اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی از برگزاری و حضور در مراسم روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی استان مورخ 12 آذر ماه سال جاری خبر داد.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مراسم بزرگداشت روزجهانی خاک که در سالن جلسات جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: در حال حاضر میزان مواد آلی خاک های استان یک درصد است که باید با روش های جدید و با هدف افزایش سلامتی غذایی، به سمت افزایش مواد آلی خاک حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد و میزان پتانسیل تبخیر در کشور ۳‌برابر تبخیر دنیا است، اظهار کرد: این میزان تبخیر نشانه ای از خشکسالی و فرسایش خاک است، هر چند پدیده خشکسالی را نمی‌توان کنترل کرد اما با مدیریت صحیح می‌شود از فرسایش خاک جلوگیری کرد.
شهبازی خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی نیز همانند بیشتر استان ها به سمت بیابانی شدند پیش می‌رود که نیازمندیم این موضوع به شکل صحیحی مدیریت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: تخریب جنگل ها و مراتع دلیل اصلی کاهش آب های زیر زمینی و قطع شدن چشمه ها است که موجب خشکسالی شده است که با توسعه پوشش گیاهی در پی مهار قطره های آب و آب های زیر زمینی هستیم.
شهبازی با اشاره به اهمیت توسعه جنگل کاری در حفظ خاک و پوشش گیاهی تصریح کرد: کاشت یک میلیارد نهال در ۴‌ سال در دستور کار قرار دارد و ۳۲‌ میلیون نهال نیز سهم استان است که در مدت زمان ۴‌ سال کاشته می شود که هدف از اجرای این طرح، ایجاد کمربند سبز، تثبیت هوا و کاهش co۲، تثبیت کربن، کمک به بحث خاک ورزی، جلوگیری از تنش های رطوبتی، جلوگیری از شوری خاک است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از برداشت آب در آذربایجان‌غربی از سفره های زیر زمینی انجام می شود، ادامه داد:  برای جلوگیری از شوری خاک و تخریب ساختمان خاک باید جلو برداشت‌های بی رویه از آب های زیر زمینی گرفته شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به اینکه عدم تغذیه مناسب خاک و استفاده نامتعارف از کود های شیمیایی موجب افزایش بالای PH‌ خاک می‌شود، گفت: کشاورزی پایدار نیازمند خاک مناسب است و برای این منظور لازم است تا به حفاظت از خاک کمک شود.
شهبازی خاطر نشان کرد: براساس آمار ۳۰درصد از محصولات کشاورزی، ضایعات محسوب می شوند که یک حجم عظیمی از تولیدات کشاورزی است لذا با برنامه ریزی های که در استان انجام شد، امسال شاهد بودیم در محصول سیب زیر درختی، تمام ضایعات فرآوری و تاکنون بخشی از محصولات نیز به بازار های هدف صادراتی صادر شده است.
اخبار برگزیده