اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد،

محمد حسن زارعیان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد از تخصیص کود یارانه ای به کشاورزان بر اساس الگوی کشت استان خبر داد.

وی افزود : الگوی کشت استان یزد به عنوان یک سیستم مدیریت منابع آب و خاک برای تولید محصولات کشاورزی در این استان تلقی می شود. این الگوی کشت براساس شرایط خاص استان یزد، از جمله میزان آب‌های زیرزمینی محدود ، نوع خاک و محصول قابل کشت با توجه به اقلیم منطقه، طراحی شده است.

تخصیص کود یارانه‌ای به محصولات کشاورزی با توجه به الگوی کشت استان یزد، به منظور بهبود بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب و خاک در این استان صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از عوامل مهم در این الگو میتوان به معیارهایی مانند نوع محصول، نیازهای غذایی محصول در طول دوره رشد و نیازهای خاکی اشاره کرد.

همچنین، این روش می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا هزینه‌های تولید را کاهش داده، بهره‌وری اقتصادی را افزایش دهند و در نتیجه بهبود رشد و توسعه صنعت کشاورزی در استان یزد را فراهم کند.

زارعیان افزود: در گذشته کود یارانه ای صرفا به محصولات گندم ، جو ، کلزا و چغندر قند تعلق می گرفت اما امروزه علاوه بر محصولات ذکر شده به محصولاتی مانند:  یونجه ، ذرت دانه ای ، ذرت علوفه ای ، گوجه فرنگی ، پیاز ، زیره سبز ، پنبه ، نخود ، سیب زمینی ، صیفی جات ، و برای محصولات باغی بر اساس سند کم آبی استان یزد شامل پسته ، بادام ، زردآلو و انگور ، خرما ، زیتون ، روناس ، گل محمدی و محصولات گلخانه ای و گیاهان دارویی کود یارانه ای تخصیص داده می شود.

در چارچوب الگوی کشت استان یزد، برای تخصیص کودهای یارانه ای به محصولات کشاورزی موارد زیردر نظر گرفته می شود:

 

  1. ثبت و انتقال اطلاعات : در ابتدا، کشاورزان عزیز موظف به ثبت نام در سامانه پهنه بندی به جهت تعیین سطح زیر کشت خود بوده سپس نیاز کود برای هر نوع محصول کشاورزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزیابی بر اساس نیازهای محصول، نوع خاک، شرایط آب و هوایی و عوامل دیگر انجام می‌شود.
  2.  تخصیص کود به محصولات: کودهای یارانه ای بر اساس نیازهای کشاورزان و دسترسی به منابع به محصولات کشاورزی تخصیص می‌یابد. این تخصیص بر اساس استانداردها و ضوابط تعیین شده توسط سازمان‌های مربوطه صورت می‌گیرد.
  3.  نظارت و بازدید: در طول فصل کشت، نظارت و بازدید از استفاده صحیح و بهینه کودها در مزارع صورت می‌گیرد. به کشاورزان آموزش داده می‌شود که چگونه کودها را به درستی استفاده کنند و از هدررفت و آلودگی محیط زیست جلوگیری کنند.
  4. ارزیابی نتایج و بهینه سازی: پس از پایان فصل کشت، نتایج استفاده از کودهای یارانه ای بررسی و ارزیابی می‌شود. در صورت لزوم، تغییراتی در تخصیص کودها صورت می‌گیرد و رویکردها بهبود می‌یابند. این ارزیابی و بهینه سازی با هدف افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت محصولات صورت می‌گیرد.

در پایان محمد حسن زارعیان خاطر نشان کرد: الگوی کشت استان با توجه به نیازها و منابع موجود، سعی در تعیین تخصیص بهینه کودهای یارانه ای به محصولات دارد. با اجرای این الگو، امیدواریم تولید کشاورزی در استان یزد بهبود یابد و بهره وری بیشتری برای کشاورزان فراهم شود.

 

اخبار برگزیده