جزئیات مقاله

مترجم: مهسا زمانی

 

هر کسب وکار کوچکی گاهی در گردش مالی اش به مشکل بر می خورد، اما با برنامه ریزی صحیح، می توان از تبدیل مشکلات به بحران ها جلوگیری کرد. بنابراین، برای کمینه سازی اختلالات حاصل از دیرکرد در پرداخت مشتریان یا یک دوره رکود ناگهانی چه کاری می توان انجام داد؟

در اینجا به چند نکته برای گردش مالی موفق اشاره می شود.

اگر برای موفقیت برنامه نداشته باشید، موفق نخواهید شد

پیش بینی گردش مالی تان بسیار ضروری است. اگر ندانید برای چه چیز هایی و در چه مواقعی باید هزینه کنید یا در چه مواقعی درخواست پرداخت از مشتری معقول است به سادگی بدهی پیدا می کنید. خبر خوب این است که پیش بینی گردش مالی کار دشواری نیست. با استفاده از یک فرمول ساده و با کمک برنامه اکسل، به سادگی می توانید پیش بینی مناسبی انجام دهید. می توانید با فرمول گردش مالی زیر، کارتان را شروع کنید:

مطلب مرتبط: 8 نکته در زمینه مدیریت مالی کسب و کارهای کوچک

میزان موجودی هنگام شروع کار + وجه دریافتی پیش بینی شده – هزینه های مصرفی

یک پیش بینی مالی خوب، شما را قادر می سازد که در یک نگاه امکان دستیابی به تعهدات مالی تان را بسنجید و در صورت لزوم، به سرعت اصلاحات لازم را انجام دهید. وقت گذاشتن برای پیش بینی دقیق گردش مالی از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در آینده، جلوگیری می کند. از در نظر گرفتن تمامی عوامل در پیش بینی تان اطمینان حاصل کنید، در رابطه با زمان پرداخت مشتریان تان زیاد خوشبینانه برخورد نکنید و البته به محض ایجاد تغییر در هرچیز، پیش بینی تان را به روزرسانی کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.

برای روز مبادا مقداری پول کنار بگذارید

وقتیکسب و کار تان خوب پیش می رود، ممکن است وسوسه شوید که برای افزایش پول اضافی تان، آن را در جایی سرمایه گذاری کنید یا سود خوبی که به دست آورده اید را خرج کنید. با این حال، باید همیشه مقداری پول پس انداز کنید. این پس انداز برای مدیریت هزینه های غیرمنتظره و یا به هنگام قطع همکاری با یک مشتری مهم به کارتان می آید.

از طرف دیگر، اتکا به سود حاصله از یک مشتری عمده و مهم می تواند از نقطه نظر گردش مالی پرمخاطره باشد. لازم است برای جلب رضایت مشتریان بر روی افراد، تجهیزات و مواد خام جدید سرمایه گذاری کنید.

سعی کنید هرچه زودتر مبلغ تعیین شده را دریافت کنید

مشتریانی که هزینه های اعلام شده را دیر تر از موعد مقرر پرداخت می کنند عامل اول بحران گردش مالی به شمار می روند. در زمینه کنترل مالی فعال و پویا باشید تا بتوانید از پایبندی مشتریان تان به قوانین پرداخت اطمینان حاصل کنید. همچنین بهتر است روش «چوب و هویج» را برای ترغیب مشتریان به پرداخت هرچه سریع تر، به کار بگیرید. در این روش، برای افرادی که هزینه های شان را در عرض یک هفته پرداخت می کنند 5درصد تخفیف در نظر بگیرید و به هنگام دیرکرد نیز می توانید مبلغی به عنوان جریمه درخواست کنید.

سعی کنید فرآیند پرداخت آهسته باشد

از طرف دیگر، هر چقدر که بتوانید هزینه را دیرتر به فروشندگان تان پرداخت کنید، بهتر است. صرفاً مدت پرداخت هزینه را طولانی نکنید، زیرا پایبند نبودن موعد تعیین شده اعتبار شما را زیر سؤال می برد. اگر بتوانید در رابطه با شرایط پرداخت، دوباره مذاکره کنید و 30 روز را به 40 یا حتی 60روز تغییر دهید، هم برای خودتان زمان می خرید و هم می توانید از بقای کسب و کارتان مطمئن شوید.

فروش با مباشرت مطالبات و تخفیف را در نظر بگیرید

فروش با مباشرت مطالبات و تخفیف، شکل تازه تأمین مالی است که به کمک آن ها می توانید مشکلات سخت گردش مالی را برای همیشه برطرف کنید. این روش به شما امکان دریافت مبلغی در قبال حساب های دریافتی تان را می دهد. هنگامی که مشتری تان هزینه را پرداخت کند، بازپرداخت انجام می شود، پس باوجود اینکه شرکت تأمین کننده مالی بخش کوچکی از هزینه پرداخت شده را برمی دارد، در عوض روند کارتان به علت دیرکرد در پرداخت مشتریان، مختل نخواهد شد. اگر فروش با مباشرت مطالبات را برگزینید، شرکت مربوطه پیگیر مشتریان تان شده تا از پرداخت آنها اطمینان حاصل شود، درحالی که با تخفیف صورتحساب دریافتی تان، خودتان کنترل اسناد بدهکاران تان را به دست می گیرید.

مطلب مرتبط: مدیریت مالی حرف اول را می زند

در آخر، نگذارید توجه زیاد به جزییات، شما را از کلیات مهم غافل کند

سوددهی و رشد برای داشتن یک شرکت موفق حیاتی است، اما هر چقدر که تغییرات تان زیاد و دیدتان خوب باشد، بدون گردش مالی مطمئن به زودی از میدان خارج خواهید شد. هیچ گاه اجازه ندهید توجه تان از پرداخت به موقع هزینه های لازم، منحرف شود.