جزئیات مقاله

مترجم: مریم مرادخانی

منبع: proven.com : مشاور عزیز، هفته گذشته برای شما نوشتم که به تازگی مسوول استخدام شده‌ام و یکی از وظایفم، بررسی آگهی‌های استخدام آنلاین است. گفتم که تعداد بازدیدها از آگهی‌ها کم است و تعداد ارسال رزومه ها، حتی کمتر. شما گفتید که کارجو معمولا برای پیدا کردن کار، یا سراغ گوگل (یا سایر موتورهای جست‌وجو) می‌رود یا به وب‌سایت‌های استخدام. سپس عنوان شغلی مورد نظرش را سرچ می‌کند. سپس توضیح دادید که چطور می‌توانیم کاری کنیم که آگهی ما در نتایج جست‌وجو ظاهر شود و چطور کارجو را ترغیب کنیم که روی آن کلیک کند. حالا سوالم اینجاست که پس از این دو اقدام چه کارهای دیگری لازم است انجام دهیم؟

چگونه یک آگهی استخدام متقاعدکننده بنویسیم؟

پاسخ: دوست عزیز، اینکه کارجو آگهی شما را در نتایج جست‌وجو ببیند و روی آن کلیک کند مهم است، اما کافی نیست. حالا باید به این سوال پاسخ دهیم که «چطور کارجو را متقاعد کنیم که پس از خواندن آگهی، درخواست شغلی دهد؟». برای متقاعدسازی کارجو می‌توانید این مراحل را انجام دهید:

 

۱. اطلاعات را به ترتیب اهمیت بنویسید: یک بازدیدکننده آنلاین معمولا فقط ۲۰ درصد محتوای یک وب‌سایت را می‌خواند و کارجویان به‌طور متوسط، ۳۰ ثانیه روی هر آگهی توقف می‌کنند. پس بهتر است اطلاعات مهم را اول بیاوریم چون احتمالش هست که کارجو، فقط چند خط اول آگهی را بخواند. ترتیب اطلاعات بهتر است به این شکل باشد: شرح مختصر وظایف شغلی، جزئیات درباره شرکت، مزایا، شرایط استخدام، نحوه درخواست دادن (پر کردن فرم درخواست یا ارسال رزومه یا نامه توضیحی).

 

۲. محتوا را به چند بخش تقسیم کنید: فراموش نکنید که بسیاری از کارجویان، آگهی شما را در لپ تاپ یا موبایلشان می‌خوانند. هیچ‌کس دوست ندارد با یک متن طولانی مواجه شود. معمولا متن‌های طولانی را تا آخرش نمی‌خوانند. یک راه آسان برای آنکه متن خود را به چند بخش تقسیم کنید، استفاده از سمبل دایره () است. به این ترتیب، مخاطب می‌تواند به سرعت اطلاعاتی را که برایش مهم است، پیدا کند. هنگام نوشتن پاراگراف، سعی کنید پاراگراف‌ها کوتاه و متشکل از دو یا چند جمله باشند. مهم ترین جمله‌ها در پاراگراف، جمله‌های اول و آخر هستند. مخاطب معمولا از جملات میانی رد می‌شود. هر پاراگراف باید به یک موضوع مهم اختصاص پیدا کند. برای تقسیم شرح وظایف شغلی به چند بخش (مثل مهارت‌ها، شرایط لازم، مزایا و...) می‌توانید از سر تیترها، حروف پر رنگ (bold) یا مورب (Italic) استفاده کنید. مثال:

 

معاون اداری یا نماینده توسعه کسب وکار: گروه خودروسازی دیلر گروپ حدود ۷۰ سال است که فعالیت می‌کند. اخیرا به دنبال نیروهای با انگیزه و مشتری محور برای واحد فروش و خدماتمان هستیم.

 

 تجربیات لازم: تجربه در زمینه خدمات مشتری، مهارت‌های تلفنی،دانش کامپیوتری

 

 مهارت‌های نرم: قابل اطمینان، وقت شناس و کنشگر، مهارت تعامل با دیگران

 

 نوع شغل: تمام وقت

 

 نحوه درخواست: لطفا به آدرس www.example.com مراجعه کرده و درخواست دهید. همچنین می‌توانید رزومه خود را همین جا زیر آگهی آپلود و ارسال کنید.

 

طبق تحقیقات وب‌سایت «monster»، اگر در یک آگهی، موضوعات مهم را با حروف پر‌رنگ بنویسیم، تعداد افرادی که درخواست شغلی می‌دهند، دو برابر می‌شود.

 

۳. بازدیدکننده را مخاطب قرار دهید: وقتی آگهی می‌نویسید، برای اشاره به مخاطب از ضمیر سوم شخص استفاده نکنید، مثل «متقاضی موفق باید دارای این ویژگی‌ها باشد.» این مثل آب سردی است که روی آتش ریخته شود. وقتی فرد را مخاطب قرار می‌دهید، به پیام شما پاسخ می‌دهد. برای اشاره به مخاطب از واژه «شما» استفاده کنید. به این ترتیب او حس می‌کند عضوی از تیم شماست، نه یک کارجوی رندوم که مثل هزار نفر دیگر، دارد رزومه می‌فرستد. شما باید کاری کنید که کارجو برای همکاری با شما انگیزه و اشتیاق داشته باشد. هر چه آگهی «شخصی‌تر» باشد، احتمال آنکه فرد به آن پاسخ دهد، بیشتر است.

 

۴. متمایز و جذاب باشید: علاوه بر عنوان شغل، شرح وظایف شغلی نیز بهتر است متمایز باشد. شما برای اینکه کارجو روی آگهی کلیک کند، کلی زحمت کشیده‌اید. پس نباید او را در این مرحله از دست بدهید. در این مرحله شما باید توجه کارجویانی را جلب کنید که مناسب شغل مربوطه هستند. اگر به دنبال یک معاون اداری خوش برخورد و خوش رو هستید، شرح وظایف شغلی‌تان نباید خشک و رسمی باشد. شرح وظایف شغلی را جذاب بنویسید، مثلا «شما باید نترس و متواضع باشید. مسوولیت شما این است که مشتریان را شاد و خوشحال نگه دارید. مثلا عنوان کنید: دوست داریم اگر لازم شد، هر جور که می‌توانید کمکمان کنید. اینجا اگر آتش سوزی شود، هر کسی یک سطل آب بر می‌دارد و کمک می‌کند، حتی مدیر ارشد.» بسیاری از افرادی که با ما مصاحبه کردند، می‌گفتند که ترغیب شدند برای این شغل درخواست دهند.

 

۵. فرهنگتان را به نمایش بگذارید: در حال حاضر، نیمی از کارکنان سازمان‌ها را جوانان نسل هزاره (millennials) تشکیل می‌دهند. آنها به توازن میان کار و زندگی و فرهنگ سازمان بیشتر از حقوق و عنوان اهمیت می‌دهند. به‌علاوه، برای ۷۹ درصد از کارکنان، مزایا مهم تر از افزایش حقوق است. هنگام درج آگهی، فرهنگ خود را انعکاس دهید. نگویید «فرهنگ ما فوق‌العاده است.» آیا دفتر کارتان جذاب است؟ آیا رسم و رسوم خاصی دارید؟ آیا کارکنان از ساعات فراغت از کار برخوردارند؟ اگر چنین مزایایی دارید، در آگهی ذکر کنید.

 

۶. یک عکس (یا ویدئو) اضافه کنید: استفاده از عکس، مثل عکس دفتر کار یا حیاط شرکت، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش جذابیت بصری آگهی است. شما با استفاده از عکس می‌توانید تصویری از شرکت خود را به مخاطب ارائه دهید. محتوایی که دارای عکس است، دلنشین تر است. مثلا مقالاتی که عکس دارند بیشتر از سایر مقالات به اشتراک گذاشته می‌شوند. جلوه‌های بصری به «حفظ مخاطب» کمک می‌کنند. استفاده از ویدئو نیز یک راه مناسب برای نمایش محیط کار، کارکنان و فرهنگ سازمانتان است. یک ویدئوی یک یا دو دقیقه ای، بسیار راحت تر از یک پاراگراف می‌تواند اطلاعات را به مخاطب منتقل کند. تا اینجا با روش‌های جذب و متقاعدسازی مخاطب آشنا شدیم. در بخش بعدی به این سوالات پاسخ خواهیم داد که «چگونه به گروه جدیدی از متقاضیان دست پیدا کنیم؟» و  «چطور فرآیند استخدام را بهبود بخشیم؟