اخبار

 به گزارش روابط عمومی  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی  گلستان ،

حمید  هزار  جریبی  مدیر شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی  استان  گلستان به نقل از معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: این روزها زمان برداشت محصولات کشت پاییزه مانند گندم و کلزا است و کشاورزان بعد از برداشت با هدف آماده شدن سریع زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن مزارع می کنند که روشی مرسوم اما اشتباه است و خسارتهای جبران ناپذیری به خاک و محیط زیست وارد می کند.

محمدرضا عباسی افزود: دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است، غافل از اینکه با این کار مواد آلی خاک از بین می رود.

او ادامه داداین آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه مشکلات زیست محیطی زیادی بر جای می گذارد، سبب تخریب بافت و ساختمان خاک، از بین رفتن میکرو ارگانیسم های خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش میزان تولید به دلیل افت کیفیت خاک می شوند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: به جای آتش زدن، عملیات خاک ورزی انجام دهند و بعد از برداشت محصول اول با استفاده از عملیات دیسک زدن و دیسک عمود بر هم، تسطیح و آبیاری مزرعه را برای کشت دوم در مدت یک هفته آماده و برای کشت نیز از دستگاههای کارنده مستقیم استفاده کنند.

او با بیان اینکه بقایای گیاهی محصولات؛ عناصر غذایی فراوانی مانند پتاس و ریز مغذی دارد ادامه داد: بقایای گیاهی خاصیت پوششی برای خاک دارند، جلوی تبخیر را می گیرند و ساختمان خاک را اصلاح و بهسازی می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: آتش نزدن، سبب کاهش حداقل دو نوبت آبیاری زمین می شود.  

او گفت : پارسال محصول 250 هکتار و در چند روز اخیر 80 هکتار از گندمزارهای کلاله به دلیل بی احتیاطی در آتش زدن مزارع سوختند.

اخبار برگزیده