اخبار

به گزارش روابط  عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  استان گلستان

سیدصمدضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان  گلستان گفت: طی سال های۱۴۰۰-۱۳۹۹، با افزایش تحریم‎ها ورود کودهای فسفاته و پتاسه به کشور کاهش یافت که نتیجه آن کاهش مصرف این کود توسط کشاورزان بود و با آزمایشی که انجام شد متوجه شدیم میزان فسفر و پتاسیم به‌ شدت در خاک‌های مزارع استان کاهش‌ یافته بود.
 وی تصریح کرد:طی چهار سال اخیر۲۵طرح تولید کود های فسفاته و پتاسه توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور طراحی شده بود که در سال ۱۴۰۱ بخشی زیادی از این طرحها اجرایی شد که شاهد افزایش معنا دار مصرف این کود ها در این استان بودیم که باعث شد کارایی تولید افت نکند.
 و ی همچنین به ذخیره سازی انواع کودهای فسفاته و پتاسه از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از۹۴۰۰تن اشاره کرد که این رقم در سال گذشته۶۵۰۰تن بوده است.
وی با بیان اینکه در هر تن برداشت گندم ۳۰ کیلوگرم فسفر و ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‎شود، افزود: لازم است این میزان مواد مغذی دوباره برای رشد گیاه به خاک بازگردانده شود.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در برنامه کشت قراردادی ، کشاورزی پایداری داشته باشیم باید مصرف  این کود ها را جزو برنامه‎ها اصلی قرارداد چرا که اگر این کودها به اندازه کافی به خاک تزریق شود در مواقع کاهش بارندگی و تنش های خشکی گیاه مقاوم‌تر خواهد بود.
اخبار برگزیده