جزئیات مقاله

جام جم-  تهیه کننده:عسل اخویان طهرانی

مدیران كسب‌وكارهای موفق می‌دانند گاهی با گفتن جمله‌ای معجزه‌آسا می‌توانند نتیجه دلخواه‌شان را به دست آورند

بدون شك قدرت و اثرگذاری تا وقتی از آن برای ایجاد تحول و پیشرفت بهره‌برداری نشود ارزش چندانی نخواهد داشت. حتی اگر مهارت‌های كارآفرینی را به‌خوبی بدانید و در خود پرورش دهید، اما از آنها در جهت پرورش افكار عمیق‌تر، ایجاد انگیزش در اعضای گروه و پیشبرد و توسعه مجموعه كسب‌وكاری‌تان استفاده نكنید، عملا نمی‌توانید اسم خود را راهبر و كارآفرین موفق بگذارید. راهبری فقط به معنی داشتن قدرت نیست؛ بلكه مهم چگونگی استفاده از این قدرت و اختیار است. همان‌گونه كه استفاده از عبارت‌های نامناسب می‌تواند شما را از مسیر موفقیت و پیشرفت دور كند، انتخاب عبارات و كلمات مناسب می‌تواند اعتمادبه‌نفس، توانمندی و هوش احساسی كه همگی ابزارهای ضروری رسیدن به موفقیت هستند را تقویت كند. راهبران تحول‌گرا همواره به فكر نتیجه كار هستند، اما از طرف دیگر به‌خوبی می‌دانند برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌شان باید كاركنان باانگیزه و متعهدی در كسب‌وكارشان داشته باشند. به همین دلیل تمركز اولشان را بر ساختن اعتماد، رشد توانمندی‌ها، افزایش درك، انتقال دانش و ارزش‌گذاری بر افراد مؤثر كسب‌وكارشان معطوف می‌كنند. در ادامه با ده عبارت معجزه‌آسایی آشنا خواهیم شد كه كارآفرینان تحول‌گرا برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با كارمندان‌شان استفاده می‌كنند. اگر به دنبال ایجاد فضایی پویا و كارمندانی با انگیزه و مشتاق برای پیشرفت در محیط كسب‌وكارتان هستید، از استفاده از این عبارت‌ها در كلام‌تان غافل نشوید. برگرفته از: Forbes

1- به كمكت نیاز دارم!

بسیاری از كارآفرینان و راهبران كسب‌وكارها «درخواست كمك» را نشانه ضعف می‌دانند. اما دوره این طرز فكر به پایان رسیده است و باید این ذهنیت به‌درستی در كارآفرینان اصلاح شود. زیرا به عقیده كارشناسان درخواست كمك از بهترین نشانه‌های قدرت راهبری و هدایت است. درخواست كمك به مراتب بیشتر از این كه بخواهید تظاهر كنید كه هیچ‌وقت به كمك نیاز ندارید در نشان‌دادن اعتماد به نفس و توانمندی‌تان مؤثر است. این كه تلاش كنید نشان دهید همه چیز را خودتان می‌دانید موجب می‌شود كه اطرافیانتان احساس كنند می‌خواهید نقابی بر تمام ضعف‌ها و كمبودهایتان بزنید و خودتان را بی‌نقص نشان دهید. این در حالی است كه اگر در مواقع لزوم از راهنمایی، نصیحت یا تجربه سایر اعضای تیم كاری‌تان استفاده كنید، از احترام و اعتماد بیشتری برخوردار می‌شوید. زیرا با این كار كارمندانتان احساس می‌كنند برایشان احترام قائل هستید و به مشاركتشان در امور اهمیت می‌دهید.

درخواست كمك، شما را به كارآفرینی پیشرو و تحول‌گرا تبدیل می‌كند، زیرا با این كار نورافكن‌ها را از روی خودتان بر می‌دارید و اجازه می‌دهید افراد دیگری كه در كسب‌وكارتان دخیل هستند به زیبایی بدرخشند. از سوی دیگر گاهی درخواست كمك این فرصت را فراهم می‌كند كه توانمندی‌های فكری كاركنانتان تحریك شده و عصاره خلاقیتشان به جریان بیفتد. وقتی از افرادی كه هدایتشان می‌كنید و از شما پیروی می‌كنند، تقاضای هم‌فكری و كمك كنید در حقیقت راهبران دیگری را در كنار خود پرورش خواهید داد. یادتان باشد هدایتگر كسب‌وكار الزاما باهوش‌ترین فرد مجموعه نیست، بلكه كسی است كه بتواند فضای رشد و بالندگی را برای دیگران فراهم كند تا بتوانند حداكثر توانمندی‌هایشان را بروز دهند. راهبران تحول‌گرا همواره به دنبال پرورش راهبران جدید هستند. بنابراین به عنوان كارآفرین باید خود را موظف بدانید این فضای رشد را برای كاركنانتان فراهم كنید.

2-چطور می‌توانم كمكت كنم؟

همیشه حواستان باشد كه در مواقع لزوم چنین سوالاتی را بپرسید. به عنوان راهبر یا مسؤول مجموعه‌ای نباید توقع داشته باشید كه در جای خودتان بنشینید و كارمندان هر زمان كه نیاز به كمكی داشتند، خودشان به شما مراجعه كنند. شما موظفید نشان دهید همواره برای كمك آماده‌اید و این موضوع را به خوبی جا بیندازید كه اگر كسی نتواند از عهده كاری بدون كمك گرفتن از دیگران بربیاید، در نگاه شما فردی ضعیف‌ و غیرمستعد نخواهد بود. اگر این فضا را در كسب‌وكارتان ایجاد نكنید، دو پیامد مهم به دنبال خواهد داشت: اول این كه كاركنانتان حتی در شرایطی كه نیاز به كمك و راهنمایی مستقیمتان باشد، از ترس خوردن برچسب ناكارآمدی به شما مراجعه نخواهند كرد. دوم این كه یادگیری مداوم و همیاری و انتقال دانش از مهم‌ترین ویژگی‌های كسب‌وكارهای امروزی است. اگر نخواهید شرایط این یادگیری ضمن كار را برای كارمندانتان فراهم كنید خیلی زود كسب‌وكارتان راكد و یكنواخت خواهد شد كه این با ماهیت شدیدا رقابتی كسب‌وكارهای امروزی در تضاد است.

از این رو اگر می‌خواهید راهبری امروزی و تحول‌گرا باشید باید همیشه آماده باشید تا در زمان مناسب به كارمندانتان پیشنهاد كمك دهید و نفر اول برای ایجاد محیط یادگیری باشید. همچنین در كسب‌وكارتان پاداشی برای افرادی كه طلب كمك می‌كنند یا حاضر به كمك كردن می‌شوند در نظر بگیرید تا این موضوع به فرهنگ فضای كسب‌وكارتان تبدیل شود.

3- این موضوع را درك می‌كنم

زمانی كه در حال گفت‌وگو با فرد یا افرادی هستید و در ادامه صحبت‌ها از عبارت من درك می‌كنم كه ... (جای خالی را با هر موضوعی كه در گفت‌وگو مطرح شده است پر كنید) استفاده كنید، در حقیقت نشان داده‌اید كه به صحبت‌ها گوش كرده‌اید و پیام مورد نظر را دریافت كرده‌اید. این عبارت به این معناست كه نیاز، احساس یا خواسته طرف مقابل را مشروع و به‌حق میدانید و از سوی دیگر از یكی از بهترین روش‌های برقراری ارتباط راهبران امروزی و تحول‌گرا استفاده كرده‌اید. به این ترتیب اعضای تیم كاری‌تان احساس می‌كنند كه شنیده شده‌اند و به مشكلات‌شان بها داده شده است. حتی اگر تصمیمی كه در نهایت می‌گیرید، خلاف میل‌شان باشد، باز هم به دلیل این كه احساس شنیده شدن دارند، راحت‌تر آن را خواهند پذیرفت.

4- برای عملكردت در مورد ... ارزش قائلم

اگر نگوییم همه، دست كم بیشتر ما دوست داریم مورد احترام باشیم. بنابراین اگر دوست دارید ارزش و احترام بیشتری نزد كارمندان‌تان داشته باشید بدانید باید برای آنها متقابلا ارزش و احترام قائل شوید. راهبران امروزی می‌دانند به منظور ارزش قائل‌شدن برای افراد، صرفا زبان‌بازی كارایی نخواهد داشت؛ با این وجود نمی‌توان از جادوی كلمات نیز غافل شد. از این عبارت زمانی كه رفتار، تصمیم یا طرز فكری تحت‌تأثیر قرارتان می‌دهد استفاده كنید؛ ولو این‌كه با آن موافق و همسو نیز نباشید. این روش مناسبی است كه بخواهید به اعضای گروه‌تان نشان دهید چه مواردی در صدر اولویت‌هایتان قرار دارد. به این ترتیب آنها نیز با افكار و اولویت‌های فكری شما آشنا خواهند شد و به نوعی تمركز و تلاش‌شان را روی مواردی معطوف خواهند كرد كه هم‌راستا با ارزش‌های كسب‌وكار شما خواهد بود.

5- مطمئنم می‌توانی

اگر از آن دست مدیرانی هستید كه بیش از حد كاركنان‌تان را زیر نظر دارد و دوست دارید همه كارها با نظارت مستقیم خودتان انجام شود، خودتان را مجبور كنید دست‌كم هفته‌‌ای یك بار از این عبارت در كلام‌تان استفاده كنید. از مهم‌ترین و كلیدی‌ترین وظایف شما به عنوان راهبر مجموعه این است نشان دهید كار كارمندانتان و وجودشان برای مجموعه حیاتی است. سعی كنید شرایطی به وجود بیاورید كه همان‌طور كه دوست دارید كاركنان‌تان ارزش وجود شما و كمك‌های شما را درك کرده و احساس كنند شما نیز متقابلا برای آنها و توانمندی‌هایشان ارزش قائل هستید.

كارمندان دوست دارند از توانایی‌ها و استعدادهایشان استفاده شود و نقش مؤثری در پیشبرد و دستیابی به اهداف ایفا كنند. برای دستیابی به این خواسته به فضایی برای بروز خلاقیت، بررسی گزینه‌ها و پیاده‌سازی بازی‌هایی كه می‌تواند منجر به دستیابی به خواسته‌ها و ارزش‌های مجموعه شود، نیاز خواهند داشت. روشن و شفاف به كارمندانتان بگویید برنامه‌های اصلی شركت چیست و نتیجه نهایی مورد انتظار چه خواهد بود؛ سپس از صحنه خارج شوید و به آنها فرصت بدهید كار را پیش ببرند و بدرخشند! زمانی كه كارمندان احساس كنند شما رویشان حساب می‌كنید و به آنها اعتماد دارید، احساس تعلق خاطر بیشتری به مجموعه خواهند داشت و تلاششان برای دستیابی به اهداف مضاعف خواهد شد.

6- شما درست می‌گویید

قرار نیست راهبر یا مدیر مجموعه همیشه راه‌حل همه مشكلات را بداند. در محیط كارتان فضایی به وجود بیاورید كه كاركنان آزادانه و با حفظ احترام متقابل بتوانند درخصوص موضوعات گوناگون با شما یا دیگر همكاران‌شان مناظره كنند. زمانی كه اعضای تیم بتوانند به راحتی نظرشان را بدون واهمه درخصوص مسائل مختلف مطرح كنند یا حتی آزادانه مخالفت‌شان را درباره برخی تصمیم‌گیری‌ها ابراز كنند، یكپارچگی بیشتری در تیم حاكم خواهد شد. با پذیرفتن اشتباه‌تان و اذعان به درست بودن نظر فرد دیگر، شجاعت و قدرت خود را به عنوان راهبر مجموعه نشان دهید. حتی اگر در این راه برخی از نقاط ضعفتان نیز مشخص شود، هیچ اشكالی نخواهد داشت. این مسیر در نهایت به ایجاد همبستگی بیشتر منجر خواهد شد.

این روش نیز شیوه دیگری برای نشان دادن این موضوع است كه به اعضای تیم كاری‌تان نیاز دارید. كاركنان‌تان شما را به عنوان راهبری قدرتمند خواهند شناخت و از این كه به‌راحتی می‌توانند افكار و ایده‌هایشان را مطرح كنند احساس بهتری خواهند داشت.

7- شما چطور فكر می‌كنی؟

همان‌طور كه گفته شد، قرار نیست به عنوان راهبر یا هدایتگر كسب‌وكار، راه‌حل همه چیز را بدانید. حتی شاید برایتان جالب باشد بدانید كه بسیاری از كارآفرینان موفق حتی اگر راه‌حل موضوعی را بدانند هیچ‌وقت همان ابتدا آن را بیان نمی‌كنند؛ بلكه فرصت می‌دهند تا اعضای تیم كاری‌شان با مشكل درگیر شده و ایده‌ها و راه‌حل‌های جدیدی را در ذهنشان پرورش دهند. زمانی كه از كارمندانتان بپرسید چه فكری می‌كنند یا چطور راه‌حل مشكلی را در دست می‌گیرند، به پرورش خلاقیت و نوآوری و مهارت تصمیم‌گیری‌های در شرایط مهم در كل مجموعه كمك خواهید كرد. به این ترتیب همچنان توانسته‌اید به پرورش راهبران جدید و توانمند و ایجاد فضایی پر اعتماد كمك شایانی كنید.

8- من مشتاقم كه...

بسیاری از مدیران ناوارد فكر می‌كنند برای ایجاد هر تغییری نیازی نیست كاركنانشان را در جریان قرار دهند. زیرا خودشان صلاح دانسته‌اند تغییر را در مسیر كاری ایجاد كنند. اما این كاملا اشتباه است. قرار نیست كاركنانتان حدس بزنند شما چه خواهید كرد! در هر زمانی كه ایده جدیدی دریافت كردید به صورت شفاف به اعضای تیم كاری‌تان بگویید كه مشتاق هستید تغییر را در مسیر كاری اعمال كنید. از سوی دیگر دریافت ایده‌های جدید می‌تواند وجوه جدیدی از كسب‌وكار را پیش رویتان باز كند. در نتیجه اشتیاق خود را برای بررسی پیشنهادها و ایده‌های جدید ابراز كنید. شما می‌توانید به سادگی با گفتن من مشتاقم كه... (جای خالی را با هر موردی كه مشتاق هستید بررسی یا امتحان كنید، پر كنید) نشان دهید برای بررسی روش‌های جدید، فرآیندهای تازه و راهكارهای جایگزین كاملا پذیرا هستید. با استفاده از این عبارت در موقعیت مناسب این پیام را به كاركنانتان می‌دهید كه راهبری اهل تغییر هستید و فقط حرفش را نمی‌زنید.

9- متشكرم بابت...

شاید به نظرتان این جمله خیلی عادی به نظر برسد. اما بسیاری از افراد زمانی كه تشكر هم می‌كنند مستقیما اشاره نمی‌كنند بابت چه موضوعی از فرد مقابل قدردان هستند. بازخورد دادن زمانی كه به‌صورت جزئی و دقیق، در زمان مناسب عنوان شود، اهمیت چند برابر خواهد داشت. بنابراین دقیقا در هنگام تشكر و ابراز قدردانی با گفتن جمله «من بابت... از شما متشكرم» (جای خالی را با هر رفتار یا عملی كه موجب برانگیختن حس قدردانی‌تان شده پر كنید) نشان دهید چه موردی مورد تقدیر بوده است. در كنار دقیق بودن، زمان بیان تشكر هم بسیار مهم است. سعی كنید تا حد امكان در زودترین زمان ممكن نسبت به اتفاقی كه موجب تشكرتان شده است، آن را ابراز كنید و در هنگام بیان تشكرتان به این موضوع نیز اشاره كنید كه عمل یا رفتار صورت گرفته چه تأثیری در روند كار مجموعه داشته و چقدر موجب بهبود اوضاع شده است.

10- ببخشید، اشتباه از من بود

راهبری و مدیریت مانند سكه دو رو دارد. روی اول این است كه راهبر باید همواره آماده پذیرش مسؤولیت شكست‌های كسب‌وكارش باشد. دوم این كه راهبر باید حاضر باشد مسؤولیت و افتخار موفقیت‌های كسب‌وكار را میان اعضای مجموعه تقسیم كند. راهبران تحول‌گرا به خوبی می‌دانند اگر اشتباهی زیر نگاهشان رخ دهد، مسؤولیتش كاملا متوجه خودشان خواهد بود. البته باید در ادامه با دقت دلیل شكست و جزئیات آن را بررسی كنید و بر حسب وظیفه افراد آنها را در خصوص عملكردشان آگاه كنید. اما در بدو وقوع اشتباه، باید بتوانید خود را مقصر دانسته و بابت اشتباه پیش آمده از اعضای تیم كاری عذرخواهی كنید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی