جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

 برند سازی یکی از گام های مهم برای هر کسب وکاری در هر حوزه ای است. با این حال متاسفانه همچنان برخی از شرکت ها نسبت به این موضوع بسیار مهم بی توجه هستند. به همین جهت مسئله حفاظت از برند نیز به دلیل بی توجهی به برندسازی تا حد زیادی نادیده گرفته می شود. باید توجه داشت که اهمیت برندسازی در مورد حفظ آن نیز صادق است. در هر صورت شما هزینه، زمان و انرژی قابل توجهی را برای ایجاد برندتان صرف کرده اید. اگرچه بسیاری از وجهه های یک برند مفهومی و غیرمادی است، اما المان های مشخصی برای حفاظت نیز وجود دارد. به عنوان مهم ترین اقدام نباید هرگز اجازه دهید هویت و جلوه رقابت پذیر برندتان خدشه دار شود.

در ادامه به معرفی پنج گام موثر برای اندازه گیری میزان موفقیت در محافظت از برندتان خواهیم پرداخت.

 

1. ثبت علائم تجاری

در عرصه کسب وکار هر شرکت حقوق معینی نسبت به علائم تجاری شرکتش شامل شعارها، سمبل ها و لوگوها دارد. با این حال برای استفاده از چنین حقی باید ابتدا آن را به طور رسمی ثبت کرد. به عنوان مثال در ایالات متحده مرکز ثبت و نگهداری از علائم تجاری وظیفه این کار را برعهده دارد.

بی شک دلایل متعددی برای ثبت رسمی علائم تجاری شرکت مان وجود دارد. مهم ترین آنها امکان مقابله حقوقی به هنگام سوء استفاده سایر شرکت ها از علائم مان است. به این ترتیب با ثبت رسمی علائم شرکت مان همیشه حق انحصای استفاده از آنها را خواهیم داشت. اگر هم شرکتی بدون اجازه ما از آنها استفاده کند، در دادگاه های رسمی متهم و جریمه خواهد شد.

2. حفاظت و استفاده مناسب از نماد

ثبت علائم تجاری دربرگیرنده عناصر مختلفی است. یکی از آنها نماد تجاری شرکت هاست. بر این اساس شرکت متبوع حق انحصاری استفاده از نماد خود را به دست خواهد آورد. به محض اینکه درخواست شما برای ثبت انحصاری نمادتان تایید شد، راه های مختلفی برای اعلام ثبت رسمی آن و هشدار به دیگر شرکت ها وجود دارد. یکی از ساده ترین روش ها افزودن علامت (®) در گوشه ای از نمادمان است. با این کار از بسیاری از سوءاستفاده ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

علامت انحصاری (®) سبت به نمونه قدیمی تر (™) امکانات بیشتری را در اختیار طرف صاحب حق اختصاصی قرار می دهد. با این حال توجه داشته باشید که ناتوانی در ثبت رسمی علائم تجاری عواقب نسبتا خطرناکی را به همراه دارد. به طور معمول رد درخواست ثبت رسمی علامت تجاری به دلیل استفاده غیرقانونی از المان های مشابه با سیار شرکت ها رخ می دهد. در چنین شرایطی شما مجبور به تغییر علائم تجاری شرکت تان خواهید شد.

3. نظارت بر شیوه استفاده از علائم تجاری

ثبت رسمی علامت تجاری تازه ابتدای ماجرا به حساب می آید. کارن هاوکز، کارشناس مسائل تجاری، در گفت وگوهای خود به راه های مختلفی که با استفاده از آنها امکان حفاظت از برندمان وجود دارد اشاره کرده است. بر این اساس بسیاری از کسب وکارها به جست وجوی شخصی خود در موتور گوگل به منظور مشاهده سوء استفاده دیگران از علامت تجاری شان متکی هستند. اگرچه این شیوه کاربرد نسبتا مطلوبی دارد، اما باید راهکار دقیق تری برای مراقبت از برندمان دست وپا کنیم.

براساس آنچه در سطر پیشین گفته شد، یک برند موفق باید بخش ویژه ای برای نظارت بر استفاده های جانبی از علامت تجاری اش داشته باشد. همچنین آموزش های لازم در این زمینه بایستی به کارمندان شرکت داده شود. به این ترتیب هر کدام از کارمندان تا حد زیادی توانایی لازم برای عمل به عنوان سفیر محافظ برند ما را کسب خواهند کرد. به یاد داشته باشید که در دنیای دیجیتال سرقت اطلاعات بسیار راحت تر از گذشته رخ می دهد. خبر خوش اینکه به موازات این سهولت سرقت، امکانات پیشرفته ای برای جلوگیری از چنین رخدادهایی به وجود آمده است. بر این اساس نظارت بر شیوه استفاده از علامت تجاری مهم ترین راهکار نوین محسوب می شود.

4. حفظ و افزودن علائم تجاری

به موازات توسعه و پیشرفت برندتان، علامت تجاری شما نیز باید تحول یابد. به عنوان مثال اگر شما ظرفیت تازه ای را برای شرکت تان مهیا کرده اید، باید فرصت های بازاریابی و برندسازی مناسبی را نیز فراهم نمایید. بر همین اساس شاید شما به فکر ایجاد برندی مستقل با علامت تجاری منحصر به فرد برای پوشش کسب و کار فعلی تان بیفتید. همچنین بسیاری از شرکت ها پس از گذشت چند سال فرآیند برندسازی و بازاریابی دوباره را کلید می زنند. یکی از فعالیت های عمده در این زمینه بهبود کیفیت و اعمال تغییرات جزئی در لوگو شرکت است. بر این اساس توجه داشته باشید که لوگوی قبلی را همچنان به صورت انحصاری برای شرکت تان حفظ نمایید.

5. استفاده از قانون کپی رایت برای محتوای تولیدی

قانون کپی رایت برای کسب وکارهای فعال در زمینه موسیقی، تولید فیلم، عکاسی و انتشار آثار هنری نقشی حیاتی بازی می کند. با این حال تنها کاربرد این قانون در چنین کسب وکارهایی نیست. بر این اساس به موازات توسعه کسب وکارها در بخش های جانبی نظیر وبلاگ نویسی، تولید پادکست و اینفوگرافی ها دامنه قانون کپی رایت بیش از پیش گسترده شده است. به این ترتیب حتی کارهای ساده و طراحی های جزئی نیز امروزه تحت پوشش قانون کپی رایت قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که براساس قانون کپی رایت شباهت آثار مختلف به هم تا حدی مجاز است. با این حال استفاده مستقیم از اثر متعلق به شرکتی دیگر خلاف قانون محسوب می شود. در صورت محاکمه شرکتی به دلیل تخلف از قانون کپی رایت جریمه های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

6. استخدام یک وکیل متخصص در حوزه علامت تجاری

بی تردید حفاظت از برند کاری راحت نیست. حتی با رعایت تمام توصیه های قبلی نیز باز هم امکان اشتباه وجود خواهد داشت. به علاوه بسیاری از کارهای مربوط به حوزه حفاظت از برند پیوند نزدیکی با مسائل حقوقی دارد. به این ترتیب به راحتی امکان گمراهی و اشتباه برای شرکت ها وجود خواهد داشت. به این ترتیب علاوه بر استفاده از توصیه های پیشین باید به فکر همکاری با وکیلی کارکشته نیز بود.

به منظور اطلاع از سرویس های موردنیاز تماس با یکی از آژانس های حقوقی بزرگ و صاحب نام اقدام منطقی محسوب می شود. در این صورت حتی اگر با آن آژاس همکاری نکنید، حداقل نکات کلیدی در مورد خدمات و وظایف یک وکیل متخصص در حوزه علامت تجاری را فرا خواهید گرفت. به عنوان مثال گروه وکالت سن دیگو یکی از آژانس های حقوقی مشهور در زمینه ارائه خدمات حقوق کسب وکار و علائم تجاری در ایالات متحده است. این موسسه با کادری ماهر سالانه با بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ همکاری دارد، بنابراین هرچه زودتر به دنبال همکاری با یک وکیل ماهر باشید.