جزئیات مقاله

مترجم: مریم امیری خواه

در عصر حاضر هیچ کسب و کاری نیست که از بازاریابی در رسانه های اجتماعی بی نیاز باشد. امکان برقراری رابطه متقابل و مستقیم با مخاطبین هدف فرصتی است که نباید و نمی توانید آن را از دست بدهید.

با این حال صاحبان بسیاری از کسب و کارها پروفایلی را بدون هیچ نظم و ترتیبی سرهم بندی می کنند و سپس برای معرفی و موفقیت آن وقت نمی گذارند و راهبرد مشخصی ندارند. اگر می خواهید حضور موثری در رسانه های اجتماعی داشته باشید، باید بازاریابی تان را با فکر و تدبیر پیش ببرید و حتی برای شروع فرآیند جذب مخاطب هدفمند با استفاده از کمپین های تبلیغاتی هزینه کنید.

5 مرحله برای بازاریابی موثر کسب و کار در رسانه های اجتماعی

1ـ ایجاد یک پروفایل تاثیرگذار و برجسته

برای برداشتن گام اول لازم است، پروفایلی ایجاد کنید که برندتان را به روشی حرفه ای و جذاب به مخاطبین معرفی کند. این کار با ایجاد نام کاربری/ عنوان شروع می شود. هنگام انتخاب نام به این نکته توجه کنید که نام های کوتاه تر، بهتر هستند. رمز موفقیت یک نام گذاری تاثیرگذار این است که نام انتخابی تان با کسب و کارتان سازگاری داشته باشد و در عین حال توجه مخاطبین را نیز جلب کند.

مطلب مرتبط: راهکارهایی برای تحول در کسب و کار (ویدئو)

دقت کنید که پروفایل تمامی اطلاعات لازم را برای جذب مشتریان، شرکا و کارکنان احتمالی ارائه دهد. خلاصه ای از نوع کسب و کار، اطلاعات تماس، لینک های مفید به صفحات فرود و هر آن چیزی را در پروفایل تان بگنجانید که فکر می کنید، فالوورهای تان را ترغیب می کند تا کنش های مورد نظرتان، از قبیل تکمیل فرم تماس با ما یا درخواست شغل را انجام دهند.

2ـ ایجاد تقویم محتوا

بسیار مهم است که محتوا با آهنگی پایدار از کانال شما به گوش مخاطبین برسد. یک تقویم محتوا ایجاد کنید و آن را با افزودن محتواهای مختلفی همچون پروموشن های وبینارها/ رخدادهای شرکت، خبرهای مهم، پست های بلاگ، رویدادهای صنعتی و رهبری متفکرانه و هر محتوای دیگری که فکر می کنید برای مخاطبین تان جالب است، جذاب و هیجان انگیز کنید.

بسیار مهم است که بتوانید بهترین آهنگ را برای انتشار پست های برندتان پیدا کنید. اگر بیش از حد پست بگذارید، میزان تاثیرگذاری و مورد توجه قرار گرفتن پست ها در بعضی شبکه ها، مانند فیس بوک، کمتر می شود. حال آن که در شبکه های دیگری مانند توییتر با ارسال چندین پست در روز می توانید به موفقیت چشمگیری برسید. روش های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بیشتر با اهداف تان سازگاری دارد؛ همچنین تجزیه و تحلیل ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید پست ها را در زمان فعال بودن مخاطبین منتشر می کنید.

3ـ اجتماعی و فعال باشید

پس از آن که پروفایلی تاثیرگذار با محتوای جذاب را ایجاد کردید، وقت آن است که مشارکت فعالی را شروع کنید. گذشته از هر چیز رسانه های اجتماعی صفت اجتماعی را یدک می کشند، بنابراین این مرحله نقشی کلیدی در راهبرد موفق بازاریابی در رسانه های اجتماعی دارد.

نظرات و دیدگاه ها را در یک بازه زمانی قابل قبول بررسی کنید و در صورت لزوم به آنها پاسخ دهید. این پرسش و پاسخ فرصتی ایده آل برای تعامل مستقیم با مخاطبین هدف است، بنابراین آن را از دست ندهید و مخاطبین تان را ناامید نکنید. همچنین می توانید لیست هایی را شامل نام شرکا، مشتریان، اینفلوئنسرها، آنالیزها و گزارش های مرتبط تهیه کنید، به این ترتیب کافی است که صفحه را بالا و پایین ببرید و حضور اجتماعی خود را با یافتن پست های جالب و واکنش نشان دادن به آنها اثبات کنید.

لحن مناسبی را پیدا کنید و آن را در به روزرسانی پست ها و برقراری ارتباط با مخاطبین حفظ کنید. ثبات نکته کلیدی برای معرفی و حفظ تصویری اصیل از برندتان در نگاه مخاطبین است.

4ـ افزایش مخاطبین با استفاده از کمپین های پولی

افزایش تعداد طرفداران در پلتفرم های مهم اجتماعی مانند فیس بوک، به روش های متداول و رایگان از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. اگرچه انتشار منظم مطالب و برقراری ارتباط با مخاطبین روشی ایده آل برای افزایش تدریجی طرفداران است، اما بهتر است با راه اندازی یک کمپین پولی شتاب بیشتری به این روند بدهید.

با راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موثر می توانید تعداد فالوورهای تان را 10 برابر کنید. مطمئن باشید که چنین کمپینی سرمایه گذاری ارزشمندی است که مخاطبین بیشتری را برای تان به ارمغان می آورد و به این ترتیب وقت و تلاشی که برای بازاریابی مستمر در شبکه های اجتماعی صرف کرده اید، به بار می نشیند. صرف مبلغی اندک برای کمپین تبلیغاتی جذب مخاطب، نتیجه ای باورنکردنی به دست می دهد.

5ـ فرآیند جذب مخاطب هدفمند را شروع کنید

حال که پروفایلی تاثیرگذار با یک تقویم محتوایی جذاب ایجاد کرده اید و تعداد زیادی مخاطب فعال دارید، نوبت به آن می رسد که از رسانه های اجتماعی برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه استفاده کنید. توییتر، فیس بوک و لینکدین کانال هایی عالی برای راه اندازی کمپین های جذب مخاطب هدفمند به شمار می آیند.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار

با بهره گیری از ابزار مدیریت تبلیغات هر یک از این پلتفرم ها می توانید کمپین هایی هدفمند را برای جذب خریداران خاص مدنظر خود ایجاد کنید. تمام آن چیزی که برای این منظور به آن نیاز دارید، تصویرپردازی متقاعدکننده و تبلیغی جذاب حاوی اطلاعات مفید است. همچنین بهتر است کدهای UTM را به لینک های تان اضافه کنید تا بتوانید مکالمات را در گوگل آنالیتیکس یا هر نرم افزار دیگری ردیابی کنید. به علاوه حتی می توانید از ابزارهای ردیابی گفت وگوی موجود در پلتفرم های اجتماعی نیز استفاده کنید.

تبلیغات در رسانه های اجتماعی راهبردی مقرون به صرفه برای افزایش مخاطبین هدف است، نکته مهم اینجا است که باید به طور همزمان حساب های کاربری خود را به روز کنید تا برندتان به عنوان برندی اصیل و فعال شناخته شود.