جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی

بسیاری از مدیران ممکن است تصور کنند که از سطح خوبی برخوردار بوده و همین امر باعث می شود تا به دنبال بهبود در وضعیت خود نباشند، با این حال آیا تاکنون صادقانه نسبت به این امر که مدیر خوبی هستید، فکر کرده اید؟ نتایج تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که در حدود بیش از 60درصد مدیران، ابدا چنین کاری را انجام نداده و عدم وجود اعتراض را به معنای مناسب بودن خود می دانند. این امر در حالی است که کارمندان، به علت این امر که موقعیت شغلی خود را از دست ندهند، معمولا در این رابطه نظر واقعی خود را اعلام نمی کنند. در این رابطه بسیار مهم است که با نشانه هایی که اثبات می کند که شما یک مدیر بد بوده و نیاز به بهبود دارید، آشنا باشید. در همین راستا و در ادامه به بررسی 12 مورد منتخب، خواهیم پرداخت.

1-دروغ گفتن را عادی تلقی می کنید

مدیر خوب

واقعیت این است که بسیاری از مدیران دروغ هایی را می گویند. اگرچه ممکن است در ابتدا این امر چندان مهم به نظر نرسد، با این حال توجه داشته باشید که کارمندان شرکت باید بتوانند به شما اعتماد لازم را داشته باشند. بدون شک اگر دروغ گفتن، عادت رفتاری شما باشد اعتماد لازم شکل نخواهد گرفت. تحت این شرایط میزان وفاداری کارمندان به پایین ترین سطح خود رسیده و موفقیت شرکت در آینده در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت. در این رابطه فراموش نکنید که این عادت بد، باعث خواهد شد تا شما به شرکای تجاری و حتی مشتریان نیز دروغ بگویید که این امر امکان موفقیت درازمدت را از شما خواهد گرفت. به همین خاطر ضروری است تا این امر را یک خط قرمز اخلاقی دانسته و همواره توجه داشته باشید که شما باید خود را به عنوان عضوی از تیم شرکت تلقی کنید. درواقع با تغییر نگرش و تصورات خود، عملا پی به این نکته خواهید برد که هیچ دلیل برای دروغ گفتن وجود نداشته و این امر تنها یک آسایش موقتی را برای شما به همراه خواهد داشت. به همین خاطر یکی از نشانه-های مدیران موفق، شجاعت راستگویی آنها محسوب می شود. در نهایت فراموش نکنید که شما به عنوان الگوی شرکت و مهم ترین فرد در شکل گیری فرهنگ نانوشته محسوب می شوید. به همین خاطر به هر نحوی که رفتار کنید، سایرین نیز آن را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

مطلب مرتبط: مدیران موفق چه ویژگی هایی دارند

2-تصور می کنید که هیچ گاه مرتکب اشتباه نشده اید

ابدا حتی یک درصد نیز احتمال ندارد که شما در طول فعالیت خود، با اشتباهی مواجه نشوید. در این رابطه حتی محتاط ترین افراد نیز مرتکب این امر می شوند با این حال اشتباه کردن، علی رغم باور عموم یک اقدام منفی محسوب نشده و یکی از الزامات موفقیت است. به همین خاطر مدیران موفق، باید روحیه ریسک پذیری را در تیم خود افزایش داده و از اشتباهات آنها پشتیبانی کنند. این امر باعث خواهد شد تا خلاقیت و نوآوری که برگ برنده هر شرکتی در بازار به شدت رقابتی حال حاضر محسوب می-شود، به خوبی در شرکت شما شکل گیرد. نتایج آمارها در این زمینه حاکی از آن است که بیش از 95درصد کارمندان، نسبت به اعتراف به اشتباه از سوی مدیران شرکت واکنش بسیار خوبی را داشته و این امر را ابدا یک مورد منفی تلقی نمی کنند. به همین خاطر دلیلی برای پنهان کاری وجود نخواهد داشت. درواقع کارمندان خواهان آن هستند که شما با آنها کاملا محترمانه رفتار کنید که بدون شک شفافیت و صداقت شما، یکی از مصداق های آن خواهد بود. در نهایت همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که غرور بیش از حد، زمینه نابودی را فراهم خواهد کرد.

3-وعده هایی بدون برنامه برای تحقق آنها را می دهید

بسیاری از مدیران برای آرام کردن سریع اوضاع، وعده هایی را می دهند که عملا هیچ برنامه ای از قبل برای تحقق آنها وجود نداشته و تنها به دنبال این امر هستند که اوضاع را بهبود بخشند. فراموش نکنید که اگر تحقق وعده ها صورت نگیرد، نه تنها اوضاع از قبل بدتر خواهد شد بلکه اعتماد شرکا به شما نیز کاهشی شدید را پیدا کرده و تحت این شرایط دیگر نمی توانید خود را مدیر شرکت تلقی کنید. در این رابطه توصیه می-شود که هیچ گاه به صورت لحظه ای تصمیم گیری نکرده و از افراد تیم خود زمانی برای فکر کردن را بخواهید. این امر باعث خواهد شد تا فرصت کافی برای انتخاب بهترین راه وجود داشته باشد. برای این امر شما حتی می توانید از توصیه های کارمندان خود نیز استفاده کرده و شرکت را به سمتی سوق دهید که در آن مشورت، یک ارزش تلقی شود.

مدیر خوب

4-فردی سرزنشگر هستید

بدون شک منتقد بودن، ساده ترین کاری است که هر فردی می تواند انجام دهد. درواقع این امر تنها زمانی کاربردی خواهد بود که شما راهکاری را برای آن ارائه کنید. برای مثال ممکن است از شیوه بازی یک تیم نارضایتی بالایی را داشته باشید با این حال اگر بتوانید ایرادات را شناسایی کرده و شیوه اصلاح آنها را مطرح سازید، بدون شک اقدامی سودمند را انجام داده اید. این امر در حالی است که بسیاری از مدیران، اشتباهات را بر گردن کارمندان خود انداخته و تصور می کنند که با تحت فشار قرار دادن آنها، اوضاع بهبودی چشمگیر را پیدا خواهد کرد. این امر در حالی است که واقعیت کاملا متفاوت بوده و این امر تنها باعث خواهد شد تا یک مشکل برای همیشه در شرکت باقی بماند. به همین خاطر بسیار مهم است همانگونه که خود را به عنوان نفر اول موفقیت های شرکت معرفی می کنید، در رابطه با شکست ها نیز چنین باوری را داشته و تنها به دنبال شناسایی دلایل و ارائه راهکارهایی برای خارج شدن از این اوضاع باشید. در نهایت این امر باعث خواهد شد تا محبوبیت بالایی را در بین کارمندان شرکت پیدا کنید.

مطلب مرتبط: 5 عادت طلایی مدیران موفق

5-تمایل دارید که همه کارمندان به مانند شما باشند

یکسان سازی یکی از اشتباه ترین اقدامات در تمامی زمینه ها محسوب می شود. درواقع تمامی افراد با یکدیگر متفاوت بوده و نباید آنها را برای شبیه شدن به خود، تحت فشار قرار دهید. این امر نه تنها فایده ای را به همراه نخواهد داشت، بلکه فشار روانی زیادی را نیز به همراه دارد. این امر در حالی است که برای موفقیت، شما به کارمندانی سرحال، سالم و شاد نیاز خواهید داشت. به همین خاطر تفاوتی ندارد که تا چه حد تیپ شخصیتی خود را عالی تصور می کنید، هرگز نباید در تلاش برای عوض کردن کارمندان خود باشید. با این حال همواره ارائه توصیه هایی برای بهبود عملکرد کارمندان، از جمله وظایف شما محسوب می شود با این حال توصیه های شما تنها باید در رابطه با بهبود وظایف آنها باشد و آزادی طبیعی آنها را محدود نکند.

6-کارمندان خود را زیر ذره بین قرار می دهید

میکرو منیجینگ یا ریز مدیریت، زمانی اتفاق می افتد که مدیران کارمندان خود را به صورت کامل زیر ذره بین قرار داده و در تلاش برای نظارت بر روی همه چیز هستند. این امر بدون شک فشاری بی مورد را بر روی کارمندان به همراه خواهد داشت. به همین خاطر ضروری است که تنها وظایف را مشخص کرده و افراد را در نحوه انجام آن کاملا آزاد بگذارید با این حال در صورتی که نقصی در انجام کارها وجود دارد، لازم است تا به مانند یک مربی دلسوز و نه یک منتقد سرزنشگر رفتار کرده و به دنبال کمک کردن به کارمند خود باشید. درواقع شاید بتوان مهم ترین ویژگی یک مدیر را در میزان حمایت او از تیم شرکت دانست.

7-بین کارمندان تبعیض قائل می شوید

اگرچه طبیعی است که فرصت ها و حمایت های بیشتری از کارمندان برتر شرکت صورت گیرد با این حال اگر در این رابطه بخواهید تا بدون دلیل درستی رفتار کنید، بدون شک با صدای نارضایتی کارمندان خود مواجه خواهید شد. فراموش نکنید که چنین رفتارهایی باعث می شود تا تیم شرکت، انگیزه ای برای سخت تلاش کردن نداشته باشد. این امر در نهایت به ضرر شرکت شما خواهد بود. درواقع در صورت بروز مشکل، شما همواره مقصر اصلی شناخته خواهید شد و این امر می تواند سهامداران و هیأت مدیره را به کنار گذاشتن شما مجاب کند. به همین خاطر ضروری است تا رضایت کارمندان خود را حفظ کرده و با اقدامات غیرحرفه ای، جو دوستانه و درست شرکت را نابود نسازید.

8-توجهی به انتقادات ندارید

یک شرکت مناسب باید به نحوی باشد که حتی ساده ترین کارمند شرکت نیز بتواند به سادگی اعتراض خود را اعلام کند، با این حال تنها اجازه صحبت کردن کافی نبوده و شما باید خود را متعهد به رفع تمامی مشکلات موجود کنید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که بسیاری از اتفاقات اگر در زمان مناسب با واکنش شما همراه باشد، منجر به پیشگیری از بحران های جدی خواهد شد.

9-عقاید و گفته های خود را به صورت مکرر تغییر می دهید

بسیاری از مدیران، حتی پس از یک ساعت، کاملا حرف خود را تغییر می دهند. بدون شک کار کردن تحت مدیریت چنین افرادی یک عذاب واقعی خواهد بود. درواقع انتظار می رود که شما از ثبات شخصیتی برخوردار باشید که این امر بدون شک گفته های شما را نیز شامل خواهد شد. فراموش نکنید که شما به عنوان مهم ترین فرد شرکت تلقی می شوید و لازم است تا اصول اخلاقی درستی را داشته باشید و رفتاری مناسب با جایگاه خود را ارائه دهید. به همین خاطر توصیه می شود که تنها چیزی را بیان کنید که کاملا عقیده شما بوده و قصد تغییر دادن آن را حداقل در کوتاه مدت، نخواهید داشت. در این رابطه ممکن است قصد خاصی نیز وجود نداشته باشد. تحت این شرایط توصیه می شود تا همه چیز را در جایی یادداشت کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

مدیر خوب

10-به پیشرفت مداوم خود و افراد تیم شرکت توجهی ندارید

برای این امر که بتوانید هر ساله عملکرد درخشانی را به ثبت برسانید، ضروری است تا برنامه ریزی دقیقی برای پیشرفت خود و تمامی افراد تیم شرکت داشته باشید. در این رابطه فراموش نکنید که بسیاری از کارمندان، به موقعیت شغلی فعلی خود، تنها به عنوان نقطه شروع نگاه کرده و خواهان رشد هستند. تحت این شرایط در صورتی که امکانات لازم وجود نداشته باشد و شما فرصت کافی را به آنها ندهید بدون شک در اندیشه همکاری با برندی دیگر خواهند بود. فراموش نکنید که از دست دادن حتی یک نیروی باانگیزه، شکستی بزرگ محسوب می شود. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال برنامه ای اصولی و کارآمد باشید. در آخر به خاطر داشته باشید که امروزه شیوه-های آموزش، بسیار متنوع شده و این امر می تواند هزینه به مراتب کمتری را نسبت به تصورات شما داشته باشد.

11-در رابطه با آینده صحبت نمی کنید

عدم آینده نگری و توجه بی از حد به اوضاع فعلی، بیانگر آن خواهد بود که شما هیچ برنامه ای برای آن ندارید. درواقع اگر کارمندان در رابطه با آینده شرکت، چندان خوش بین نباشند، بدون شک تمایلی برای حضور طولانی مدت را نیز نخواهند داشت. به همین خاطر ضروری است که حداقل ماهی یکبار، برنامه های خود برای آینده شرکت را شرح داده و در رابطه با آن با تمام کارمندان خود به گفت وگو بپردازید.

مطلب مرتبط: لیست کارهایی که مدیران خوب انجام می‌دهند

12-رفاه کارمندان برای شما اهمیتی ندارد

با نگاهی به شرکت هایی نظیر گوگل، پی به این امر خواهید برد که آنها اقدامات متعددی را برای افزایش رفاه کارمندان خود در دستور کار قرار داده اند. همین امر نیز باعث می شود تا کار کردن در این شرکت، رویای هر فردی محسوب شود. فراموش نکنید که حتی پیشنهادات مالی بالا، باعث نخواهد شد تا بهترین ها به سمت شرکتی جذب شوند که کار کردن در آن بسیار سخت خواهد بود. تحت این شرایط رقبای شما همواره بهترین ها را جذب کرده و قادر خواهند بود تا به راحتی شما را از دور بازار حذف کنند. به همین خاطر یکی از اولویت های مهم مدیریتی شما باید افزایش رفاه تمامی کارمندان باشد.

در نهایت فراموش نکنید که تمامی موارد معرفی شده، منتخب رفتارهای غلط مدیران محسوب می شود. به همین خاطر توصیه می شود تا تمامی رفتارهای خود را مورد بازبینی قرار داده و به دنبال بهبودی همیشگی باشید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی