جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

در طول تابستان جاری موسسه تبلیغاتی Interactive Advertising Bureau )به صورت مخفف (IAB استانداردهای نوین تبلیغات آنلاین و موبایلی را منتشر ساخت. این استاندارها در وهله نخست مستلزم ترک برخی از ایده های تبلیغاتی ناکارآمد است. به عنوان مثال نمایش صفحه ای بزرگ از آگهی که کاربر را وادار به تماشای ویدئویی چند ثانیه ای بدون دسترسی به گزینه خروج می کند، مهم ترین نمونه محسوب می شود. همچنین استانداردهای IAB شامل استفاده از برخی تکنولوژی های جدید نظیر دوربین های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به همراه تبلیغات اموجی محور می شود.

کارآفرینان و شرکت های مستقلی که قصد فعالیت به عنوان مدیر تبلیغاتی را دارند، در کنار آژانس های تبلیغاتی، بایداز استاداردهای مدنظر IAB به خوبی آگاهی پیدا کنند. اگرچه در نگاه نخست این استانداردها بیش از حد محافظه کارانه به نظر می آیند، اما بهترین نقشه راهنما به منظور دستیابی مطمئن به اهداف تبلیغاتی مان خواهند بود.

فهرست IAB در زمینه استفاده بهینه از تکنولوژی های جدید نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. براین اساس آنها کارآفرینان و برندها را به آشنایی با فناوری های نوین ترغیب می نمایند. در این زمینه استفاده از نسل جدید نرم افزارهای طراحی آگهی به منظور هماهنگی با سایز مختلف صفحه دستگاه های هوشمند گوناگون در اولویت قرار دارد.

از همه مهم تر، فهرست استانداردهای IAB دارای نقش راه واضحی برای برندها و موسسه های تبلیغاتی است. این نقشه راه به طور اختصاصی نحوه سرمایه گذاری مطمئن و کسب سود را توضیح می دهد. در حقیقت اگر به سراغ هماهنگی با استانداردهای موسسه IAB حرکت نکنیم، به عنوان یک برند به زودی تبلیغات مان بی مخاطب خواهد ماند. همچنین برندهای تبلیغاتی نیز دیگر مشتری چندانی به خود نخواهند دید.

در ادامه این مقاله نحوه فعالیت موفقیت آمیز با رعایت استانداردهای جدید موسسه IAB مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. بیشترین استفاده را از بودجه تان کنید

در آینده ای نه چندان دور هزینه طراحی تبلیغات در اندازه های مختلف به نحو سرسام آوری افزایش خواهد یافت. براین اساس باید به سراغ گونه ای از تبلیغات هماهنگ با اندازه صفحات مختلف گوشی های هومشند حرکت کرد. همچنین به یاد داشته باشید که دیگر دوران تبلیغات طولانی به سر رسیده است. به این ترتیب حداکثر زمان مطلوب برای ویدئوی تبلیغاتی شما 15ثانیه خواهد بود. متاسفانه هنوز هم برخی برندها ویدئوهای تبلیغاتی شان را بالای 30ثانیه طراحی می کنند این در حالی است که براساس آمارهای رسمی کاربران به ویدئوهای کوتاه تر واکنش بهتری نشان می دهند.

به منظور اطمینان از بهره برداری حداکثری از بودجه تبلیغاتی مان باید به استاندارد LEAN اشاره کرد. این واژه مخفف عناصر تشکیل دهنده استاندارد فوق است. براین اساس میزان روشنی، رمزگذاری مطمئن آگهی، شیوه ارائه پشتیبانی تبلیغاتی و ساختار غیر تهاجمی ویژگی های این استاندارد را تشکیل می دهد. در اینجا منظور از حالت غیرتهاجمی شیوه طراحی آگهی در راستای کاهش استفاده کاربران از نرم افزارهای مسدودسازی تبلیغات است. به عبارت ساده، آگهی شما نباید به مخاطب هجوم برد، بلکه مخاطب باید آگهی ما را انتخاب نمیاد.

2. نبود بازدیدکننده= بی پولی

اگر خلاقیت تبلیغاتی شما از سوی کاربران مشاهده نشود، هیچ پولی در انتظار شما نخواهد بود. یکی از دلایل اصلی ناکامی تبلیغات عدم هماهنگی آنها با اندازه صفحه دستگاه های هوشمند مختلف است. براین اساس برخی از کاربران با آگهی نصفه و نیمه مواجه می شوند. بی تردید هیچکس نسبت به آگهی که در طراحی اولیه مشکل دارد روی خوش نشان نخواهد داد. درست به همین دلیل توجه به یکی دیگر از استانداردهای موسسه IAB ضروری است. این استاندارد بر روی طراحی آگهی تبلیغاتی در اندازه مناسب تاکید ویژه ای دارد. همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید مانند دوربین های واقعیت مجازی و افزوده، شبکه های اجتماعی و ویدئوهای موبایلی در این اصل مورد توجه قرار گرفته اند.

بی تردید در دنیای تبلیغات باید با رسانه ها و شبکه های اجتماعی هماهنگ بود. در غیر این صورت شکست پروژه های ما قطعی به نظر می رسد. با این حال حضور فعال در کانال های ارتباطی با مخاطب نیازمند رعایت برخی استانداردهای پایه است. اندازه مناسب آگهی و گرایش به سوی فناوری های نوین از جمله این استانداردهای پایه به حساب می آید. به این ترتیب شانس ما برای جلب توجه کاربران افزایش چشمگیری خواهد یافت.

3. استقبال گرم از پدیده های جدید

به لطف پیشرفت تکنولوژی اکنون فرصت های ویژه ای در اختیار دست اندر کاران تبلیغات قرار دارد. دوربین های واقعیت مجازی و افزوده از جمله این فرصت های نوین هستند. با این حال قیمت بالای این محصولات موجب فرآیند آهسته پذیرش آن از سوی کاربران معمولی و حتی شرکت های بزرگ شده است. خبر خوش در این میان پیش بینی کاهش هزینه تهیه این نوع دوربین ها در آینده ای نزدیک است. به این ترتیب اکنون سرمایه گذاری  بر روی چنین تکنولوژی هایی توجیه منطقی دارد.

نمونه ای مطلوب در زمینه استفاده از دوربین های دید 360درجه مربوط به خطوط هواپیمایی هنگ کنگ است. این برند از دوربین های 30درجه به مظنور ارائه تجربه مشاهده فضای صندلی های ویژه اش استفاده می کند. البته شرکت ویدئوی معمولی نیز در کنار نسخه ویژه ارائه کرده است. با این حال کاربران 35 بار بیشتر به نمونه 360درجه واکنش مثبت نشان داده اند.

برند ولوو نیز با همکاری گوگل طرح مشابهی را پیاده کرده است. براین اساس به هنگام معرفی مدل XC90 علاقه مندان با دانلود اپ ولوو امکان تجربه واقعیت مجازی رانندگی با این ماشین جدید را پیدا می کردند. بی تردید برای خریداران و حتی کسانی که فقط به دنبال تجربه ای جدید هستند، رانندگی با مدل جدید ولوو از طریق دوربین های واقعیت مجازی بسیار لذت بخش خواهد بود.

4. ضرورت سرمایه گذاری بر روی موبایل

به عنوان یک برند تبلیغاتی یا کارآفرین مستقل باید توجه ویژه ای به موبایل های هوشمند و تبلت نمایید. بی شک شیوه طراحی تبلیغات مخصوص کامپیوترهای شخصی با گوشی های هومشند متفاوت است. براین اساس باید تا حد ممکن در طراحی آگهی های موبایلی ویژگی های این پلتفرم ها را مدنظر قرار دهید.

همه افراد از اهمیت موبایل های هوشمند آگاهی دارند. با این حال اکنون اهمیت آنها دوچندان شده است. در سال 2016 بیش 50 درصد جستجوهای گوگل از طریق گوشی های هوشمند صورت گرفته بود. براین اساس تا پایان سال 2018، 73درصد زمان سپری شده در فضای آنلاین از طریق گوشی های هوشمند رخ خواهد داد. همچنین در پایان سال جاری 60درصد تبلیغات آنلاین هم به سوی پلتفرم ویژه گوشی های هوشمند نقل مکان خواهد کرد. به این ترتیب طبیعی است که برندهای بی توجه به گوشی های هوشمند در آینده ای بسیار نزدیک متحمل ضررهای هنگفتی می شوند.

شاید بهترین توصیه برای شرکت ها و کارآفرینان متسقل بازبینی مجدد در برنامه تبلیغاتی شان باشد. براین اساس استانداردهای موسسه IAB باید به کمپین تبلیغاتی مان اضافه گردند. در مرحله بعد باید نسبت به فهم پذیری خلاقیت مان اطمینان حاصل کنیم. گاهی اوقات یک تبلیغ فقط برای سازنده آن جذاب به نظر می رسد. باید مطمئن شد که علاوه بر تیم سازنده سایر کاربران نیز از آگهی ما لذت خواهند برد. در نهای نیز بازهم بر روی اهمیت اندازه آگهی تاکید دارم. اگر ما بهترین آگهی ممکن را نیز طراحی کنیم، در صورت ارائه اش در قالبی نامناسب هیچ واکنش مثبتی از سوی کاربران دریافت نخواهیم کرد.