جزئیات مقاله

منبع:  daartagency

بسیاری از افراد دچار این سوءتفاهم می‌شوند که فکر می‌کنند بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) و کپی رایتینگ دو مقوله جدا از هم هستند. کپی رایتینگ برای کاربران است و به این هدف انجام می‌گیرد تا کاربران را برای انجام عملی خاص تحریک کند. سئو برای موتورهای جستجو است و به این هدف است تا سایت برای الگوریتم‌های گوگل جذاب به نظر برسد. اما در واقعیت، کپی رایتینگ و سئو در یک جبهه قرار دارند.

 

در ادامه ۵ تکنیک کپی رایتینگ که روی سئو اثرگذار هستند را در وبلاگ آژانس بازاریابی دیجیتال دارت با هم مرور خواهیم کرد تا رابطه متقابل بین این دو برایمان بیشتر روشن شود

 

۱- نوشتن برای کاربران را در اولویت قرار دهید

وقتی در مورد مبحث سئو فکر می‌کنیم، مواردی مانند تحقیق کلمات کلیدی یا طول محتوا به ذهن می‌آید، اما الگوریتم‌های موتورهای جستجو اکنون تکامل‌یافته‌تر از قبل هستند. موتورهای جستجو اکنون به اتوریتی محتوا اهمیت بیشتری می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا افراد به محتوای شما اطمینان می‌کنند یا خیر. و شما چگونه این اعتماد را به دست می‌آورید؟ با تمرکز کردن روی خوانندگان.

 

این تمرین باعث بهبود نرخ خواندن شدن محتوا می‌شود و مطلب شما را طبیعی و قانع‌کننده‌تر نشان می‌دهد و این‌ها دقیقا همان چیزهایی هستند که موتورهای جستجو و کاربران دوست دارند. در عوض این کار شما، افراد به‌صورت طبیعی به شما لینک خواهند داد و همین مورد به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که مطلب شما قابل‌اعتماد است.

 

همچنین موتورهای جستجو اکنون هوشمندتر از قبل هستند. در گذشته برای جستجوی یک سرویس یا کالای موردنظر باید فقط عبارت دقیق آن‌ را جستجو می‌کردید، اما اکنون فقط کافی است که بخش از نام یا اطلاعات آن را در گوگل جستجو کنید. انبوهی از اطلاعات مرتبط به شما نشان داده می‌شود. برای رتبه گرفتن برای یک عبارت خاص لازم نیست که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید. درواقع ممکن است برای این کار حتی پنالتی هم بشوید. امروزه میزان مرتبط بودن کلمه کلیدی از چگالی آن بیشتر اهمیت دارد و در اولویت قرار دادن مخاطبان هنگام نوشتن محتوا به این معنی است که این کلمات کلیدی مرتبط به‌صورت طبیعی در متن ظاهر می‌شوند.

 

۲- به طول محتوا توجه کنید

طول محتوا برای کاربران اهمیت دارد و این اهمیت داشتن برای کاربران به معنای اهمیت برای موتورهای جستجو نیز هست. بر اساس داده‌های انجمن بازاریابی آمریکا، به طور متوسط مقالاتی با طول بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه عملکرد بهتری در موتورهای جستجو دارند. برخی دیگر از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که طول یک محتوا حداقل ۱۵۰۰ کلمه باشد.

 

کپی رایتینگ

 

گوگل به‌صورت رسمی اعلام کرده است که تعداد کلمات یک محتوا را نمی‌شمارد و طول مطلب اساسا یک فاکتور رتبه‌بندی نیست. اما طول محتوا از برخی جهات می‌تواند روی سئو اثرگذار باشد:

 

ارائه کلمات کلیدی، زیر عنوان‌ها و تصاویر بیشتر به بات‌های موتورهای جستجو برای خزش

افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت که به موتورهای جستجو نشان می‌دهد محتوای شما قابل‌اعتماد است

عرضه ارزش بیشتر به خواننده و دریافت به اشتراک‌گذاری و بک لینک از سوی مخاطبان به همین دلیل

همواره موقع نوشتن محتوا کاربران را در ذهن داشته باشید. مقالات بلند ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند، اما بلند بودن صفحه اصلی سایت یا صفحه درباره می‌تواند دلهره‌آور باشد. مقالات بلندی که در گوگل رتبه گرفته‌اند فقط به خاطر طولشان نیست که رتبه‌های برتر این موتور جستجو را در اختیار دارند. بلکه این مقالات توانسته‌اند اطلاعات ارزشمندی را ارائه بدهند و برای گوگل نیز همین مهم است.

 

۳- برای خوانده شدن بهتر، محتوا را به چند بخش تقسیم کنید

برای اینکه کاربران بتوانند بهتر و راحت‌تر محتوای صفحه را بخوانند، آن را از طریق روش‌های زیر به چند بخش تقسیم کنید:

 

از زیر عنوان‌ها استفاده کنید

پاراگراف‌های کوتاه بنویسید

از تصاویر یا اسکرین شات‌ها استفاده کنید

برای برجسته کردن نکات مهم از فونت‌های bold یا italic استفاده کنید

از لیست‌بندی‌های عددی یا نقطه‌ای استفاده کنید

هرچقدر که خواندن محتوا برای خواننده آسان‌تر باشد، احتمال دریافت بک لینک و اتوریتی بالاتر می‌رود. البته برخی از این پشنهادها برای موتورهای جستجو نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند. برای مثال، موتورهای جستجویی مانند گوگل برای تعیین سلسله مراتب محتوا و مهم‌ترین بخش‌های محتوا از تگ‌های هدر استفاده می‌کنند. عنوان از تگ H1 بهره می‌برد. در زیر عنوان‌ها باید از تگ H2 استفاده شود. و زیر عنوان‌های بعدی باید تگ H3 داشته باشند و به همین ترتیب. استفاده از چنین سلسله مراتبی و بکار بردن کلمات کلیدی در زیر عنوان‌ها به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا به‌صورت موثرتر سایت شما را ایندکس کنند.

 

به علاوه، استفاده از تصاویر نیز می‌تواند در سئو بسیار موثر باشد. استفاده از تگ‌های alt و کپشن برای تصویر روش دیگری است که به موتورهای جستجو نشان دهید سایت شما در مورد چیست. همچنین خود تصاویر نیز می‌توانند در گوگل رتبه بگیرند و تصاویر مرتبطی که با متن‌‌های مرتبط همراه باشند رتبه‌های بالاتر را نصیب خود می‌کنند.

 

۴- از افراد تأثیرگذار صنعت خود نقل‌قول بیاورید

آوردن نقل‌قول از افراد اینفلوئنسر در محتوا نه تنها روشی خوب برای افزایش کیفیت محتوا است، بلکه یک استراتژی موثر سئو نیز محسوب می‌شود. وقتی از افراد تأثیرگذار نقل‌قول می‌آورید، به منبع این نقل‌قول لینک بدهید. لینک‌های خارجی نشانگر میزان مرتبط بودن محتوا و کیفیت آن هستند. به‌علاوه، این لینک دادن می‌تواند باعث جلب‌توجه از طرف سایت‌هایی شود که به آن‌ها لینک داده‌اید و همه این‌ها در نهایت افزایش تعامل و لینک‌های بیشتر را برای شما به همراه دارند.

 

کپی رایتینگ

 

بعد از ذکر نقل‌قول از یک شخص تأثیرگذار در صنعت خود، با او ارتباط برقرار کنید و بگویید که این نقل‌قول او را در مطلب خود ذکر کرده‌اید. این افراد ممکن است مطلب شما را در شبکه‌های اجتماعی خود پست کنند و در نتیجه ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد.

 

۵- از یک CTA قدرتمند استفاده کنید

فراموش نکنید که شما تنها کسی نیستید که روی بهینه‌سازی موتورهای جستجوی‌تان کنترل دارید. خوانندگان شما نیز می‌توانند به نوبه خود در بهبود رتبه جستجوی شما موثر باشند. اما چگونه می‌توان از کمک موثر آن‌ها استفاده کرد؟ با گنجاندن یک CTA قدرتمند در محتوا. دو روش عمده برای این کار وجود دارد:

 

از خوانندگان بخواهید تا محتواهای شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند: هرچند که گوگل از سیگنال‌های اجتماعی به‌عنوان فاکتور رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند، اما این به اشتراک‌گذاری‌ها هنوز هم مهم هستند. هرچقدر که مطلب‌تان بیشتر به اشتراک گذاشته شود، افراد بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند و بک لینک‌های بیشتری به دست می‌آورید. با قرار دادن دکمه‌های به اشتراک‌گذاری در پایان محتوا می‌توان کاربران را به انجام این کار تشویق کرد. علاوه بر این کار، می‌توان در محتوا نیز کاربران را به اشتراک‌گذاری تشویق کرد. برای مثال، لینک‌های click-to-tweet را در محتوای خود قرار دهید و از کاربران بخواهید تا نظرات خود را در مورد این بخش به اشتراک بگذارند.

 

کاربران را تشویق به کامنت گذاشتن کنید: پاسخ دادن به کامنت‌های وبلاگ کاری بسیار ارزشمند است و برخی مزیت‌های سئو را نیز به همراه دارد. هرچقدر که محتوایتان نظرات بیشتری دریافت کند، محتوای بیشتری در صفحه خواهید داشت. به این ترتیب می‌توانید برای کلمات کلیدی بلند رتبه بگیرید. با پرسیدن سوالاتی جنجالی در پایان محتوا، کاربران را تشویق به کامنت گذاشتن کنید.