جزئیات مقاله

دنیای اقتصاد

مدل تعالی EFQM بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش ۲۰۲۰

مدل تعالی سازمانی EFQM که توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (the European Foundation for Quality Management) گسترش یافته است، چارچوبی جهانی و شناخته‌شده است که در مسیر خلق ارزش پایدار و با هدف گسترش فرهنگ بهبود و بهره‌وری از سازمان‌ها پشتیبانی می‌کند. این مدل در طول سال‌ها، چندین بار بهبود یافته و صرف‌نظر از اندازه سازمان و وابستگی آن به بخش خصوصی یا دولتی، به شکل چشمگیری مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

مسیر خلق ارزش پایدار

در چند سال گذشته، بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت با نظرسنجی از نزدیک به ۲ هزار متخصص تغییر (سازمانی) و با فراهم کردن ۲۴ کارگاه آموزشی تخصصی و گفت‌وگوی رودررو با رهبران ۶۰ سازمان متفاوت و با مشارکت متخصصانی از صنایع و دانشگاه‌های گوناگون، آخرین ویرایش این مدل را تدوین و در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، ضمن رونمایی از آن با عنوان EFQM۲۰۲۰ کلیه مفاهیم و اصول ذی‌ربط را در کتابی با همین عنوان منتشر کرده است.این کتاب با عنوان «مدل تعالی EFQM بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش ۲۰۲۰» با ترجمه مسعود ابراهیمی‌جمارانی و علی پورقاسمی توسط نشر مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران در اسفند ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است.

در این ویرایش جدید، ساختار مدل ۲۰۲۰EFQM بر پایه منطق ساده ولی قدرتمند این سه پرسش بنا شده است:

• «چرا» این سازمان وجود دارد؟ چه مقصودی را تحقق می‌بخشد؟ چرا این استراتژی خاص؟ (جهت)

• «چگونه» قصد دارد هدف و استراتژی خود را به اجرا درآورد؟ ( اجرا)

تاکنون به «چه» دستاوردی رسیده؟ قصد دارد که در آینده به «چه» دستاوردی برسد؟ (نتایج)

ارتباط بین مقصود و استراتژی سازمان و چگونگی بهره‌گیری از آن برای کمک به سازمان در خلق ارزش پایدار برای مهم‌ترین ذی‌نفعان و ارائه نتایجی عالی نیز پیوندی ناگسستنی است که در قلب بنیان اصلی مدل قرار داده شده است.

بر این اساس و با توجه به سابقه حدودا ۲۰ ساله بهره‌گیری از ویرایش‌های پیشین مدل تعالی سازمانی EFQM در ایران و شناخته شدن آن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع الگوبرداری در زمینه تعالی سازمانی در بنگاه‌های ایرانی و همچنین با توجه به تلاش‌های جمعی که از طریق اجرای فرآیندهای ارزیابی و اهدای گواهینامه‌ها و جوایز مربوطه صورت گرفته، کتاب مذکور طی چند ماه پس از انتشار به زبان فارسی ترجمه و با عنوان مدل تعالی EFQM بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، ویرایش ۲۰۲۰ منتشرشده است.

محتوای این کتاب بر اساس آنچه در فهرست آن ارائه شده، به شرح زیر است:

درباره بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت

۱- معرفی مدل EFQM

۲- مدل EFQM

۳- ابزار تشخیصی EFQM: رادار

۴- واژه‌نامه

مطالعه این کتاب می‌تواند برای تمامی دست اندرکاران حوزه‌های مدیریت و کسب‌و‌کار مانند استادان، دانش‌پژوهان و مشاوران و به‌ویژه برای مدیران سازمان‌ها و همچنین کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مدیریت، کیفیت و بهره‌وری سودمند باشد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی