جزئیات مقاله

تهیه و تنظیم : مهندس علی راه انجام

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران

تفکر کارآفرینی در سازمانها به عنوان یک رویکرد بنیادی و مزیت آفرین در نظام های اقتصادی ، می توانند الگویی کارآمد جهت حصول به اهداف بلند مدت یک سازمان  گردد به عبارت دیگرکارآفرینی سازمانی به عنوان یک فرآیند سازمانی ، تمام فعالیت کاآفرینی افراد را در سازمان به طور مستمر و منسجم در کنار سایر فعالیتها ساماندهی می کند، این فرآیند سعی می کند تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرینان انجام وظیفه کنند.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان یک سازمان کارآفرین حدود یک قرن به حیات خود ادامه داده و در برهه از زمان مطابق با آن شرایط نقش خود را ایفا نموده است و در طول تاریخ فعالیت خود با فراز و نشیب هایی مواجه بوده اما همواره به عنوان یک سازمان کارآفرینی پویا در بخش کشاورزی مطرح بوده و نقش بی بدیل آن بر همگان روشن است، در این نوشتار بنا داریم از تجربیات و کتاب ارزنده یکی از مسولین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی « آقای دکتر فردین شورج قائم مقام سابق شرکت » بهره برداری نموده و اندکی در خصوص کارآفرینی سازمانی و سازمانهای کارآفرین مطالبی به صورت خلاصه در چند بخش به سمع و نظر خوانندگان محترم برسانیم امید است بیان جزیی و خلاصه کتاب « کارآفرینی در سازمانهای دولتی و خصوصی  » بتواند بخوبی حق مطلب نویسنده گرانقدر آن را ادا نموده و خوانندگان محترم نیز بتوانند از مطالب آورده شده نهایت بهره برداری را داشته باشند همچنین مطالعه این مختصر از کتاب فوق را به همه کسانی که به کارآفرینی و مباحث کارآفرینی سازمانی علاقمندند و به مدیران محترم دستگاههای دولتی و خصوصی که جویای سازمانی پویا هستند توصیه می نماییم.

فصل اول = کلیات کارآفرینی

مقدمه : کارآفرینی به عنوان پدیده ایی که درمان پیچیدگی نظام های اقتصادی است در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها نقش موثری ایفا میکند در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار ، کارآفرینی نقش کلیدی دارد. از آنجایی که در اقتصاد در حال رشد ،ایده ها و محصولات ( اعم از کالا و خدمات ) به سرعت در حال تغییرات کارآفرینی باید الگوی جدیدی را جهت مقابله و سازگاری در این وضعیت نوین ارائه نماید. امروزه از یک سو با تنوع فعالیتهای اقتصادی و گسترش روشهای توسعه و پیشرفت  و از سوی دیگر رشد جمعیت و درخواست کنندگان کسب و کار جدید ، نقش کارآفرینی ، نقش تعیین کننده ای را در زندگی نوین بشر ایفا می کند لذا شناخت مفاهیم ، تعاریف، ابعاد و موانع و راهکارها می تواند در نهادینه شدن کارآفرینی در هر جامعه ای موثر باشد.

مفهوم کارآفرینی = خواستگاه واژه کارآفرینی ، کشور فرانسه است کارآفرینی از واژه Enter preneue که به معنای متعهد شدن است گرفته شده است.در اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی را که ماموریتهای نظامی را هدایت میکردند کارآفرین می خواندند. از حدو سال 1700 میلادی به بعد فرانسویان این واژه را برای پیمانکاران دولت که وظیفه ساخت جاده ، پل ، بندر و ... را داشتند به کار بردند، این واژه در ادبیات فارسی ابتدا به معنای کارفرما و سپس کارآفرین ترجمه شد، به طور متداول واژه کارآفرینی بیانگر دو مفهوم است : الف – کارآفرینی به معنای فرآیند و پدیده خلاقیت و نوآوری عرضه شده ( تجاری شده )و ب –کارآفرینی به معنای یک رشته علمی .

وقتی که میگوییم رشته کارآفرینی یعنی مطالعه فرآیندهاو پدیده های مربوط به کارآفرینی ، این رشته ماهیتی میان رشته ای داشته و بیشترین ارتباط را با رشته مدیریت و رشته خلاقیت شناسی دارد، ماهیت فرآیند کارآفرینی ، خلاقیت و نوآوری است و مجموعه فرآیندهای آن ماهیت طراحی و مهندسی نرم افزاری دارد. اکنون در عرصه جهانی افراد خلاق ، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان ، منشاء تحولات بزرگی در زمینه های تولیدی و خدماتی شده اند که از آنها به عنوان قهرمانان ملی یاد می شود، به عنوان مثال طی سالهای 80-1960میلادی در هندوستان ، برای نجات مشکلات اقتصادی 500 موسسه کارآفرین شروع به کار کرده اند و همچنین شرکت های بزرگ جهانی برای حل مشکلات خود به کارآفرینان روی آورده اند، توجه به کارآفرینی و ایجاد توسعه آن علیرغم وجود بعضی انگیزه های مشخص ، گام مثبتی در ایجاد فضای مناسب جهت توسعه ، منافع ملی ، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه در شهرها و روستاها خواهد بود

از دیدگاه « شومپیتر » نوآوری در نتیجه کارآفرینی به وجود می آید و به فردی نیاز دارد که ویژگیهای غیر عادی داشته باشد و در صدد بنا نهادن یک قلمرو خصوصی باشد برای رفع موانع ، انگیزه داشته باشد و از ایجاد مهارت و به کار بستن آن در جهت کارآفرین شدن لذت برده و خشنود شود، کارآفرینان ، سازوکارهای ایجاد و توزیع ثروت در نظام سرمایه داری هستند او این فرآیند را « تخریب خلاق » می نامد ، چرا که کارآفرینان عامل تولید ثروت جدید و مستقلی هستند که نوآوریها را وارد بازارهای موجود می کنند چنانچه نوآوریهای آنان تقاضا را افزایش دهد و ثروت جدید ایجاد کندبازارهای موجود که کارآمدی کافی را ندارند از بین خواهند رفت، هنگامی که این گروه جدید از سهامداران ، کارگران و عرضه کنندگان، افزایش درآمدها را تجربه می کنند و گروههای قدیمی تر شاهد کاهش درآمد خود می شوند. کارآفرینانثروت را توزیع می کنند وبه محض اینکه شرکتهای کارآفرین ، بزرگ و ثروتمند می شوند، به طعمه ای برای کارآفرینان جدید تبدیل می شوند. این همان معنی واقعی « تخریب خلاق » است.

در واقع کارآفرین کسی است که نوآوری خاصی داشته باشد ، این نوآوری می تواند در ارائه یک محصول جدید ، در طراحی یک فرآیند نوین ویا نوآوری در رضایت مشتری و ...باشد.

 

انواع دیدگاهها در خصوص کارآفرینی : 1- دیدگاه خصوصیات شخصی یا ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان

  • بنابرآنچه که که در فرهنگ لغت آکسفورد آمده ، کارآفرین فردی است که یک کسب وکار جدید ایجاد می کند
  • از دیدگاه لیبنشتن ، یک کارآفرین فردی است که ویژگیهای مخاطره پذیری ، رهبری و انگیزش را داشته و می تواند بحران ها را حل کند.
  • به عقیده شومپیتر،کارآفرینان رهبران و نقش آفرینان اصلی در تخریب خلاق هستند.
  • از نظر نایت ، یک کارآفرین فردی است که سرمایه گذاری های نامطمئن را پذیرفته و از ترس و عدم اطمینان اجتناب می کند.
  • به نظر پیتر دارکر ، کارآفرین فردی است که همواره به دنبال تغییر است که به آن پاسخ داده و از آن به عنوان یک فرصت بهره گیرد.
  • از نظر هاگن ، کارآفرین اقتصاد دانی است که تلاش می کند سودش را با نوآوری و درگیر شدن د رحل مسائل حداکثر کند و به واسطه استفاده از قابلیت هایش در برخورد با مسائل خود را راضی کند.
  • از دیدگاه ماکس ، کارآفرینان محصول شرایط خاص اجتماعی اند که در این شرایط پرورش می یابند واین جامعه است که افراد را به عنوان کارآفرین شکل می دهد.
  • ژمومپیتر با تمرکز بر ویژگیهای شخصیتی ، کارآفرین را شخصی ریسک پذیر که در جستجوی نوآوری ، خلق محصول جدید و فرآیندی نو ، بازار جدید ، سازمان جدید یا منابعی تازه می باشد ، تعریف کرده است.
  • از نظر هیسیریج ، کسی که نه بنیانگذار ، نه مالک یک سازمان است ، بلکه شخصی است که در استخدام سازمانی که ریسک پذیر است و با استفاده از منابع مالک سازمان و تسهیلات او اقدام به نوآوری می کند و کارآفرین در سازمان ، اعمال کارآفرینانه و نو انجام  می دهد که تحت مالکیت سایرین است یا تامین مالی آن توسط سایرین انجام می شود.

-از منظر سازمان بین المللی کار ، کارآفرینان افرادی هستند که توانایی دیدن و ارزیابی و برآورد فرصت ها را دارند ،همراه با منابع لازم از آن فرصت ها بهره میگیرند و برای یک موفقیت تضمین شده دست به اقدامات مناسب می زنند.

2-دیدگاه فرآیندی و نتایج کارآفرینی =از نظر این دیدگاه کارآفرینی فرآیند سودآوری از ترکیبات جدید ، منحصر به فرد و ارزشمند منابع در یک محیط نامطمئن است و به تنهایی نمی تواند در شخص متجلی شود ، بلکه مستلزم فرصتها و تقاضاهای محیطی است.

-دیدگاه آنتونیک هیسریچ ، فرآیند خلاق چیزی باارزش و متفاوت از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی همراه با مخاطره مالی ، روانی و اجتماعی و نیز دریافت پاداشهای مالی و رضایت شخصی از نتایج آن.

-رابرت رونشات ، کارآفرینی فرآیند پویایی برای ایجاد ارزش افزوده است ، این ارزش را افرادی ایجاد می کنند که ریسک های بزرگی را در زمینه کسب و کار، زمان یا تعهد کاری برای فراهم آوردن ارزشی جهت یک محصول  یا خدمت که ممکن است جدید باشد یا نباشد و یا ممکن است منحصر به فرد باشد ایجاد می شود ، ارزش باید به نحوی توسط کارآفرین ایجاد گردد که امنیت بخشیدن و اختصاص دادن منابع و مهارتهای لازم نیز القا شود ، بر اساس این تعریف اگر محصول ، خدمت یا فرآیندی جدید ایجاد شود « کارآفرینی سازمانی » صورت گرفته است و اگر چیزی که قبلا وجود داشته  ، توسعه و بهبود یابد « بهسازی » انجام شده است .

به طور کلی از دیدگاه فرآیندی ، کارآفرینی به معنای شناسایی و بهره برداری مستمر از فرصت های محیطی از طریق تولید محصول جدید و منحصر به فرد با به کارگیری منابع مادی و انسانی و نیز پذیرش مخاطرات ( مالی و روحی و اجتماعی ) منطقی آن به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی در دنیای رقابت شدید امروزی باشد.

3-دیدگاه فعالیتهای کارآفرینان= بر اساس این دیدگاه کارآفرینی فعالیتی هدفمند جهت تحقق نوآوری ، حفظ و توسعه یک کسب و کار جدید محسوب می شود.

پالمر ریسک پذیری ، نوآوری و تصمیم گیری هوشمندانه و خلاقانه را به عنوان ویژگیهای تمایز بین کارآفرینان معرفی کرده است و عواملی نظیر بازار و محصولات جدید ،نوآوری تکنولوژیک ، ریسک پذیری و ابتکار عمل داشتن را به عنوان معیارهای سنجش گرایش به کارآفرینی سازمان میداند.

-از نظر میلر سازمانی که درنوآوری بازار محصول درگیر میشود ریسک کسب وکار مخاطره آمیز و پرسود را تعهد می کند و از پیشگامان نوآوری در محصول محسوب می شود، او معتقد است که پویایی ها و خشن بودن محیط ، مستلزم نوآوری است و متذکر می شود که در محیط بسیار پویا و خشن ، سازمان ها باید کارآفرین باشند.

-از دیدگاه امیت و همکاران ، کارآفرین یک یا چند فعالیت زیر را انجان می دهد : بازارهای مرتبط را بهم مرتبط می کند – کمبودهای بازار را تامن و بر آنها غلبه میکند – قراردادهای ضمنی یا صریح زمانی را خلق و مدیریت می کند – ورودی و منابعی را که در بازار با کمبود مواجه اند عرضه می کند

مهمترین آثار و نقش های کارآفرینان در جامعه = عامل اشتغال زایی – عامل انتقال فناوری – عامل نوآوری و روان کننده تغییر – عامل تحول و تجدید حیات ملی و محلی – عامل ترغیب و تشویق سرمایه گذار – عامل کاهش بروکراسی اداری – عامل تعادل دراقتصاد پویا – عامل شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید – عامل ساماندهی منابع و استفاده اثربخش از آنها – عامل تشویق و تحرک حس رقابت – عامل یکپارچگی و ارتباط بازارها – عامل رفع شکاف ها و تنگناهای بازار و اجتماع

ویژگیهای کارآفرینان : الف ) ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان      ب ) ویژگیهای جمعیت شناختی کارآفرینان

الف – مهمترین ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان که مورد شناسایی و اتفاق نظر دانشمندان و محققان می باشن عبارتند از :

  1. ریسک پذیر هستند ( ریسک های حساب شده )
  2. نیاز به موفقیت دارند .
  3. نوآوری ، خلاق و ایده ساز می باشند .
  4. دارای پشتکار زیادی می باشند .
  5. صفت بارز آنها آرمان گرایی است .
  6. پیش قدم می باشند .
  7. اغلب در جستجوی فرصتها می باشند تا تهدیدها
  8. نتیجه گرا می باشند .
  9. اهل کار و عمل می باشند .
  10. آینده گرا می باشند .
  11. خیلی راحت نتیجه اعمال خود را می پذیرند .
  12. به اجرای قواعد و قوانین زیاد مقید نیستند .
  13. با تشویق سایرین را به اجرای پروژه های خود پیوند می زنند .
  14. هدف گرا می باشند .
  15. علاقمند هستند اعمال خود را با دیگران مقایسه کنند .
  16. خود محور هستند .
  17. ظرفیت رویارویی بالایی با ابهامات دارند .
  18. انعطاف پذیر می باشند .
  19. توانایی بالایی در تشخیص الگوها دارند .
  20. دائما در جستجوی اطلاعات هستند .
  21. ارتباطات سازمانی آنها غیر رسمی و اغلب مغایر سلسله مراتب اداری می باشد .
  22. قاطعیت دارند .
  23. در مقابل هیجانات ثبات و استحکام دارند .
  24. واقع بین هستند ، به عهد وپیمان خود صادق هستند .
  25. در شناخت سریع و روشن شکلهای مختلف مساله توانا هستند .
  26. تمایل به کنترل سحل گیر دارند تا کنترل سخت گیر
  27. امید آنها به موفقیت بیشتر از ترس آنها به شکست می باشد .
  28. در وضعیت های پیچیده تر قدرت تصویر و تشخیص بالایی در تجزیه اجزاء  وضعیتها دارند .
  29. اعتدال در میزان خطر را ترجیح می دهند .
  30. قادر به تعویق انداختن خشنودیها و افتخارات خویش می باشند .

ب – ویژگیهای جمعیت شناختی کارآفرینان :

1-تجربه کاری - به تحقیق مشخص گردیده که کارآفرینان در صنعتی که جدیدا شروع می کنند نسبت به صنعتی که دارای تجربه قبلی می باشند موفق نیستند .

2-نارضایتی از شغل قبل  - کارآفرینان موفق در مشاغل قبلی نسبت به کارآفرینان ناموفق در مشاغل قبلی در هنگام تصمیم گیری به آغاز فعالیت جدید از نارضایتی بیشتری برخوردارند .

3- الگوی نقش – وجود یک الگوی نقش ، سبب تشویق کاآفرینی در افراد میگردد .

4- شرایط کودکی – در یک مطالعه بیش از 70% از کارآفرینان افرادی بوده اند که در شرایط کودکی خود شاهد وقایع مهم و حساسی نظیر فقر ، ناامنی  ، مرگ و یا جدایی والدین از یکدیگر بوده اند .

5- تحصیلات – تحصیلات عالیه و دانشگاهی اگرچه شرایط  واجب جهت کارآفرین  شدن نیسن اما می تواند عاملی جهت جلوگیری از راههایی که منتهی به شکست می شود باشد .

6- سن – مطلوب ترین شرایط سنی در محدوده 20 تا 40 سالگی است .

7- جایگاه اجتماعی – قرار نگرفتن در جایگاه اجتماعی مورد انتظار سبب می شود تا فرد نسبت به فعالیتهای کارآفرینانه برانگیخته شود .

انواع کارآفرینی =دیدگاههای گوناگونی  در خصوص دسته بندی کارآفرینی را به پنج دسته تقسیم میکند.

  1. کارآفرینی اجرایی ؛ در این نوع کارآفرینی ، توسعه تولیدات ، فرآیندها و شیوه های جدید یا توسعه موارد موجود اولویت بالایی دارند و به عنوان سرمایه گذاری جدید میان پرسنل فنی – علمی و مدیران و مجریان محسوب می شوند.
  2. کارآفرینی فرصت طلبانه ؛ این رویکرد بر ارزیابی و گسترش نوآوریهای تکنولوژیکی داخلی و خارجی تاکید دارد.
  3. کارآفرینی اکتسابی ؛ در این مورد ، کارآفرینی از طریق اکتساب تواناییهای فنی دیگر شرکتها بصورت همکاری ، مشاوره ای و یا انعفاد قرارداد با آنها انجام میگیرد تا به دستاوردهای تکنولوژیکی آنها دست یابد.
  4. کارآفرینی مقدماتی ؛ در این رویکرد نوآوری محدود به تقلید یا ایجاد تغییرات ساده در بسته بندی یا طراحی است .
  5. کارآفرینی پرورشگاهی ؛ این امر نیازمند ایجاد واحدهای نیمه مستقل در شرکتهای موجود برای اندیشیدن ، آغاز کردن و تقویت شرکتهای جدید است.

2 – کارآفرینی از دیدگاه کورنوال وپرسمن ؛

2-1- کارآفرینی فرد ییا مستقل – کارآفرینی فردی حالتی  است که فردی کسب و کار مستقلی را ایجاد می کند یا نمایندگی آن را از طریق شناسایی فرصت و بسیج منابع و امکانات لازم بدست می آورد و تمرکز او بر نوآوری ، توسعه فرآیند ، ایجاد محصولات یا خدمات جدید است .

2-2- کارآفرینی درون سازمانی – مسولیت به ثمر رساندن یک خلق نوآورانه در درون سازمان است ، به عبارت دیگر ، کارآفرینی درون سازمانی فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریف ابقاء و ایجاد فرهنگ کارافرینانه در یک سازمان از قبل تاسیس شده به ظهور میرسند .

2-3- کارآفرینی سازمانی  -  به معنای اجرای فرآیند کارآفرینی در داخل سازمان و با استفاده از خصوصیاتی چون روحیه پشتکار ف ریسک پذیری ، خلاقیت و نوآوری می باشد که طی آن گروهی از افراد درون سازمان تبدیل به موتور توسعه آن میگردند به عبارت دیگر ، کارآفرینی شرکتی به مفهوم تعهد یک سازمان به ایجاد و مصرف محصولات جدید ، فرآیندهای تازه و نظام سازمانی نوین است .

با مطالبی که دراین بخش ارئه شد با مفاهیم کارآفرینی آشنا شدیم در ادامه و بخشهای دیگر با اصول و مبانی کارآفرینی – عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی – ویژگی سازمانها و تاثیر آن بر کارآفرینی و ... آشنا خواهید شد، ما را دنبال کنید ....

-از منظر سازمان بین المللی کار ، کارآفرینان افرادی هستند که توانایی دیدن و ارزیابی و برآورد فرصت ها را دارند ،همراه با منابع لازم از آن فرصت ها بهره میگیرند و برای یک موفقیت تضمین شده دست به اقدامات مناسب می زنند.

2-دیدگاه فرآیندی و نتایج کارآفرینی =از نظر این دیدگاه کارآفرینی فرآیند سودآوری از ترکیبات جدید ، منحصر به فرد و ارزشمند منابع در یک محیط نامطمئن است و به تنهایی نمی تواند در شخص متجلی شود ، بلکه مستلزم فرصتها و تقاضاهای محیطی است.

-دیدگاه آنتونیک هیسریچ ، فرآیند خلاق چیزی باارزش و متفاوت از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی همراه با مخاطره مالی ، روانی و اجتماعی و نیز دریافت پاداشهای مالی و رضایت شخصی از نتایج آن.

-رابرت رونشات ، کارآفرینی فرآیند پویایی برای ایجاد ارزش افزوده است ، این ارزش را افرادی ایجاد می کنند که ریسک های بزرگی را در زمینه کسب و کار، زمان یا تعهد کاری برای فراهم آوردن ارزشی جهت یک محصول  یا خدمت که ممکن است جدید باشد یا نباشد و یا ممکن است منحصر به فرد باشد ایجاد می شود ، ارزش باید به نحوی توسط کارآفرین ایجاد گردد که امنیت بخشیدن و اختصاص دادن منابع و مهارتهای لازم نیز القا شود ، بر اساس این تعریف اگر محصول ، خدمت یا فرآیندی جدید ایجاد شود « کارآفرینی سازمانی » صورت گرفته است و اگر چیزی که قبلا وجود داشته  ، توسعه و بهبود یابد « بهسازی » انجام شده است .

به طور کلی از دیدگاه فرآیندی ، کارآفرینی به معنای شناسایی و بهره برداری مستمر از فرصت های محیطی از طریق تولید محصول جدید و منحصر به فرد با به کارگیری منابع مادی و انسانی و نیز پذیرش مخاطرات ( مالی و روحی و اجتماعی ) منطقی آن به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی در دنیای رقابت شدید امروزی باشد.

3-دیدگاه فعالیتهای کارآفرینان= بر اساس این دیدگاه کارآفرینی فعالیتی هدفمند جهت تحقق نوآوری ، حفظ و توسعه یک کسب و کار جدید محسوب می شود.

پالمر ریسک پذیری ، نوآوری و تصمیم گیری هوشمندانه و خلاقانه را به عنوان ویژگیهای تمایز بین کارآفرینان معرفی کرده است و عواملی نظیر بازار و محصولات جدید ،نوآوری تکنولوژیک ، ریسک پذیری و ابتکار عمل داشتن را به عنوان معیارهای سنجش گرایش به کارآفرینی سازمان میداند.

-از نظر میلر سازمانی که درنوآوری بازار محصول درگیر میشود ریسک کسب وکار مخاطره آمیز و پرسود را تعهد می کند و از پیشگامان نوآوری در محصول محسوب می شود، او معتقد است که پویایی ها و خشن بودن محیط ، مستلزم نوآوری است و متذکر می شود که در محیط بسیار پویا و خشن ، سازمان ها باید کارآفرین باشند.

-از دیدگاه امیت و همکاران ، کارآفرین یک یا چند فعالیت زیر را انجان می دهد : بازارهای مرتبط را بهم مرتبط می کند – کمبودهای بازار را تامن و بر آنها غلبه میکند – قراردادهای ضمنی یا صریح زمانی را خلق و مدیریت می کند – ورودی و منابعی را که در بازار با کمبود مواجه اند عرضه می کند

مهمترین آثار و نقش های کارآفرینان در جامعه = عامل اشتغال زایی – عامل انتقال فناوری – عامل نوآوری و روان کننده تغییر – عامل تحول و تجدید حیات ملی و محلی – عامل ترغیب و تشویق سرمایه گذار – عامل کاهش بروکراسی اداری – عامل تعادل دراقتصاد پویا – عامل شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید – عامل ساماندهی منابع و استفاده اثربخش از آنها – عامل تشویق و تحرک حس رقابت – عامل یکپارچگی و ارتباط بازارها – عامل رفع شکاف ها و تنگناهای بازار و اجتماع

ویژگیهای کارآفرینان : الف ) ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان      ب ) ویژگیهای جمعیت شناختی کارآفرینان

الف – مهمترین ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان که مورد شناسایی و اتفاق نظر دانشمندان و محققان می باشن عبارتند از :

  1. ریسک پذیر هستند ( ریسک های حساب شده )
  2. نیاز به موفقیت دارند .
  3. نوآوری ، خلاق و ایده ساز می باشند .
  4. دارای پشتکار زیادی می باشند .
  5. صفت بارز آنها آرمان گرایی است .
  6. پیش قدم می باشند .
  7. اغلب در جستجوی فرصتها می باشند تا تهدیدها
  8. نتیجه گرا می باشند .
  9. اهل کار و عمل می باشند .
  10. آینده گرا می باشند .
  11. خیلی راحت نتیجه اعمال خود را می پذیرند .
  12. به اجرای قواعد و قوانین زیاد مقید نیستند .
  13. با تشویق سایرین را به اجرای پروژه های خود پیوند می زنند .
  14. هدف گرا می باشند .
  15. علاقمند هستند اعمال خود را با دیگران مقایسه کنند .
  16. خود محور هستند .
  17. ظرفیت رویارویی بالایی با ابهامات دارند .
  18. انعطاف پذیر می باشند .
  19. توانایی بالایی در تشخیص الگوها دارند .
  20. دائما در جستجوی اطلاعات هستند .
  21. ارتباطات سازمانی آنها غیر رسمی و اغلب مغایر سلسله مراتب اداری می باشد .
  22. قاطعیت دارند .
  23. در مقابل هیجانات ثبات و استحکام دارند .
  24. واقع بین هستند ، به عهد وپیمان خود صادق هستند .
  25. در شناخت سریع و روشن شکلهای مختلف مساله توانا هستند .
  26. تمایل به کنترل سحل گیر دارند تا کنترل سخت گیر
  27. امید آنها به موفقیت بیشتر از ترس آنها به شکست می باشد .
  28. در وضعیت های پیچیده تر قدرت تصویر و تشخیص بالایی در تجزیه اجزاء  وضعیتها دارند .
  29. اعتدال در میزان خطر را ترجیح می دهند .
  30. قادر به تعویق انداختن خشنودیها و افتخارات خویش می باشند .

ب – ویژگیهای جمعیت شناختی کارآفرینان :

1-تجربه کاری - به تحقیق مشخص گردیده که کارآفرینان در صنعتی که جدیدا شروع می کنند نسبت به صنعتی که دارای تجربه قبلی می باشند موفق نیستند .

2-نارضایتی از شغل قبل  - کارآفرینان موفق در مشاغل قبلی نسبت به کارآفرینان ناموفق در مشاغل قبلی در هنگام تصمیم گیری به آغاز فعالیت جدید از نارضایتی بیشتری برخوردارند .

3- الگوی نقش – وجود یک الگوی نقش ، سبب تشویق کاآفرینی در افراد میگردد .

4- شرایط کودکی – در یک مطالعه بیش از 70% از کارآفرینان افرادی بوده اند که در شرایط کودکی خود شاهد وقایع مهم و حساسی نظیر فقر ، ناامنی  ، مرگ و یا جدایی والدین از یکدیگر بوده اند .

5- تحصیلات – تحصیلات عالیه و دانشگاهی اگرچه شرایط  واجب جهت کارآفرین  شدن نیسن اما می تواند عاملی جهت جلوگیری از راههایی که منتهی به شکست می شود باشد .

6- سن – مطلوب ترین شرایط سنی در محدوده 20 تا 40 سالگی است .

7- جایگاه اجتماعی – قرار نگرفتن در جایگاه اجتماعی مورد انتظار سبب می شود تا فرد نسبت به فعالیتهای کارآفرینانه برانگیخته شود .

انواع کارآفرینی =دیدگاههای گوناگونی  در خصوص دسته بندی کارآفرینی را به پنج دسته تقسیم میکند.

  1. کارآفرینی اجرایی ؛ در این نوع کارآفرینی ، توسعه تولیدات ، فرآیندها و شیوه های جدید یا توسعه موارد موجود اولویت بالایی دارند و به عنوان سرمایه گذاری جدید میان پرسنل فنی – علمی و مدیران و مجریان محسوب می شوند.
  2. کارآفرینی فرصت طلبانه ؛ این رویکرد بر ارزیابی و گسترش نوآوریهای تکنولوژیکی داخلی و خارجی تاکید دارد.
  3. کارآفرینی اکتسابی ؛ در این مورد ، کارآفرینی از طریق اکتساب تواناییهای فنی دیگر شرکتها بصورت همکاری ، مشاوره ای و یا انعفاد قرارداد با آنها انجام میگیرد تا به دستاوردهای تکنولوژیکی آنها دست یابد.
  4. کارآفرینی مقدماتی ؛ در این رویکرد نوآوری محدود به تقلید یا ایجاد تغییرات ساده در بسته بندی یا طراحی است .
  5. کارآفرینی پرورشگاهی ؛ این امر نیازمند ایجاد واحدهای نیمه مستقل در شرکتهای موجود برای اندیشیدن ، آغاز کردن و تقویت شرکتهای جدید است.

2 – کارآفرینی از دیدگاه کورنوال وپرسمن ؛

2-1- کارآفرینی فرد ییا مستقل – کارآفرینی فردی حالتی  است که فردی کسب و کار مستقلی را ایجاد می کند یا نمایندگی آن را از طریق شناسایی فرصت و بسیج منابع و امکانات لازم بدست می آورد و تمرکز او بر نوآوری ، توسعه فرآیند ، ایجاد محصولات یا خدمات جدید است .

2-2- کارآفرینی درون سازمانی – مسولیت به ثمر رساندن یک خلق نوآورانه در درون سازمان است ، به عبارت دیگر ، کارآفرینی درون سازمانی فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریف ابقاء و ایجاد فرهنگ کارافرینانه در یک سازمان از قبل تاسیس شده به ظهور میرسند .

2-3- کارآفرینی سازمانی  -  به معنای اجرای فرآیند کارآفرینی در داخل سازمان و با استفاده از خصوصیاتی چون روحیه پشتکار ف ریسک پذیری ، خلاقیت و نوآوری می باشد که طی آن گروهی از افراد درون سازمان تبدیل به موتور توسعه آن میگردند به عبارت دیگر ، کارآفرینی شرکتی به مفهوم تعهد یک سازمان به ایجاد و مصرف محصولات جدید ، فرآیندهای تازه و نظام سازمانی نوین است .

با مطالبی که دراین بخش ارئه شد با مفاهیم کارآفرینی آشنا شدیم در ادامه و بخشهای دیگر با اصول و مبانی کارآفرینی – عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی – ویژگی سازمانها و تاثیر آن بر کارآفرینی و ... آشنا خواهید شد، ما را دنبال کنید ....

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی