اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از ارائه توصیه فنی کاربرد کود کشاورزی نیترات آمونیم با مخلوط سولفات آمونیم از طریق کارگزاری های توزیع نهاده های کشاورزی استان به  بهره برداران بخصوص (گندم و کلزا)در استان گیلان خبر داد.

صالح محمدی با بیان اینکه بطور کلی کاربرد نامناسب کودهای نیترات در پائیز، عموما" بخاطر تحریک بیش ازحد رشد رویشی گیاه، سبب کاهش تحمل به سرمای زمستان می شود. ازسوی دیگر نیتروژن بخاطر اینکه اساس تولید پروتئین در گیاه است، ممکنه در مواردی به خاطر تامین ترکیبات اسمولیت تا حدی سبب بهبود تحمل به سرما در شرایط بهار بشود و لذا کمبود آن سبب ضعیف شدن گیاه و کاهش تحمل آن به سرما می شود. البته مصرف زیاد آن نیز سبب تحریک بیش از حد رشد و افزایش حساسیت به سرما را به دنبال دارد.

در مورد گوگرد گزارشاتی در دسترس است که بخاطر نقش عنصر در تولید اسید آمینه های سولفیددار در بهبود تحمل به سرما تا حدی موثر است. کمبود گوگرد در درختان شاخه ها نازک و شکننده می شوند نیترات سبب تحریک بیش از حد رشد رویشی می شودبه همین دلیل و نکته بعدی که نیتروژن نیاز گیاه است توصیه بر این است که بلافاصله بعد از خسارت سرمازدگی کشاورزان در مزارع گندم و کلزا از کود نیترات استفاده کنندتا رشد مجدد گیاه بتواند مقداری از سطح سبز از دست رفته گیاه را زودتر جبران و به تولید دانه کمک شود وحتی توصیه یکسری اسید آمینه بهمراه عناصر کم مصرف هم به صورت محلول پاشی می شود. البته گستره و حدود بهبود تحمل گیاه به سرما بسته به عوامل متعدد دیگری (آب و هوا و خاک و...)هم هست.

اخبار برگزیده