اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان  گیلان،

 

روز سه شنبه مورخ 14 آذر ماه 1402 مناسب با روز جهانی خاک مهندس حسن همتی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گبلان در تالار حکمت دانشگاه گیلان حضور داشت.

در این نشست نماینده ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آیه 5 سوره رعد گفت: خاک منشا حیات است و شگفتی‌های آب و خاک در قرآن، انسان را به تفکر وا می‌دارد و خداوند در قرآن مجید به این شگفتی‌ها اشاره کرده و از آن نام می‌برد ولی تفکر در این شگفتی‌ها را برعهده انسان نهاده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گيلان نیز در ادامه به اقدامات انجام یافته وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حفاظت خاک اشاره کرد و گفت: با توجه به تصویب قانون حفاظت خاک، پیگیر ابلاغ آيین‌نامه اجرایی از مرکز  هستیم تا زمینه‌ها و بسترهای قانونی و  اجرایی این قانون در استان گیلان فراهم شود.

مجتبی شاه‌نظری افزود: توسعه نظام نسخه‌نویسی برای کود و توصیه‌های کودی از ديگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای نظام‌مند نمودن نحوه مصرف و مدیریت بهینه کود در اراضی کشاورزی است و با جدیت در حال پیگیری است.

وي يادآور شد: با  تخصیص ردیف اعتباری مستقل از سامان برنامه و بودجه کشور برای موضوع خاک، استان گیلان برای اولین بار در کنار اعتبارات حوزه آب، داراي اعتبار در حوزه خاک و دارای پشتوانه مالی شده و در تلاشیم با تامین منابع دیگر از ردیف‌های استانی، منابع اعتباری مزبور را تقویت نموده و در راستای این هم افزایی‌ها شاهد اقدامات خوبی در حوزه خاک استان و بسترهای فنی لازم برای مشارکت بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌های اشتغال دانش‌آموختگان حوزه خاک  باشیم.

شاه‌نظري تاکيد کرد: این اعتبارات در گام اول در راستای شناسایی مشخصات فنی خاک و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک، برنامه‌ریزی و هزینه خواهد شد.

وی در پایان گفت: از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی براي حفظ اراضی کشاورزی سنددار کردن اين اراضی و صدور سند با کاربری کشاورزی برای اراضی مذکور، اجرای طرح رفع تداخلات و عملیات آبخیزداری در حوضه‌های آبریز برای جلوگیری از فرسایش خاک است.

گفتنی است برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوع خاک از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

 

 


اخبار برگزیده