اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی  استان گلستان

سید صمد ضیائی مدیر  شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی  استان گلستان گفت: طی چهار سال اخیر ۲۵ طرح تولید کودهای پتاسه طراحی شده  بود که  بخشی  از این طرح در سال۱۴۰۱ به مرحله اجرا سیده است که شاهد افزایش معنادار مصرف کود های پتاسه در استان بودیم و به آمار توزیع بیش  از ۱۵۹۰۰ تن انواع کود پتاسه اشاره کرد که این رقم در سال گذشته۶۲۰۰ تن بوده است و بخشی از افزایش عملكرد گندم در سال گذشته نیز به علت بهبود مصرف این کود بوده است.

  در ادامه  افزود: نیاز کشور به کود پایه پتاسه در کشور۷۰۰ هزارتن است که تقریبا۳ درصد از  نیاز کشور به بیش از ۲۲ هزارتن پتاسه که مربوط به سهمیه این استان است .

که هم اکنون بیش از۴۰۴۸ تن انواع کود  پتاسه  شامل سولفات پتاسیم  و کلرور  پتاسیم در انبار های استان ذخیره سازی  شده است که  این رقم در سال گذشته ۲۰۲۶ تن بوده است.

ضیائی با بیان این که کارشناسان بهترین زمان برای استفاده از این ماده را قبل و یا هنگام کشت دانه می دانند. علت این امر این است که  عمده جذب پتاسیم در گیاه در مراحل اولیه رشد گیاه اتفاق می افتد که حدود ۸۰درصد قبل از گل دهی می باشد

 وی  همچنین درباره مصرف كم كود پتاسه در استان هشدار داد و گفت: در هر تن برداشت گندم ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته میشود لذا کشاورزان باید كودهای مورد نیاز پتاسه همراه با کود  اوره و فسفاته برای غنی‌سازی خاك كشاورزی و افزایش عملكرد تولید وبرای مقابله با بحران کم آبی و تنش های خشکی پس از انجام آزمایش  خاک و بررسی عناصر مورد نیاز، نوع و PH خاک مصرف نمایند.

اخبار برگزیده