جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

آیا شیوه های بازاریابی سنتی هنور تاثیرگذار هستند؟

ما در عصر گوشی های هوشمند زندگی می کنیم. فناوری هوشمند فقط بر روی نحوه تعامل ما با دیگر افراد در فضای آنلاین تاثیر نگذاشته است. اگر نگاهی به لوازم موجود در خانه های مان بیندازیم، بسیاری از آنها با استفاده از فناوری های جدید و هوش مصنوعی کار می کند. هر آنچه در اطراف ما وجود دارد، روز به روز هوشمندتر می شود بنابراین مشاهده تاثیر این تغییرات در حوزه کسب و کار و بازاریابی طبیعی خواهد بود. بازاریاب ها به منظور جلب نظر مخاطب هدف همیشه نیازمند استفاده از فناوری های مدرن هستند. با نگاهی به سیر تحول کمپین های بازاریابی در طول دو دهه اخیر بسیاری از نکات جالب برای ما مشخص خواهد شد. اینکه در طول مدت زمانی کوتاه شمار بالایی از ترندها و فناوری ها در بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته است، ذهن هر فردی را درگیر خواهد کرد. نکته جالب اینکه فناوری های مختلف در طول مدت زمانی کوتاه در بازاریابی داوم داشته اند. در واقع ما شاهد ظهور و افول مداوم کاربرد فناوری ها در حوزه کسب و کار بوده ایم.

بدون تردید تمرکز بر روی مزیت های فناوری های نوین برای بازاریاب ها اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به آنها امکان برنامه ریزی برای تعامل بهتر با مخاطب را می دهد. یکی از اشتباهات رایج برندها در زمینه بازاریابی تلاش برای یافتن شیوه های تازه است. معنای اصلی در این بخش عدم نیاز به یافتن راهکارهای بازاریابی نیست. به عبارت دقیق، اگر ما در تلاش برای بازاریابی با استفاده از تکنیک های سنتی مشکلی نداریم، نباید بی دلیل دست به تغییر شیوه های کاربردی بزنیم. امروزه تمایل شدیدی در میان بازاریاب ها برای استفاده از تکنیک های هرچه جدیدتر بازاریابی بدون توجه به نیاز اصلی شرکت شان است. این امر در اغلب موارد موجب نابودی شهرت مطلوب برندها در زمینه بازاریابی می شود.

بازاریابی سنتی برای کسب و کارهای کوچک

نکته مهم درخصوص استفاده از تکنیک های قدیمی بازاریابی عدم مطلوبیت کامل آنهاست. اگرچه ما نباید بدون دلیل اقدام به تغییر الگوی بازاریابی برندمان کنیم، اما وفاداری به یک الگوی بسیار قدیمی نیز ایده چندان جالبی به نظر نمی رسد. راهکار میانه در این بحث ترکیب تکنیک های سنتی و مدرن بازاریابی است. به این ترتیب ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای جذاب و تعاملی را خواهیم داشت.

اگر شما به تازگی کسب و کار کوچکی راه اندازی کرده اید، بی تردید با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستید. اغلب کسب و کارهای کوچک در گام های ابتدایی با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این امر دامنه گزینه های در دسترس آنها برای بازاریابی را به شدت محدود می کند. وقتی بودجه برند ما بسیار محدود باشد، سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی همراه با تردیدهای زیادی خواهد بود. در این شرایط اغلب برندها به دنبال شیوه هایی مطمئن برای سرمایه گذاری و مشاهده تاثیر عینی فرآیند بازاریابی بر روی کسب و کارشان هستند.

مطلب مرتبط: بازاریابی سنتی

یکی از نیازهای اصلی در زمینه بازاریابی استفاده از تیم بازاریابی حرفه ای است. در اینجا برندهای کوچک بازهم مشکل مالی خواهند داشت. همکاری با افراد حرفه ای در زمینه های مختلف بدون بودجه ای کلان امکان پذیر نیست. این امر در نگاه نخست شکست کسب و کارهای کوچک در رقابت با برندهای بزرگ تر را قطعی خواهد کرد. نکته مهم در این میان امکان مدیریت بخش بازاریابی کسب و کار با استفاده از راهکارهای کم هزینه تر است. یکی از ایده های مناسب در این میان استفاده از تکنیک های حرفه ای برای افزایش توانایی اعضای شرکت است. به این ترتیب بدون نیاز به همکاری یا استخدام کارشناس های حرفه ای امکان مدیریت بهینه بخش بازاریابی کسب و کارمان فراهم خواهد شد. این گزینه صرفه جویی مالی بسیار بیشتری برای برندها به ارمغان می آورد. به این ترتیب ما دیگر مشکلی در زمینه مدیریت مالی کسب و کارمان نخواهیم داشت.

اکنون اجازه دهید به سراغ برخی از تکنیک های کم هزینه و ساده بازاریابی سنتی برویم. این تکنیک ها در عین سادگی و حضور طولانی مدت در حوزه بازاریابی هنوز تاثیرگذاری بسیار بالایی دارند.

1. استفاده از بوروشور و دفترچه های راهنما

یکی از تکنیک های سنتی بازاریابی استفاده از بروشور و دفترچه های راهنماست. هزینه های طراحی دفترچه راهنما بسیار اندک ارزیابی شده است. این امر امکان بیان نکات مهم پیرامون محصولات و نحوه فعالیت برند را به شرکت ها خواهد داد. مزیت این شیوه افزایش علاقه مخاطب به مطالعه بوروشور و دفترچه های فیزیکی در مقایسه با نمونه های دیجیتال است بنابراین برند ما باید در این حوزه سرمایه گذاری کند.

بدون تردید طراحی بوروشور و دفترچه راهنما با استفاده از فناوری های مدرن در دسترس کنونی بسیار ساده تر شده است. امروزه حتی امکان استفاده از برخی نرم افزارهای پیشرفته به منظور انتخاب قالب های پیش فرض برای دفترچه راهنمای برندمان وجود دارد، با این حساب هزینه های بازاریابی برای برند ما به شدت کاهش یافته است. توزیع دفترچه های راهنما و بروشورهای تبلیغاتی در محل هایی نظیر کافه، کتابخانه و سالن همایش ها مناسب خواهد بود. مردم در چنین فضاهایی به طور معمول تمایل بیشتری به مطالعه چنین محتوایی خواهند داشت.

2. بازاریابی مبتنی بر مشتریان

شاید تکینم مورد بحث در این بخش بسیار عجیب و رویایی به نظر برسد، اما از مدت های پیش در دنیای بازاریابی تاثیر خاصی خود را داشه است. امرزوه مشتریان هنور هم علاقه مند به صحبت درباره برندهای مختلف هستند. این امر به طور ویژه درباره برندهای موفق در زمینه تولید محصولات با کیفیت و تعامل منطقی با مشتریان صحت دارد. بنابراین با سرمایه گذاری بر روی تعامل با مخاطب هدف اکان تبدیل آنها به سفیرهای برندمان وجود خواهد داشت. وقتی مشتریا ما درباره برندمان صحبت می کنند، تاثیر گذاری حرف های شان به مراتب بیشتر از ما خواهد بود. این امر یک اصل روانشناختی معتبر است. امروزه مردم صحبت ها و ادعاهای یکدیگر را بسیار راحت تر از حرف های شرکت ها باور می کنند. بنابراین سرمایه گذاری بر روی الگوی مورد بحث در این بخش کاملا مطقی و نتیجه بخش خواهد بود.

3. همکاری با رسانه های محلی

حضور فعال در رسانه ها و خبرگزاری های مختلف اهمیت زیادی برای افزایش شهرت برندمان دارد. بسیاری از کارآفرینان و مدیران عامل برندها در طول دهه های متمادی به عنوان نویسنده افتخاری یا سرمقاله نویس در روزنامه های مختلف فعالیت داشته اند. تعامل نزدیک با رسانه های محلی نظیر کانال های رادیویی، تلویزیون و روزنامه های تخصصی امکان بازاریابی رایگان در اختیار ما قرار می دهد.

نحوه تعامل ما با رسانه های محلی باید براساس نفع دوطرفه سامان یابد. در این تعامل ما به دنبال معرفی برندمان به مخاطب هستیم. در طرف مقابل رسانه های محلی نیز قصد استفاده از مطالب تخصصی ما به صورت رایگان را دارند. مزیت ها و منافع دو طرف همیشه باید مدنظر قرار داشته باشد. در غیر این صورت فرآیند همکاری میان برندها و رسانه ای محلی پیچیده خواهد شد.

گاهی اوقات تنظیم قرار قبلی برای مصاحبه اختصاصی با برخی از رسانه ها نیز ایده مناسبی محسوب می شود. هدف اصلی در چنین موقعیت هایی بیان داستان کسب و کارمان خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهیم داشت.

مقاله مرتبط: معایب بازاریابی سنتی

4. تبلیغات در مطبوعات چاپی

دهه 80 و 90 میلادی عصر طلایی مطبوعات چاپی بود. در این زمان بسیاری از مردم به طور روزانه مجلات سایر نشریات مختلف را مطالعه می کردند. این امر موجب افزایش تمایل برندها به همکاری تبلیغاتی با مطبوعات شده بود. درآمد بسیاری از روزنامه ها در دهه 80 و 90 براساس دریافت آگهی های تبلیغاتی بود. به این ترتیب مخاطب امکان خرید روزنامه با قیمت بسیار پایین را داشت. امروزه با پیشرفت فناوری های مدرن بسیاری از روزنامه ها دیگر پیشنهادات تبلیغاتی زیادی دریافت نمی کنند. البته این امر به معنای شکست کامل روزنامه ها در زمینه جلب نظر مخاطب نیست. امروزه بسیار مطبوعات چاپی به سراغ فعالیت در قالب دیجیتال رفته اند. نکته جالب اینکه برخی از مجلات قدیمی و معتبر دیگر نسخه چاپی عرضه نمی کنند. به این ترتیب ما با نمونه تازه ای از روزنامه ها مواجه هستیم.

براساس نوع کسب و کار هر شرکت امکان همکاری با روزنامه ها و سایر مطبوعات چاپی وجود دارد. البته شاید برخی از مطبوعات چاپی به الگوی دیجیتال تغییر حالت داده باشد. نکته مهم در این میان همکاری دوباره با مطبوعات سنتی برای توسعه کسب و کار است. درج آگهی های تبلیغاتی به شیوه های جذاب و تعاملی در روزنامه های محلی و ملی ایده مناسبی برای توسعه کسب و کار محسوب می شود. به این ترتیب ما فرصت تاثیرگذاری بر روی دامنه وسیعی از مشتریان را خواهیم داشت.

5. اعطای هدیه های کوچک و کاربردی

همه ما تجربه حضور در نمایشگاه های تخصصی را داشته ایم. در این نمایشگاه ها برخی از برندها اقدام به اعطای برخی از هدیه های کوچک به بازدیدکنندگان می کنند. شاید این تکنیک در دنیای کنونی بیش از اندازه قدیمی به نظر برسد، اما هنوز هم هدیه های کوچک بر روی مخاطب تاثیر قابل توجهی دارد. نکته مهم در این میان انتخاب محصولات کوچک، ارزان و و در عین حال کاربردی به عنوان هدیه است. گزینه هایی مانند خودکار، لیوان، کیف، کوله پشتی و مداد جالب ترین نمونه ها در این زمینه محسوب می شود. به این ترتیب ما با هزینه ای اندک امکان جلب نظر مخاطب و ماندگاری در ذهن وی را خواهیم داشت.

6. کارت کسب و کار

چاپ کارت های کوچک و درج مشخصات برندمان بر روی آن هنوز هم ایده جذابی محسوب می شود. بسیاری از افراد در زندگی روزمره با برندهای بسیار زیادی مواجه می شوند. استراتژی اغلب افراد اخذ کارت هر برند و سپس تماس با آنها در موقعیتی مناسب است. حال اگر برند ما کارت مخصوص نداشته باشد، به سرعت از ذهن مخاطب فراموش خواهد شد. اگرچه در طول سال های اخیر گزینه های متعددی برای بازاریابی و تبلیغات معرفی شده است، اما هیچ کدام توان رقابت با ایده ساده و تاثیرگذار کارت کسب و کار را ندارد.

7. ارائه کوپن

مشتریان همیشه علاقه مند به استفاده از تخفیف های مختلف هستند. این امر هنوز هم به شکل های مختلف جزئی از استراتژی بازاریابی اصلی برندها محسوب می شود. ارائه تخفیف های مختلف در مناسبت های گوناگون هنوز هم بخش عمده ای از استراتژی غول های بزرگ خرده فروشی را شکل می دهد. الگوی سنی این روش شامل ارائه کوپن های تخفیف است. به این ترتیب مشتریان با ارائه آن کوپن ها به هنگام خرید امکان بهره مندی از تخفیف را خواهند داشت.

بدون تردید در دنیای آنلاین استفاده از کوپن به عنوان استراتژی بازاریابی عجیب به نظر می رسد. نکته مهم در اینجا تداوم علاقه بسیاری از مشتریان نسبت به خرید حضوری از فروشگاه های مختلف است. به این ترتیب ما همچنان باید بر روی حوزه بازاریابی براساس کوپن ها سرمایه گذاری کنیم. ایده مناسب در این میان انتشار کوپن ها به صورت الکترونیکی است. به این ترتیب دیگر نیازی به چاپ کوپن نیز نخواهیم داشت.

8. مسابقه و قرعه کشی برای محصولات رایگان

ارائه تخفیف های مختلف به مشتریان ایده جذابی محسوب می شود، با این حال هیچ چیز به اندازه بهره مندی از محصولات به صورت رایگان برای افراد جذاب نیست. بهره مندی رایگان از محصولات مختلف انگیزه افراد برای تعامل بیشتر با برند موردنظر را افزایش می دهد. بی تردید ارائه برخی از محصولات مان به مشتریان در قالب هدیه نیازمند استراتژی دقیقی است. در غیر این صورت ما علی رغم هزینه فراوان نتیجه چندان مطلوبی به دست نخواهیم آورد.

ایده من در این بخش ساماندهی مسابقه های ویژه در شبکه های اجتماعی و اعطای برخی از محصولات مان به صورت رایگان به برندگان مسابقه است. ایده قرعه کشی میان مشتریان وفادار برندمان نیز جذابیت خاصی خواهد داشت. در هر صورت ما باید احساس ویژه ای به مشتریان برندمان در صورت برنده شدن محصولات بدهیم. این امر نه تنها بر روی مشتریان برنده، بلکه روی تمام مخاطبان هدف برندمان تاثیر خواهد داشت.

مطلب مرتبط: بازاریابی کسب و کارهای کوچک

جمع بندی

اگرچه بازاریابی آنلاین مزیت های بسیار زیادی دارد، اما تکیه صرف بر روی آن موجب از دست رفتن موقعیت های بسیار زیادی برای برند ما خواهد شد. ایده اصلی این مقاله امکان ترکیب الگوی بازاریابی دیجیتال با برخی ایده های سنتی بود. به این ترتیب برند ما توانایی جلب نظر مخاطب به شیوه ای ترکیبی را خواهد داشت. امروزه در دنیای بازاریابی استفاده ترکیبی از ایده های مختلف چندان نامناسب نخواهد بود، بنابراین ما نیز مانند بسیاری از برندهای بزرگ باید از ترکیب ایده های بازاریابی مختلف برای توسعه کسب وکار کوچک مان استفاده کنیم.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی