلیغات و بازاریابی، می توان بازاریابی را مجموعه بزرگی تصور کرد که اعضای آن تبلیغات، تحقیقات بازار، برنامه ریزی رسانه، روابط عمومی، قیمت گذاری محصول، توزیع، خدمات مشتریان، استراتژی فروش، مسئولیت های اجتماعی و. . . هستند.

پیش از آنکه به تفاوت تبلیغات و بازاریابی بپردازیم، لازم است ابتدا مفهوم آنها را بیشتر شرح دهیم.

بازاریابی

بازاریابی به فرآیند آماده سازی محصول و خدمت برای ارائه در بازار گفته می شود و شامل شناسایی مشتریان بالقوه و تشخیص انتظارات آنها است. به عبارت دیگر، بازاریابی، فرآیند ارائه یا فروش محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهایی مانند تحقیقات بازار و تبلیغات است.

بازاریابی فعالیت تجاری پیوسته ای است که از تحقیقات بازار شروع و به رضایت مشتریان منتهی می شود، بنابراین، فعالیت بازاریابی نیازمند صرف زمان و انجام تحقیقات متعدد است.

تبلیغات

تبلیغات، پرهزینه ترین بخش فرآیند بازاریابی است که به معرفی محصول و خدمات به مشتریان یا بازار گفته می شود. تبلیغات یک فرآیند خلاقانه است که در آن یک کسب وکار برای مشتریان خاصی تبلیغ تهیه می کند و آن را از طریق رسانه های مختلف در اختیار آنها قرار می دهد. شرکت ها با هدف جلب توجه مصرف کنندگان به محصول یا خدمات خود، از تبلیغات استفاده می کنند.

تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی مانند رادیو، تلویزیون، وب سایت ها، ایمیل، روزنامه، مجله، شبکه های اجتماعی و غیره انجام می شود.

مقایسه تبلیغات و بازاریابی

بازاریابی راهی است که از طریق آن خریداران بالقوه را متقاعد می کنید محصولات شما پاسخگوی نیاز آنها است و از طریق تبلیغات، دلیل این موضوع را به آنها نشان می دهید.

بازاریابی شامل تکنیک هایی مانند بخش بندی بازار، تشخیص گروه های هدف و تحلیل بازار است؛ در مقابل، تبلیغات تکنیکی است که از طریق آن یک پیام با استفاده از کانال های مختلف رسانه ای، در اختیار طیف وسیعی از مشتریان بالقوه قرار می گیرد.

هدف اساسی بازاریابی، ارائه خدمات و محصول به شیوه ای است که به سرعت به خرید مشتریان منجر شود، درحالی که هدف اصلی تبلیغات، تأثیرگذاری بر رفتار خریدار است و آگاهی او درباره محصول یا خدمات را افزایش می دهد.

فعالیت های بازاریابی روی ایجاد بازار برای محصول و کسب اعتبار و تبلیغات روی جلب توجه مشتریان تمرکز دارد، بنابراین مجریان تبلیغ روی ایجاد علاقه نسبت به یک محصول تمرکز می کنند و بازاریابان تلاش می کنند که بازار های بالقوه برای محصول یا خدمات را تشخیص دهند و هردو با افراد مشابهی تعامل دارند؛ مانند مشتری ها، بخش فروش و بخش مالی.

بازاریابی و تبلیغات، شباهت هایی نیز دارند که از آنها می توان به افزایش فروش، ارتقای محصول و توضیح ارزش محصول یا خدمات به مشتریان هدف نام برد.