اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی:

شهرستانهای حاشیه دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی سازگاری مناسبی جهت کشت پسته را دارند.

پسته بعد از درخت خرما، متحمل‌ترین گونه گیاهی در مقابل خشکی و کم‌آبی است. ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که تعدادی از انواع پسته‌ها، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان آذربایجان‌شرقی دارند.

نیاز آبی کم پسته نسبت به سایر درختان مناطق معتدله مثل سیب، انگور و زردآلو و با در نظر گرفتن اقتصادی بودن پسته و درنهایت سازگاری پسته با اقلیم آذربایجان‌شرقی توسعه باغات این محصول را در زُمره مهم‌ترین برنامه‌ها قرار داده است.

از ارقام پسته سازگار با شرایط اقلیمی آذربایجان‌شرقی میتوان  پسته رقم بادامی در استان به عنوان پایه‌ای سازگار و ارقام تجاری نظیر اوحدی، احمدآقایی و اکبری را  نام برد

از آنجاییکه آذربایجان شرقی در یک منطقه نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته و استمرار و حاکمیت خشکسالی‌های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، اُفت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، خشک شدن و پس‌روی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است لذا بهره‌گیری از گیاهان مقاوم به شوری  در حفظ کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه ضروری است و جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره‌برداران است.

تعدادی از شهرستان‌های موجود در حاشیه دریاچه  ارومیه از جمله، شهرستان‌های شبستر، آذرشهر، اسکو مرند و و بسیاری از اراضی حاشیه شرق این دریاچه  مناسب برای کشت پسته است.

 


اخبار برگزیده