اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

سیدصمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان از برگزاری یک کلاس آموزشی با موضوع بیماری‌های قارچی محصولات پاییزه به‌ویژه گندم خبرداد.
وی تصریح کرد: در این کارگاه جمعی از کارشناسان و پیمانکاران تکثیری بذر گندم شرکت داشتند.
دراین کارگاه آموزشی آقاجانی محقق بخش گیاهپزشکی مرکز  تحقیقات  و آموزش  کشاورزی و منابع طبیعی  گلستان به مهمترین موضوعات اشاره کرد:سال زراعی جاری، از نظر بارندگی و دما، متفاوت از سال‌های گذشته است و این تغییرات منجر به جلو آمدن دوره‌های رشدی گیاه و به تَبَع آن، مشاهده زودتر بیماری‌ها شده است.وی با اشاره به رخدادهای نادر نظیر مشاهده همزمان زنگ زرد و قهوه‌ای در مزارع گندم، سال جاری را از حیث پیاده‌سازی آموزش‌ها و تجربیات گذشته در مزارع، بسیار مناسب دانست.
وی همچنین سمپاشی به موقع مزارع را از ضروریات کنترل بیماری‌ها دانست و گفت: مزارع با تعداد دفعات سمپاشی کمتر ولی در زمان مناسب، از سایر مزارع که حتی سمپاشی بیشتری انجام شده، وضعیت مطلوب‌تری از نظر بیماری‌ها داشته‌اند.
با اشاره به لزوم استفاده از روش‌های آموزشی و ترویجی متنوع و متفاوت در اقناع کشاورزان به پذیرش توصیه‌ها، گفت: می‌بایست تقویم رشدی و زیستی به جای تقویم معمول، برای انجام عملیات داشت محصولات مد نظر قرار گیرد بدین معنی که در هر سال زراعی، بسته به شرایط رشدی در همان سال به‌ویژه از نظر شرایط آب و هوایی، اقدامات مراقبتی صورت گیرد.
 وی بخشی از مشکل فراگیری بیماری زنگ و فوزاریوم در مزارع گندم را ناشی از کم‌توجهی به کانون‌کوبی و سمپاشی در زمان مناسب دانست و گفت: در حال حاضر، تغذیه مزارع و در صورت نیاز آبیاری، می‌تواند در کاهش اثرات خسارات بیماری‌ها مؤثر باشد.