جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

امروزه افراد میانسال تقریباً صحنه را به نسل جدید (نسل Z) واگذار کرده اند. منظور از نسل Z در اینجا افراد متولد بین سال های 1995 تا 2012 است. براساس آمارهای رسمی این نسل یک چهارم جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، اکنون 73 میلیون نفر از جمعیت آمریکا را نسل Z شکل داده است. تا سال 2020 (فقط نزدیک به یک سال تا این زمان فرصت باقی است) سهم افراد متولد بازه زمانی مذکور از جمعیت خریدارهای آمریکا به 40درصد خواهد رسید. بر این اساس در سال 2020 تقریباً نیمی از فروش محصولات با هدف نسل جدید صورت می گیرد. به عنوان یک برند ما باید آمادگی لازم برای جلب نظر این طیف وسیع از مشتریان را داشته باشیم. پرسش اصلی در اینجا مشخص است: آیا برند ما آمادگی لازم برای بازاریابی نسل Z را دارد؟

در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی نکات مهم مربوط به نسل جوان آمریکا پرداخته ایم. هدف اصلی ارائه اطلاعات مورد نیاز برای تعامل مناسب با نسل جوان بوده است. اجازه دهید به سراغ هر کدام از این ایده ها برویم.

 

1. نسل جوان به سادگی از طیف همسالان تأثیر می پذیرد

آنچه باید بدانیم: نسل جوان برخلاف دیگر افراد روزانه نزدیک به 100 بار شبکه های اجتماعی را چک می کنند. براساس آمارهای رسمی نسل Z به منظور تعامل با دیگران در 80درصد مواقع به جای شماره از نام کاربری در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این بدان معناست که برای افراد جوان شبکه های اجتماعی کاربردی بیشتر از سیم کارت های معمولی دارد. نکته جالب دیگر در خصوص این نسل تمرکز آنها بر روی اظهار نظر دوستان و همسالان شان است. به این ترتیب ایده های تبلیغاتی سلبریتی محور در آینده ای نزدیک دیگر کاربردی نخواهد بود. به عبارت ساده، برای نسل جدید شبکه های اجتماعی فضایی برای بیان هویت جانبی نیست. آنها از این فضا برای بیان احساسات واقعی خود استفاده می کنند. اگر در زمان ما افراد تمایل به استفاده از اکانت های بی نام و نشان داشتند، اکنون اغلب افراد نسل Z به طور رسمی و کاملاً آشکار در شبکه های اجتماعی حضور دارند.

مفهوم «کارشناس» برای نسل جوان با سایر افراد تفاوت آشکاری دارد. بر این اساس کارشناس به طور معمول فردی خبره در زمینه یک کسب وکار است. با این حال برای نسل Z کارشناس دقیقا معادل گروه همسالان است. به این ترتیب یک جوان بیش از توصیه های فنی فردی ماهر در کسب وکار به نظرات دوستان هم سن و سال خود توجه می کند.

آنچه باید انجام دهیم: فرقی ندارد که چه برای فروش داریم، اگر قصد جلب نظر نسل جوان را داشته باشیم، باید به فکر فعالیت در شبکه های اجتماعی بیفتیم. به طور کلی اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و توییتر از مهم ترین پلتفرم های مدنظر نسل Z است. رمز موفقیت در شبکه های اجتماعی آگاهی از تفاوت حال و هوای هر کدام از آنهاست. به این ترتیب به اشتراک گذاری مطالبی یگانه در تمام اکانت های شرکت در شبکه های اجتماعی به هیچ وجه توصیه نمی شود. در اینجا توصیه من طراحی مطلبی ویژه برای هر شبکه اجتماعی با توجه به حال و هوای ویژه آن است.

2. نسل جوان از نظر اجتماعی هوشیار است

آنچه باید بدانیم: برخلاف بسیاری از افراد، نسل Z هراسی از خرج پول برای حمایت از کسب وکار مورد علاقه اش ندارد. براساس آمارهای سایت All Business بیش از نیمی از جوانان آمریکایی نسبت به برندهای مورد علاقه شان اطلاعات کاملاً دقیق دارند. به این ترتیب تمام اقدامات ما به عنوان برندهای مورد علاقه تعدادی از جوانان زیر ذره بین است. توجه به شیوه فعالیت در چنین فضایی از نکات ضروری به حساب می آید. همچنین باید توجه داشت که نسل Z پیش از خرید تمام اطلاعات آنلاین در مورد برند مورد نظر را پیدا می کند. اگر کسب وکار ما فعالیت اندکی در شبکه های اجتماعی داشته باشد، شانس مان برای جلب نظر مخاطب نسل جدید به شدت کاهش خواهد یافت.

آنچه باید انجام دهیم: توجه به شبکه های اجتماعی مورد علاقه نسل جوان از جمله مهم ترین کارها در اینجاست. به علاوه فعالیت در زمینه خیریه نیز تأثیر مثبتی بر روی این نسل از مخاطب ها خواهد داشت. با این حال توجه کنید که ماهیت امور خیریه برای نسل جوان در عین ثبات همراه با تغییراتی محسوس است. به این ترتیب اغلب جوانان تمایل به همکاری با امور خیریه برندها به صورت آنلاین دارند. در نهایت نیز برند ما باید همیشه در قبال فعالیت آنلاین خود مسئولیت پذیر باشد. به هر حال نسلی که ساعت های متمادی را در اینترنت صرف می کند، انتظار دریافت پاسخ های سریع در مورد پرسش ها و مسئله های خود را نیز دارد.

3. نسل جوان نسبت به هزینه بسیار حساس است

آنچه باید بدانیم: تقریباً سه چهارم نسل Z به اهمیت درجه اول هزینه در فرآیند تصمیم گیری برای خرید اشاره کرده اند. برای این اهمیت دلایل مختلفی وجود دارد. نخست اینکه شما به عنوان یک جوان به تازگی شروع به زندگی مستقل کرده اید. در چنین شرایطی کاهش هزینه ها برای ما اولویت نخست خواهد بود. در هر صورت یک جوان با کاری پاره وقت هرگز توان مالی پدر خود را ندارد. به همین خاطر نیز در زمینه صرف پول خود نهایت دقت و وسواس را به خرج خواهد داد. همچنین باید توجه داشت که اغلب افراد نسل جوان دانشجو یا دانش آموز هستند. به طور معمول در دوران دانشجویی همه ما بدهی های زیادی داریم. از شهریه گرفته تا هزینه خوراک و تهیه لباس، همگی بر روی شانه های ما سنگینی خواهد کرد. به عنوان دلیل سوم، مشاهده بیکاری مقطعی والدین از سوی بسیاری از جوان ها آنها را به فکر دوران بیکاری و محدودیت شدید مالی انداخته است. به همین خاطر آنها همیشه در انتخاب محصولات مورد نظرشان قیمت را در درجه نخست اهمیت قرار می دهند.

آنچه باید انجام دهیم: قبول کنید که مشتریان نسل Z شما به دنبال سطح قیمت های پایین تری هستند. در غیر این صورت باید به گونه ای بسیار تأثیرگذار مزیت های محصول گران خود را برای آنها توضیح دهیم. آیا محصول شما کاملاً خاص است؟ آن را از نظر اخلاقی با همکاری مؤسسه های خیریه تولید می کنید؟ یا اینکه محصول تان آخرین دستاورد تکنولوژی است؟ در هر صورت یک ویژگی جالب باید قیمت بالای ما را توجیه کند، در غیر این صورت امیدی به جلب نظر افراد جوان نخواهد بود.

نکته جالب در خصوص نسل جوان تأثیرپذیری بالای آنها در مواجهه با محصولات لوکس است. به این ترتیب عادت صرفه جویی آنها در مواجهه با محصولاتی نظیر گوشی های آیفون کاملاً از بین می رود. دلیل این امر نیز کاملاً روشن است: گوشی های آیفون کیفیت بسیار بالا و خاصی را به مخاطب پیشنهاد می دهد. دست کشیدن از چنین کیفیت و تجربه خاصی برای اغلب افراد امکان پذیر نیست.

4. نسل Z می خواهد بخشی از کمپین بازاریابی شما باشد

آنچه باید بدانیم: مشتریان نسل جوان به هنگام خرید به محتوای تولیدی و بازنشری هم سن های خود توجه می کنند. با این حال توجه به نظر هم سن و سال ها به معنای عدم تجزیه و تحلیل فردی نیست. بر این اساس نسل جوان به صورت فردی نیز محصولات مختلف را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار می دهد.

آنچه باید انجام دهیم: بهترین راهکار برای توسعه برندمان فراهم سازی بسترهای مناسب جهت به اشتراک گذاری نظرات مشتریان نسل جدید است. وقتی صحبت از تعامل و به اشتراک گذاری نظرات می شود، هیچ فضایی بهتر از شبکه های اجتماعی نخواهد بود. یکی از راهکارهای جالب برای تعامل با نسل جوان در شبکه های اجتماعی درخواست عکس و فیلم مرتبط با کسب وکارمان است. به این ترتیب در کمپین مان از محتوای ارسالی کاربران استفاده خواهیم کرد. این کار تأثیر روانی بسیار عمیقی بر روی نظر و انتخاب بعدی افراد خواهد داشت. توجه داشته باشید که به میزان افزایش همکاری شما با نسل جوان در راستای ساخت کمپین تان میزان مشارکت و علاقه آنها به برند شما نیز افزایش خواهد یافت، بنابراین شاید دوران کمپین های حاضر و آماده به پایان رسیده باشد.

شاید نسل Z بسیار جوان باشد. با این حال آنها 44میلیارد دلار از هزینه های بازار را در دست دارند. این رقم فقط در آمریکا محاسبه شده است. با نگاهی سطحی متوجه اهمیت این نسل در معادلات تجاری خواهیم شد، بنابراین هیچ راهی به جز جلب نظر آنها برای بقای برندمان وجود ندارد.