اخبار

به گزارش  روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

سیدصمد ضیائی مدیر شرکت خدمات  حمایتی  کشاورزی استان  گلستان در گفتگو با خبرنگار گفت : در حوزه کشاورزی  دونوع کود  وجود دارد که تکلیفی   ( یارانه ای)  وغیرتکلیفی ( بدون یارانه  ) است  مورد کشاورزان استفاده  قرار می گیرد که حدود ۱۰ مورد از کود های تکلیفی مشمول یارانه دولتی و ۵۴ نوع کود شیمیایی هم غیر تکلیفی بوده که یارانه ای به آنها تعلق نمی گیرد و در تلاشیم تا مصرف کود  برای تمامی زراعت ها به ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار برسد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: اکنون به همه محصولات زراعی که در الگوی کشت استان قرار دارند ، کود یارانه ای تعلق می گیرد وهمچنین محصولات صادراتی باید از استاندارد های جهانی برخوردار باشند بنابراین استفاده از نهاده ها در این خصوص هم حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: هیچ کودی اعم از بیولوژیک، حیوانی و کودهای سبز نمی توانند جایگزین کودهای شیمیایی شوند زیررا درصد عناصر غذایی در آنها کمتر از کودهای شیمیایی است.

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ متوسط مصرف کود کشور ۱۱۹ کیلو گرم  ودر حال حاضر متوسط مصرف کود کشور ۱۷۰ کیلوگرم است، بیان کرد : مصرف کود گلستان در زراعت گندم، جو، کلزا و چغندر قند به عدد ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم رسیده است که در حال برنامه ریزی برای رسیدن به عدد ۴۰۰ کیلوگرم کود تکلیفی برای همه محصولات در استان هستیم و به زودی به ان دست پیدا خواهیم کرد و این رقم در کشورهای پیشرفته بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است که حدود ۱۰ کود تکلیفی و ۵۴ کود غیر تکلیفی داریم که کودهای غیر تکلیفی شامل یارانه نمی‌شوند..

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد گندم کشور توسط استان گلستان تولید می‌شود، اظهار کرد : حدود  ۶ درصد نهاده‌های کشور توسط استان تهیه می‌شوند که سعی داریم این رقم را در سالجاری به ۸ درصد و در سال ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد برسانیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: اکنون سهمیه کود یارانه‌ای یا تکلیفی استان ۱۸۳.۵ هزار تن است اما استان درخواست ۲۵۰ هزار تن را از وزارتخانه داشته است و تمامی زراعتهای استان گلستان از کود تکلیفی یا همان یارانه ای بهره مندند و کشاورزان مشکلی برای تهیه کود ندارند.

ضیائی افزود : چنانچه به دنبال تامین غذایی برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور هستیم  که کیفیت بالایی هم داشته باشد باید بالای ۵ میلیون تن کود شیمیایی استفاده کنیم و در کنار این که منافع آب و خاک را نیز حفظ کنیم  و در کنار کودهای شیمایی از کودهای حیوانی و بیولوژیک نیز استفاده شود که تولیدات خوبی را به خصوص در زمینه صادرات داشته باشیم چرا که محصولات صادراتی باید استانداردهای جهانی را نیز داشته باشد.

ضیایی افزود: شرکت خدمات حمایتی در کشور حدود یکهزار و ۶۴ قرارداد تفاهم نامه ای با شرکتهای تولید کننده کودهای کشاورزی دارد و شرکت خدمات حمایتی به عنوان تنها متولی تامین کود یارانه ای برای کشاورزان فعالیت دارد و تمامی شرکتهای که کودهای غیر تکلیفی تولید می کنند با این شرکت خدمات حمایتی در کشور قرار داد می بندند و بعد از اینکه کود آنها مورد تائید قرار گرفت در سطح استان توزیع می شود و همه کودهایی که از طریق شرکت خدمات حمایتی توزیع می شوند استانداردهای لازم را دارند.

چهاردهمین همایش آموزشی ، ترویجی  نهاده های کشاورزی با حضور هفت شرکت از استانهای مختلف کشور در هتل آذین گرگان و با سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی برگزار شد.

 

 


اخبار برگزیده