اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی
 
علیرضا قربانی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی از توصیه عمومی کودی نهالستانها در سال زراعی 1401-1402 در استان توسط رئیس  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی خبر داد. 
 
در خصوص توصیه عمومی کودی برای محصولات زراعی و باغی بدینوسیله توصیه عمومی کودی برای نهالستانها درختان مثمره استان به ازای هر هکتار به شرح ذیل اعلام می گردد:
اوره 150 کیلوگرم،سولفات پتاسیم 75 کیلوگرم، سوپرفسفات تریپل 50 کیلوگرم
لازم به ذکر است مقادیر فسفر و پتاسیم ابل جذب خاک باید به ترتیب کمتر از 10 و 350 میلی گرم بر کیلوگرم باشند. علاوه بر عناصر مذکور، باید سایر عناصر غذایی خاک نهالستان به ویژه از نظر عناصر کم مصرف، سطح کربن آلی خاک و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک مورد ارزیابی قرار گرفته و در برنامه توصیه کودی «سیستم تلفیقی تغذیه گیاهی» مبتنی بر استفاده همزمان از منابع زیستی، آلی و شیمیایی و متناسب با وضعیت حاصلخیزی خاک رعایت شود. مقادیر توصیه عمومی کودی فوق بر مبنای نقطه نظرات کارشناسی اعضای هیئت علمی بخش تحقیقات خاک و آب این مرکز برای نهالستانها تهیه شده و با توجه به تغییرات وضعیت حاصلخیزی خاک، کیفیت آب آبیاری و نوع نهالهای کشت شده به احتمال زیاد با نیازهای واقعی برای بهبود شرایط حاصلخیزی خاک مطابقت نمی نماید لذا با توجه به اهمیت موضوع ضروری است آن معاونت به گونه ای برنامه ریزی نماید که در تمامی نهالستان ها مصرف کود از طریق آزمون خاک انجام شود.
اخبار برگزیده