جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: امید گوهری

چین در حال دستیابی به بزرگ ترین اقتصاد مبتنی بر نوآوری در دنیاست

در نسل اخیر بیش از 300 میلیون نفر از شهروندان ساکن روستاها که عمدتاً کشاورز بودند ضمن مهاجرت به شهرها در کارخانجات صنعتی مشغول به کار شدند. شاید این پیشامد در حوزه تبدیل نیروی کار روستایی به متقاضیان امور شهری، بزرگترین اتفاق اقتصادی در قرن های اخیر باشد.

این رویداد در آمریکا و اروپا کتمان می شود و تنها در خبرهایی جسته و گریخته در مورد آن می شنویم، اما در رابطه با جزییات، اطلاعات چندانی نداریم.

بزرگ ترین اقتصاد در چین

سرمایه گذاری خطرپذیر

در حوزه صادرات، چین با 2263 میلیارد دلار در جایگاهی بالاتر از آمریکا قرار دارد. آلمان با 1448میلیارد دلار سوم و هلند با در اختیار داشتن تنها 17 میلیون جمعیت، 652 میلیارد دلار صادرات دارد.

پکن چنین داده هایی را مشاهده می کند و می داند که این صدرنشینی تضمین شده نیست. چین نیاز دارد ضمن توسعه در حوزه تکنولوژی و تلفیقی از احکام دولتی و بررسی سود، بهترین روش که همان ساخت اقتصادی مبتنی بر نوآوری است را پیش بگیرد.

مطلب مرتبط: نوآوری شاه کلید ورود به اقتصاد مدرن است

پیتر دیامندیس (Peter Diamandis) اعداد و ارقام زیر را مدتی پیش منتشر کرد.

«تا پایان سال 2017، 3418 صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر ایجاد شد که در مجموع 243 میلیارد دلار یا 1.61 تریلیون یوان سرمایه ارائه کرد

«از 154 میلیارد دلار سرمایه خطرپذیر ارائه شده در سال 2017، 40درصد متعلق به صندوق های آسیایی (اکثراً چین) و سهم آمریکا تنها 4درصد بیشتر (44درصد) بود

«در 3 فصل اول سال 2017، 493 صندوق با حمایت دولت ایجاد شد که میزانی معادل 114میلیارد دلار (756.8 میلیارد یوان) داشت

«نسبت به دو سال پیش، صندوق های چینی 336.4 میلیارد دلار بیشتر سرمایه ارائه کرده اند

«با ورود صندوق های سرمایه گذاری چینی به حوزه های هوشمند و بخش های کلیدی مرتبط با فناوری، شرایط این صندوق های خطرپذیر بسیار نویدبخش بوده است

در سال 2016، صندوق های چینی با صندوق های آمریکایی با تقریب خوبی برابری کردند و احتمالاً در حال حاضر پیشی گرفته اند.

پیتر دیامندیس می گوید صندوق های چینی بر سه حوزه روباتیک، خودروهای خودران و بیوتکنولوژی تمرکز کرده اند.

بزرگ ترین اقتصاد در چین

دره سیلیکون در ابعادی بزرگ تر

پیشرفت شگرف دیگری در چین در حال توسعه است. روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) گزارش داد اخیراً پکن برنامه ای دارد مبنی بر پیوند میان بخش های غربی، هنگ کنگ، ماکائو و چند بخش شهری دیگر همچون شنژن و گوانگژو در منطقه ای به نام «ناحیه خلیج بزرگ

پیش از این، ناحیه یاد شده 12درصد از تولید ناخالص داخلی و 37درصد از صادرات کشور را در بر می گرفته است. پکن قصد دارد این ناحیه را سردمدار نوآوری و رشد اقتصادی کشور سازد.

جهت اتمام این مسئله، دولت سرمایه بسیاری را برای توسعه زیرساخت ها از جمله پل 22 مایلی که هنگ کنگ را به ماکائو وصل می کند و ارتباط ریلی هنگ کنگ به ارزش 11 میلیارد دلار، تخصیص داده است. آنها برنامه حذف زمان اتلافی در کاغذبازی های اداری را در پروژه های مربوط به این ناحیه در نظر دارند.

ابعاد این ناحیه قابل درک نیست. با 70 میلیون نفر و 1.5 تریلیون تولید ناخالص داخلی، از لحاظ اقتصادی این

ناحیه بزرگ تر از استرالیا یا مکزیک است. گوانگ دانگ (بخش اصلی چین) به تنهایی 670 میلیارد دلار صادرات را در سال اخیر تجربه کرده است. 3 مورد از 10 کانتینر پراستفاده دنیا در این ناحیه قرار دارند. این ناحیه، دره سیلیکون اما در ابعادی بزرگتر است.

درواقع این ناحیه، حداقل از نظر جغرافیایی، آمریکای بزرگ تر است.

افزایش فعالیت در حوزه علم

چین بیش از مجموع کشورهای غربی دانشمند و مهندس تربیت کرده است. بسیاری از ما در مورد کیفیت دانشگاه های سایر کشورها و اینکه آیا آنها با کیفیت دانشگاه های ما قابل قیاس هستند یا خیر تردید داریم، اما نتایج نشان می دهند آنها با دانشگاه های ما قابل قیاس و حتی در رشته هایی بهتر نیز هستند.

بزرگ ترین اقتصاد در چین

مطالعه ای اخیراً نشان داد که در سال 2016، 24درصد از مقالات علمی، حداقل یک نویسنده چینی داشته است. با در نظر گرفتن مقالات به زبان چینی، این عدد به 37درصد می رسد.

به بیان دیگر چین 15درصد از تولید ناخالص داخلی کل دنیا را در اختیار دارد، اما بیش از یک سوم مقالات علمی را ارائه می کند، بنابراین به نظر می رسد دانشگاه ها در پژوهش های واقعی، جواب می دهند.

چین هرچه لازم است را دارد

مت رایدلی(Matt Ridely)، محبوب ترین نویسنده نیویورک تایمز می گوید، پیشروی انسان و موفقیت بهترین نتیجه «رابطه میان عقاید» است. این فرآیند نوآورانه در صورت نزدیکی دارندگان ایده های جدید، با سرعت بیشتری انجام می شود.

دره سیلیکون در آمریکا و در کنار آستین، دالاس، بوستون، نیویورک و دیگر بخش ها چنین هدفی را دنبال می کند.

چین برای هزینه بر تحقیقات و تربیت محققین سرمایه زیادی در اختیار دارد. تنها محلی لازم است تا این پارامترها در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند.

مطلب مرتبط: رشد اقتصادی بیش از انتظار چین

دولت چین این نیاز را به خوبی می شناسد و با توسعه زیرساختی شگرفی در ناحیه خلیج بزرگ، به دنبال گردآوری این پارامترهاست تا بتواند ناحیه نوآوری خویش را ایجاد کند.

رشد اقتصادی نوعی بازی با اعداد است؛ حاصل ضرب کارکنان در کارایی. چین پیش از این نیز از هر دوی این موارد بهره مند بوده و به دنبال پیشروی بیشتر در آنهاست.

در حال حاضر آمریکا همچنان صدرنشین است، اما نباید خیالش راحت باشد. دنیا نیازی ندارد ما را در رتبه نخست حفظ کند و ما نیز کاری جهت بهبود آن انجام نمی دهیم.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی