اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری

حمیدرضا حبیبیان مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در ابتدای برگزاری این دوره آموزشی با بیان اینکه تحلیل و تفسیر عکس مستند و نگارش عنوان برای گزارش تصویری از ویژگی‌های این دوره تخصصی است، گفت: سوژه‌یابی عکاسی مستند و نگاه خلاقانه یک عکاس نیز در این دوره به طور ویژه مورد بحث و آموزش قرار می‌گیرد.

وی گفت:این نوع از عکاسی با دیگر انواع عکاسی تفاوت دارد به این صورت که، عکاس خبری باید عکس را طبق خواست نشریه یا رسانه و البته اصول خبرنگاری تهیه کرده و کارش را در عین صداقت و در چهارچوب اخلاقی انجام دهد. علاوه بر این، در صورتی که این عکاس ها به خوبی نسبت به وقایع اطراف شان مطلع و آگاه شوند، می توانند عکس های خارق العاده ای ارایه دهند که تا حد زیادی خلاقانه و تحسین برانگیز باشند.

همچنین احمد ریاحی مدرس دوره فوق با اشاره به اینکه عکاسی خبری شیوه ای از عکاسی است که از آن برای توضیح یا درک بیشتر محیط اطراف استفاده می شود در رابطه با تاریخچه عکاسی خبری نیز سخنانی را بیان نمود و گفت:تاریخچه عکاسی خبری به زمانی برمیگردد که عکاس ها به این نتیجه رسیدند که صرفا نوشتن در مورد یک موضوع خبرساز دیگر برای خوانندگان کافی و جالب نبوده و باید برای جلب نظر و توجه آنها از ابزارهای قدرتمندی تری استفاده کنند.

وی اظهار داشت:
عکاسی مستند، اجتماعی و خبری یکی از رشته‌های عکاسی است که به درک وقایع و جهان پیرامون کمک می‌کند. متن گزارش یا خبر برای تکمیل پیام خود به تصویری نیاز دارد که گویای عنصر اصلی آن باشد. گاهی هم پیش می‌آید که خبر یا رویدادی را تنها با استفاده از عکس مخابره می‌کنند و آنچه در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد، گزارشی تصویری از رویداد است. نکته بسیار مهم درباره عکس‌های خبری و مستند این است که عکاس نباید هیچ‌گونه سوگیری و تعصبی در بیان مفاهیم داشته باشد. بنابراین توجه به همۀ اجزای رویدادها برای انتقال درست پیام ضروری است.

ریاحی بیان کرد:
در عکاسی حرفه‌ای این ترفندها و تکنیک‌های جدید است که عکس را زیبا جلوه می‌دهد. به طور کلی استفاده از ترفند‌ها در عکاسی صنعتی و یا هر نوع عکاسی، باعث زیباتر شدن عکس‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه عکاسی خبری وابسته به عامل زمان است اظهار داشت:
فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری به اتفاقات و مسائل روز توجه بسیاری دارد و باید همراه با جریان اخبار حرکت کند و به معنای ساده‌تر عکاس باید بداند مردم هر روز درباره چه موضوعی صحبت می‌کنند.این به روز بودن و همراه بودن با اتفاقات روز، عکس خبری را به پدیده‌ای جذاب‌تر از محتوای خواندنی و شنیدنی برای مخاطب تبدیل می‌کند.

ایشان همچنین با اشاره به اینکه عکاسی خبری به زیبایی‌شناسی توجه دارد اذعان داشت:
عکاس‌ها اغلب با استفاده از اصول و سبک عکاسی خبری پیروی می‌کنند که به جلب توجه مخاطبین از قشرهای مختلف کمک بیشتری می‌کند. عکس‌هایی با فوکوس صحیح، زاویه مناسب و ترکیب بندی در عکاسی خبری قطعاً بیش از یک عکس با فوکوس اشتباه یا مات عمل می‌کند.

ریاحی تصریح کرد:
یافتن سوژه های نابی که موجب تحسین همگان شده و اصل و واقعیت حادثه را نیز بیان کند، موضوعی است که در عکاسی خبری و سوژه یابی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. یکی از منابع مهم و اصلی که عکاسان خبری می توانند از آن برای پیشبرد کارشان استفاده کنند، پدیده های اجتماعی است زیرا همیشه در دسترس بوده و تا حد امکان واقعی هستند. علاوه براین، گاهی برخی از وقایع برای همه قابل مشاهده بوده و نیازی هم به سوژه یابی خاصی نیست و در نتیجه، احتمال دارد که عکاسی از آنها در عین خبرساز بودن ، چندان جذابتی برای مخاطب به همراه نداشته باشد؛ اما، برخی وقایع تکرارنشدنی بوده و فقط جامعه عکاسان به آنها دسترسی دارند بنابراین، عکس نهایی کاملا خبری شده و ممکن است در دسته آثار کاملا هنری قرار داده شود.

گفتنی است:
دوره آموزشی فوق به همت اداره روابط عمومی و گروه نوسازی و تحول اداری سازمان،طی 10 جلسه به صورت حضوری و عملی ویژه رابطین روابط عمومی بخش کشاورزی استان برگزار خواهد شد.

اخبار برگزیده