اخبار

 عضو محترم هیئت مدیره و معاون امور فنی و تولیدی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی: ایران توان تولید و صادرات حدود 3 میلیون تن کودهای ازته پایه را دارد

 

جناب آقای مهندس شمس الله ملازاده:

ایران تا سه سال آینده از واردات انواع کودهای شیمیایی بی‌نیاز می‌شود

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام اینکه دو کشتی حاوی ۶۰ هزار تن کود شیمیایی "سوپرفسفات تریپل" تا اواخر شهریورماه سال جاری وارد کشور می‌شود، گفت: البته بر اساس تمهیدات اتخاذ شده و در حال اجرا ایران تا سه سال آینده از واردات انواع کودهای شیمیایی بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به نقل از خبرگزاری ایانا، مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی امروز با اعلام این خبر افزود: سالانه حدود ۵۰ هزار تن کودهای فسفاته پایه (سوپرفسفات تریپل) در داخل کشور تولید می‌شود و برای تولید ۱۰۰ هزار تن از این نوع کود در داخل کشور ظرفیت‌سازی شده که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

شمس‌الله ملازاده با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کودهای فسفاته پایه (سوپرفسفات تریپل) با درصد خلوص بالا ۱۵۰ هزار تن در سال است، بیان کرد: کمبود ۵۰ هزار تنی این نوع کود باید یا ازطریق واردات یا استفاده از ظرفیت‌سازی در داخل تأمین شود؛ بنابراین کمبودها و کودهایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد، طی برگزاری مناقصه‌های داخلی و بین‌المللی از طریق واردات تأمین می‌شود که در راستای تحقق این امر، دو کشتی که بار هرکدام ۳۰ هزار تن کود شیمیایی "سوپرفسفات تریپل" است تا اواخر شهریورماه سال جاری وارد کشور می‌شود.

توان صادراتی ۳ میلیون تن کودهای ازته پایه

وی با بیان اینکه نیاز کشوربه کودهای ازته پایه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، ادامه داد: از این میزان سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود ازته در کشور مصرف می‌شود و غیر از تأمین نیاز کودهای ازته پایه در داخل کشور، توان صادراتی ۲,۵ تا سه میلیون تن از این نوع کود وجود دارد که توسط پنج واحد پتروشیمی بزرگ با کیفیت عالی تولید و به کشورهایی نظیر هند و چین صادر می‌شود.

به گفته وی، حدود ۱۲۵ هزار تن کود سوپرفسفات ساده در کشور تولید می‌شود که این میزان برای تأمین نیاز داخل کشور کافی بوده و نیازی به واردات در این بخش وجود ندارد.

افزایش ۸۰ درصدی تولید کودهای پایه

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی با پیش‌بینی تولید پنج میلیون تن انواع کود در کشور طی سال جاری، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی پایه در داخل کشور تولید شد که این میزان تولید در سال جاری با افزایش ۸۰ درصدی به ۳۵۰ هزار تن می‌رسد.

ملازاده با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد نیازکودهای شیمیایی پایه از تولیدات داخلی تأمین می‌شود، یادآور شد: کمتر از ۲۰ درصد نیاز کود کشور وابسته به واردات است که روزبه‌روز در حال کاهش است و با ادامه این روند، ایران تا سه سال آینده از واردات انواع کودهای شیمیایی بی‌نیاز می‌شود، همچنین وزارت جهاد کشاورزی در صدد تأمین نیاز داخل با رعایت کیفیت و قیمت مناسب است که در این میان اولویت تأمین نیاز با تولید داخل خواهد بود.

وی با اشاره به نیاز ۳۰۰ هزار تنی کشور به انواع کودهای پتاسه شامل کلروپتاسیم و فسفات پتاسیم تأکید کرد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن انواع کودهای کلروپتاسیم و فسفات پتاسیم در کشور تولید می‌شود، همچنین ظرفیت‌سازی تولید ۷۰ هزار تن از این دو نوع کود انجام شده که تا پایان سال جاری به شبکه تولید وصل خواهد شد و مابقی نیاز به این نوع کودها ازطریق واردات تأمین می‌شود.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی با اشاره به اینکه نیاز واقعی کود در کشور سالانه حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن و مصرف سالانه حدود دو میلیون تن کود در کشور است، خاطرنشان ساخت: این میزان مصرف نشان می‌دهد که کشاورزان هنوز کمتر از ۵۰ درصد کود مورد نیازکشور را مصرف می‌کنند، البته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از کل کود مصرفی، به کودهای شیمیایی اختصاص دارد.

ملازاده اضافه کرد: توان تولید انواع کودهای زیستی، آلی و میکرو حدود ۱۰۰ هزار تن در کشور است که به‌صورت غیریارانه‌ای توسط بخش خصوصی تولید و در بازار عرضه می‌شود، همچنین وزارت جهاد کشاورزی معتقد است مصرف تلفیقی همه کودها باعث افزایش عملکرد و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار معاونت امور دام جهاد کشاورزی سالانه ۹ میلیون تن فضولات دامی در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: کشاورزان برای از بین بردن مواد آلاینده فضولات دامی پس از دو سال نگهداری، از این نوع کودها به روش سنتی استفاده می‌کنند.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی در پاسخ به این پرسش که اختصاص ۳۵ درصد یارانه کودهای شیمیایی به کودهای آلی زیستی و ارگانیک در برنامه چهارم و پنجم توسعه "ترویج استفاده از کودهای آلی، زیستی و اندامی (ارگانیک) در سطح مزارع و باغ‌های کشور حداقل در سقف یارانه سال آخر برنامه چهارم و افزایش میزان مصرف این‌گونه کودها به ۳۵ درصد کل کودهای مصرفی در پایان برنامه" محقق نشده و در برنامه ششم اثری از آن نیست، گفت: تخصیص ۳۵ درصد یارانه بند (ز) ماده ۱۴۳ قانون برنامه توسعه مربوط به ترویج کودهای آلی و زیستی است و مصرف یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود شیمیایی و ۹ میلیون تن کود دامی نشان‌دهنده، غیرفنی بودن این بند گنجانده شده در قانون است؛ چراکه مصرف کودهای غیرشیمیایی سه تا چهار برابر کودهای شیمیایی است، به همین دلیل در برنامه ششم توسعه بند فوق حذف شده است.

ملازاده بیان کرد: درون کودهای آلی مواد مؤثری وجود ندارد و تنها به بهبود خاک و فراهم کردن شرایط مناسب برای جذب سایر اِلِمان‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین برای تأمین مواد غذایی و جذب عناصر مفید مثل NPK باید از کودهای شیمیایی استفاده کرد.

وی همچنین افزود: طبق برنامه ششم، میزان مصرف کودهای زیستی آلی وارگانیک باید به ۳۵ درصد میزان مصرف یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی کودهای شیمیایی یعنی معادل ۵۹۵ هزار تن می‌رسید، اما هم‌اکنون بیش از پنج میلیون تن کود دامی حاوی ماده آلی مصرف می‌شود؛ بنابراین نیاز به ترویج بیش از حد امروز وجود ندارد.

ملازاده با بیان اینکه هدف پرورش ورمی‌کمپوست تولید کرم است، عنوان کرد: کود دامی مواد اولیه مورد استفاده در پرورش کرم ورمی‌کمپوست است که عناصر غذایی خاصی در آن وجود ندارد و به‌عنوان مثال کشاورز به جای مصرف یک کیسه سوپرفسفات تریپل باید ۱۰۰ کیسه ورمی‌کمپوست مصرف کند که حمل و نقل و توزیع آن در اراضی کشاورزی هزینه زیادی برای کشاورزان به همراه دارد؛ بنابراین ورمی‌کمپوست نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی کشاورزی دارای عناصر NPK باشد.

تخصیص یارانه ۶۶ میلیارد تومانی به کودهای شیمیایی

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی ترویج مصرف بهینه کودهای آلی، زیستی، ارگانیک و شیمیایی را درسرلوحه برنامه‌های خود دارد، ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۶ میلیارد تومان یارانه به کودهای شیمیایی اختصاص یافت که برای دو میلیون تن کود شیمیایی عدد بسیار کوچکی محسوب می‌شود، همچنین یارانه پرداخت شده به هر کیلوگرم کود شیمیایی کمتراز ۵۰ تومان بود، این در حالی است که متوسط پرداخت هزینه حمل کود در کشور بیش از ۱۰۰ تومان است.

ابلاغ و اجرایی شدن استاندارد شش کود پرمصرف تا دو ماه آینده

مشاور معاون وزیر درساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: اجباری کردن اجرای استاندارد شش کود جدید که بیش از ۸۰ درصد مصرف کودهای داخل کشور را به خود اختصاص داده، پس از دو سال پیگیری و برگزاری جلسه‌های فراوان با سازمان استاندارد، دوباره تدوین و در کمیته‌های فنی سازمان استاندارد تصویب شد و پس از تأیید شورای عالی استاندارد، اجرای استاندارد این نوع کودها تا دو ماه آینده ابلاغ و عملیاتی خواهد شد.

به گفته ملازاده، این شش نوع کود شامل "سوپرفسفات ساده، سوپرفسفات تریپل، سولفات پتاسیم، کلروپتاسیم، سولفات آمونیوم و دی‌آمونیوم فسفات" است که این استاندارد به ارتقاء کیفیت کودهای مصرفی کشور و قانونمند شدن آن کمک فراوانی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران از لحاظ تولید انواع کودهای شیمیایی، ارگانیک، آلی و زیستی چه جایگاهی در دنیا دارد و آیا تاکنون در رتبه‌بندی جهانی در این باره شرکت داشته است، یادآور شد: ایران تاکنون در هیچ رتبه‌بندی جهانی از نظر تولید کود شرکت نداشته و به‌دلیل تنوع نیاز و تولید، رتبه‌بندی در این باره انجام نشده، اما ایران با صادرات سالانه بیش از سه میلیون تن کود ازته از کشورهای مطرح و فعال در تجارت این بخش است.

ثبت بیش از ۵۰۰۰ برند فرمول کود در کشور

ملازاده با اشاره به اینکه از سال ۹۲ به بعد آئین نامه ثبت کود را تدوین کردیم که تمام کودهای مصرفی ثبت نشده در کشور قابل مصرف نباشد، اضافه کرد: بیش از "پنج‌هزار و ۸۰۰ برند فرمول کود" در کشور ثبت شده که توسط کشاورزان و بهره‌برداران خریداری و استفاده می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: کارگروه پایش کود در استان‌ها با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعزیرات حکومتی، اداره صنعت، معدن و تجارت، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سازمان تعاون روستایی ایجاد شده که نظارت کودهای توزیعی در بازار را بر عهده دارند و کودهای ثبت نشده به‌عنوان کالای قاچاق محسوب شده و فروشندگان این کالاها به‌دلیل توزیع کالای قاچاق جریمه خواهند شد که درنتیجه با تشکیل این کارگروه کیفیت کودها در سه سال اخیر نسبت به گذشته افزایش یافته است./

 

اخبار برگزیده