جزئیات مقاله

مترجم: مریم امیری خواه

  اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی نفوذی ابزار بسیار مفیدی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ است      که  برای جذب سرنخ های بیشتر، افزایش دسترسی به برند و افزایش فروش مفید است. 

با این حال بازاریابی نفوذی نیز مانند هر ابزار دیگری، اگر به درستی به کار برده نشود، نتیجه ای جز هدر رفتن پول یا حتی به خطر افتادن کسب و کار نخواهد داشت. اگر برای بهره برداری از اینفلوئنسر مارکتینگ برنامه دارید، راهنمایی های ما را جدی بگیرید تا بیشترین فایده را از آن ببرید. 
انتخاب اینفلوئنسر مناسب 
اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار بودن در رسانه های اجتماعی در حال تبدیل شدن به حرفه ای رقابتی و محبوب است، در این بین باید مطمئن شوید، فرد مناسبی را متناسب با نیازهای خود انتخاب کرده اید. گزینش اینفلوئنسری که هیچ ارتباطی با فرآورده ها و خدمات تان ندارد، اصلاً عاقلانه نیست. 
البته لازم نیست که هماهنگی کامل وجود داشته باشد. اگر فرآورده های آرایشی بهداشتی مردانه می فروشید، می توانید اینفلوئنسرهای مختلفی از افراد تأثیرگذار و مشهور در زمینه سبک زندگی و مد مردانه تا افرادی را انتخاب کنید که در زمینه تفریحات و سرگرمی های مردانه مانند صنعت خودرو یا تجاری فعالیت دارند. 
مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید 
البته به جز آنالیز اینفلوئنسر باید به طرفداران و فالوورهای او نیز توجه کنید. داده های جمعیت شناختی را جمع آوری کنید تا مطمئن باشید که این گروه از مخاطبان با بازار هدف ارتباط دارند. شاید اینفلوئنسری با انجام دادن کاری متناسب با حوزه کسب و کارتان توانسته باشد، طرفداران متعددی جذب کند، اما شاید آن طرفداران و مخاطبان علاقه ای به تولیدات شما نداشته باشند. 
گام های کوچک بردارید، نتایج را بسنجید، سپس گام های بزرگ تر بردارید 
نخستین باری که اقدام به اینفلوئنسر مارکتینگ می کنید، نمی توانید از نتایج این نوع بازاریابی اطلاع داشته باشید. قبل از آن که با یک اینفلوئنسر متنفذ و یک فرد مشهور قرارداد ببندید، اول باید چشم انداز معینی را برای خود تعریف کنید. ممکن است نسنجیده و بدون معطلی عمل کردن باعث شود که خود را با حجم بالایی از تقاضا روبه رو ببینید که شاید توان تأمین آنها را نداشته باشید و به این ترتیب کسب و کارتان در دام اختلالی دامنه دار بیفتد. 
با اینفلوئنسرهای کوچک تر شروع کنید تا ایده ای درباره نتایج کلی کمپین های پیش رو پیدا کنید. فکر می کنید از میان کل فالوورهای این فرد مشهور چند نفر به سرنخ یا مشتریان شما تبدیل شوند؟ روند پیشرفت کمپین را به دقت دنبال کنید، نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و دوباره سعی کنید. فرآیند آزمون و خطا را هنگام بازاریابی با اینفلوئنسرهای کوچک تر انجام دهید تا متوجه شوید که کدام روش بیشترین فایده را برای کسب و کارتان دارد؛ برای مثال می توانید تشخیص دهید که از چه پلتفرمی استفاده کنید، چه نوع محتوایی تولید کنید و بفهمید که چه زمانی بهترین وقت برای انتشار محتوا است. 
پس از آن که ایدهای کلی درباره نتایج مورد انتظار به دست آوردید و بهترین شیوه را تشخیص دادید، می توانید به سراغ اینفلوئنسرهای بانفوذتر بروید. به این ترتیب می توانید برای حجم بالایی از تقاضا آماده شوید و با این فروش گسترده بیشترین سود را از اینفلوئنسرهای مهم ببرید. 
تولید محتوایی ارزشمند که به سرعت فراگیر و محبوب شود 
اینفلوئنسرهای شبکه های مجازی فرصت منحصر به فردی را برای انتشار مطالب مختلف در اختیار دارند. اگر این افراد تأثیرگذار پست خاصی را منتشر کنند، احتمال فراگیر شدن آن بالا خواهد بود. 
دلیلی ندارد که چون برای انتشار پست‎های بازاریابی پول پرداخت کرده اید، این مطالب محبوبیت پیدا نکند. با همفکری اینفلوئنسر محتوای جذاب ، مفرح و بی نظیر تولید کنید که محصولات تان را به خوبی معرفی کند. حتی وقتی با بودجه کمتری با اینفلوئنسرهای کم اهمیت تر کار می کنید، باید نهایت تلاش تان را برای تولید یک فیلم جذاب بکنید. با تأکید بر ادیت و نورپردازی مناسب و بهره گیری از استعدادهای طبیعی اینفلوئنسر می توانید فیلمی فوق العاده تولید کنید. 
تولید یک فیلم خوب بهترین شانسی است که برای انتشار یک محتوای فراگیر دارید. اگر اینفلوئنسر در زمینه ساخت فیلم تجربه داشته باشد، که چه بهتر. فیلم ابزار مناسبی برای درگیر کردن مخاطبان است که به راحتی در پلتفرم های مختلف به اشتراک گذاشته می شود و می تواند بیشتر از چند ثانیه توجه مخاطبان را جلب کند. 
پیگیری فعالیت اینفلوئنسر 
اگر سرمایه هنگفتی را صرف بازاریابی نفوذی کرده اید و از آن نتیجه خوبی گرفته اید، اجازه ندهید که این حرکت متوقف شود. برای این که بتوانید بیشترین سود را از کسب و کار جدیدتان ببرید، برنامه ریزی کنید. 
این برنامه ریزی می تواند شامل انتشار پست های بیشتر از اینفلوئنسر، طراحی صفحات فرود جذاب برای دنبال کنندگان اینفلوئنسر و تلاش برای تبدیل کردن خریداران جدید به مشتریان مادام العمر باشد. بازاریابی نفوذی نه تنها برای جذب مشتریان جدید، بلکه برای تقویت وفاداری به برند در میان این مشتریان جدید مفید است. 
اگر سیل مشتریان جدید به کسب و کارتان سرازیر شده است، حتماً نام آنها را در فهرست ایمیل ها یا گردش کار وارد کنید تا دوباره بتوانید آنها را جذب کنید. 
اجتناب از احساسات منفی ناشی از هشتگ تبلیغات 
هر بار که اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی پولی را برای تبلیغ محصولی دریافت می کنند، ملزم هستند که تبلیغاتی و پولی بودن این پست ها را اعلام کنند. اکثر اینفلوئنسرها با اضافه کردن هشتگ تبلیغات به انتهای پست شان یا گنجاندن آن در فیلم شان از پولی بودن این طرفداری پرده برمی دارند. 
دیدن پست های پولی برای بسیاری از دنبال کنندگان ناراحت کننده است؛ برخی برچسب خودفروش به اینفلوئنسر می زنند و عده ای این گونه پست ها را عمداً نادیده می گیرند. در این بین اگر جمعیت زیادی این پست را دوست نداشته باشد، حتی احتمال آسیب دیدن برند وجود دارد. 
بهترین روش برای جلوگیری از بروز احساسات منفی این است که مطمئن شوید، پست، فیلم یا هر قالبی که برای محتوا انتخاب کرده اید، با فعالیت های معمول اینفلوئنسر هماهنگی دارد. حالت ایده آل این است که دنبال کنندگان در صورت نبود هشتگ تبلیغات، حتی متوجه پولی بودن این پست نشوند. پست های بازاریابی نفوذی باید به گونه ای باشد که انگار اینفلوئنسر خودش این محصول را بدون دریافت پول توصیه کرده است. 
مطلب مرتبط: ابزارهای بازاریابی 
برای انتشار چنین پستی لازم است که دست اینفلوئنسر را در تولید محتوا باز بگذارید تا پست جذابی را با بهره گیری از خلاقیت معمول خود تولید کند. به او پیشنهاد بدهید، نظرتان را در مورد پست بگویید و اهداف خود را با او در میان بگذارید، سپس بگذارید که اینفلوئنسر نهایت تلاش خود را بکند. هر اینفلوئنسری مخاطبان خود را می شناسد و می داند که چه پست هایی برای شان جذاب است؛ اگر هم فرد مشهور انتخابی تان در زمینه تولید پست های تبلیغی تجربه زیادی داشته باشد، احتمالاً می داند که چطور باید از دامن زدن به احساسات منفی در میان مخاطبان خود جلوگیری کند. 
یک روش خاص برای اطمینان از موفقیت بازاریابی نفوذی وجود ندارد. بازاریابی نفوذی نیز مانند هر نوع بازاریابی دیگری به تجربه، گردآوری داده ها، تغییر راهبرد و تلاش دوباره نیاز دارد. دست از تلاش نکشید تا به موفقیت برسید.