اخبار

به گزارش  روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان از حضور کارشناسان این شرکت  درهمایش توسعه کشت محصولات کم آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه خبرداد.

در این این همایش به مهمترین موضوعات ذیل اشاره شد:

1- زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی یکی از راهبردهای مهم جهادکشاورزی استان در سال جدید است.

2- نزدیک به ۸۸ درصد از طرح الگوی کشت در استان محقق شده است و با تلاش کارشناسان و مجموعه مدیران و همت و همکاری کشاورزان ۴۹ درصد کاهش سطح کشت برنج در استان اتفاق افتاد.

3- ما از نظر دانش فنی کشاورزی در خاورمیانه حرف های زیادی برای گفتن داریم و خانواده بزرگ کشاورزی استان تلاش می کند در مسیر دانش بنیان حرکت کند.

4-میانگین عملکرد الیاف پنبه در ایران ۸۸۰ کیلوگرم در هکتاراست در صورتی که در جهان میزان میانگین ۷۵۰ کیلوگرم در هکتار است و ایران از لحاظ میانگین عملکرد در سطح از دنیا جلوتر است و اگر بتوانیم سطح زیر کشت در طرح الگوی کشت را اجرا کنیم می توانیم به مرحله خودکفایی برسیم.

5- باید به سمتی برویم که کشاورزی را دانش بنیان کنیم و مدیریت بهینه زراعی را در پیش بگیریم که همگی باعث افزایش عملکرد محصول می شود.

6-یکی از راهکارهای افزایش بهره وری آب در شرایط خشکسالی، استفاده از گیاهان مناسب در اقلیم ماست و  تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر، راه حل خشکسالی است.

بیان مشکلات و دیدگاهها توسط کشاورز نمونه پنبه کار از دیگر بخش های این همایش بود.